אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השרה זנדברג הכריזה על התחנה המרכזית בת"א כעל איזור נפגע זיהום אוויר תמר זנדברג על רקע התחנה המרכזית תל אביב | טל שחר רויטרס

השרה זנדברג הכריזה על התחנה המרכזית בת"א כעל איזור נפגע זיהום אוויר

משמעות ההכרזה היא שעיריית ת"א תהיה מחויבת להגיש לשרה להגנת הסביבה תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר בתוך שישה חודשים מיום ההכרזה. הצעד של זנדברג עשוי להתפרש כהבעת חוסר אמון בהסכם שנחתם לפני חודש בין עיריית ת"א לבין משרד התחבורה

22.09.2022, 12:09 | יובל שדה

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הכריזה על איזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר, וזאת לאחר שבחודש שעבר היא הודיעה כי בכוונתה לעשות זאת. משמעות ההכרזה היא שעיריית תל אביב-יפו תהיה מחויבת להגיש לשרה להגנת הסביבה תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר בתוך שישה חודשים מיום ההכרזה. הצעד של זנדברג יכול להתפרש כהבעת חוסר אמון בהסכם שנחתם לפני כחודש בין עיריית תל אביב בראשות רון חולדאי לבין משרד התחבורה בראשות מרב מיכאלי.

בשיחה עם "כלכליסט", אמרה השרה זנדברג כי קיבלה את ההחלטה אחרי "תהליך סדור ולא קצר שהתחיל בעצם מנתוני איכות האוויר. בסביבת התחנה המרכזית יש חשיפה לזיהום גבוה עם חריגות חוזרות ונשנות כמשתמע בחוק". זנדברג הוסיפה כי ההסכם שנחתם בין עיריית תל אביב ומשרד התחבורה נוגע רק להיבט של מסוף פנורמה, ובמענה לשאלת "כלכליסט" לגבי האם היא סומכת שחולדאי ומיכאלי יקיימו את הסכם הפינוי ענתה כי "לאורך התהליך הפעילות שלנו והעמדה שלנו מאוד תרמה לכנס אותם ביחד. התחלנו ממצב שהם מאוד התפזרו, ובכלל הם הגיעו להסכם הזה בין היתר בעקבות צעדים שאנחנו הצענו ושמנו על השולחן אחרת הם עדיין היו במצב של לפני חצי שנה שאחד אומר שיש הסכם, השני אומר אין הסכם ובפועל אי אפשר לראות הסכם ואי אפשר לקבל תשובות".

במכתב ששלחה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, כתבה השרה כי "לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים, לרבות המסמכים והמידע אודות הצעדים המתוכננים על ידי העירייה ועל ידי משרד התחבורה שעיקרם בהפחתת היקף הפעילות של התחבורה הציבורית המגיעה לאזור התחנה המרכזית בתל אביב, במטרה להוריד את זיהום האוויר הקשה באזור, מצאתי שיש מקום להפעיל את סמכותי לפי סעיף 11 לחוק אוויר נקי, התשס"ח – 2008 ולהכריז על אזור נפגע זיהום אוויר".

עוד היא כתבה, כי "לאחר ששקלתי את כלל השיקולים הצריכים לעניין, אני מאמינה שההכרזה על האזור כאזור נפגע זיהום אוויר, תסייע להבטחת יישום הצעדים בפרק זמן תחום ותתמוך בהוצאתם אל הפועל תוך התגברות על המכשולים הקיימים ומכשולים שעוד עלולים להתפתח בהמשך הדרך. אני סבורה, שתכלול הצעדים שהוצגו לצד פעולות נוספות כגון חשמול התחבורה הציבורית ושיפור סביבת התחנה המרכזית לכדי תכנית אחודה ומגובשת, יובילו, ביחד ולחוד, לשיפור מצב איכות האוויר באזור התחנה המרכזית בתל אביב".

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנים 2019 ו-2020 נמדדו בתחנת ניטור ליד התחנה המרכזית בתל אביב חריגות מערך הסביבה השנתי לחנקן דו-חמצני. בשנת 2021 אף נמדדו בתחנה 30 ימים בהם ריכוז החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5) היה גבוה מערך הסביבה הקבוע בחוק (ב-14 יום מתוכם התרחשו סופות אבק אשר תרמו באופן משמעותי לזיהום הגבוה). חריגות קצרות טווח אלו מעידות על חשיפה אקוטית של התושבים והשוהים באזור לזיהום אוויר גבוה.

לפני כחודש הודיעו במשרד התחבורה כי חתמו על הסכם עקרונות עם עיריית תל אביב-יפו להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב למסופים חלופיים.

לפי ההסכם שפרסם משרד התחבורה, עד שנת 2024 תצומצם הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית ב-50%. ההסכם נחתם בין מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק למנכ"ל עיריית תל אביב-יפו מנחם לייבה. משרד התחבורה תקצב את הקמת המסופים שיחליפו את חלק מפעילות המרכזית ביותר מ-150 מיליון שקל.

עד 2023 המשרד יפעל להסטת קווים למתקנים קיימים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות והפסקת פעילות הנוסעים בקומות 2 ו־4 בתחנה המרכזית. ברבעון הראשון של 2024 צפויה להסתיים העבודה על השלמת חניון הלוחמים, שלב א' של פנורמה (ללא אתר הטבע במקום) והשלמת מסוף החרש. צעדים אלו יאפשרו העברת כ־50% מפעילות קווי השירות בתחנה, פינוי מרבית הפעילות המנהלתית וחניית הלילה, לרבות תדלוק, שטיפה וכדומה. הקמת מתקן פנורמה המלא, שדורשת את אישור הוועדה לתשתיות לאומיות, צפויה להתרחש רק ברבעון השלישי של 2026, וזו תאפשר את פינוי מרבית פעילות התחנה המרכזית. בתחילה התנגד חולדאי להעברת התחנה המרכזית למסוף פנורמה בטענה כי מדובר באתר טבע עירוני, אך בהמשך הסיר את התנגדותו והסכים כי הוא ישמש כמתחם זמני.

ההכרזה של זנדברג נעשתה, בין היתר, בעקבות עתירה של עמותת אדם טבע ודין שטענה כי השרה מחויבת להכריז על התחנה המרכזית בתל אביב כעל אזור נפגע זיהום אוויר, וזאת על פי חוק אוויר נקי. לאחר ההחלטה מסר עו"ד עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין: "אנו מברכים את השרה על המהלך החשוב וההכרחי למען תושבי האזור ולמען צדק סביבתי ואקלימי".


תגיות