אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חיפה לא תמתין לסיוע ממשלתי: תממן לבד תכנון לכבישי מילוט השריפה בכרמל ב-2016 | צילום: שאול גולן

חיפה לא תמתין לסיוע ממשלתי: תממן לבד תכנון לכבישי מילוט

ועדת הכספים של העירייה צפויה לקיים מחר דיון ראשון בנוגע לתכנון דרכים נוספות שיחברו לכביש החוף את שכונות רכס הכרמל, שנמצאות בסכנה של גלי שריפות, וכיום הן "כלואות" קרוב למוקד האש: "לא נחכה שהממשלה תציל אותנו. נעשה חיבורים שפחות פוגעים בטבע"

11.09.2022, 17:34 | גיא נרדי

ועדת הכספים של עיריית חיפה צפויה לקיים מחר דיון ראשון בנוגע למימון תכנון לכבישי מילוט משכונות רכס הכרמל, שנמצאות בסכנה של גלי שריפות. גל השריפות של 2016 הותיר בחיפה טראומה והוביל להבנה שיש לייצר דרכים נוספות שיחברו את השכונות ורדיה, רמת אלמוגי, כבביר, כרמליה, דניה ולינקולן־פרויד ישירות אל כביש החוף.

"זה לא ישנה את העיר, יביא צעירים או ישנה את הדינמיקה הכלכלית, אבל זה כן יכול להיטיב את איכות החיים ולהציל חיי אדם", אמרה ל"כלכליסט" ראש העיר עינת קליש רותם. חברי האופוזיציה במועצת העיר מבהירים שאף שהם תומכים בפתרון המוצע, הם לא יאפשרו הקצאת כספים אוטומטית.

"יש פה מהפך חשיבתי", אומר מהנדס העיר חיפה, האדריכל אריאל ווטרמן. "אם בעבר חשבו על ירידות בקנה מידה אחר שיעברו בערוצים, כמו בוואדי רושמייה, אז הכוונה היא לעשות חיבורים שהרבה פחות פוגעים בטבע. יש פה גם צמצום בעלויות. זה עושה את כל התוכנית להרבה יותר ישימה, ואני מעריך שיהיו הרבה פחות התנגדויות של תושבים וירוקים. מדובר בעשרות מיליונים, ולא מאות מיליונים, לכל כביש. את המימון לכביש כבביר, שהתוואי שלו כבר מאושר, אנחנו נוציא מהיטלי הפיתוח של פרויקטים שנמצאים בסמוך. את תכנון הכבישים האחרים נעשה מתקציב עירוני. להערכתי, זה ייקח שנתיים. זה לא סותר את זה שנפנה למשרד התחבורה. אנחנו רואים את הכבישים האלה כחלק מרשת".

קליש רותם מסבירה שלמרות מאמציה, היא נתקלה בקשיים מצד משרדי הממשלה: "כשנכנסתי לתפקיד, כתבתי מכתבים לכל מי שאני יכולה, לפחות חמש פניות, ובדרך כלל לא קיבלתי שום תשובה. היה איזה פייק ניוז שעצרתי את פרויקט המטרונית בקו הרכס, ולכן משרד התחבורה לא הסכים לממן את כבישי המילוט. בחיים לא עצרתי את המטרונית, לא שם ולא בנווה שאנן. התחילה מלחמה מאוד גדולה עם משרד התחבורה והתוכנית הזאת מתה. בדיעבד אני יודעת להגיד שתוכנית המטרונית ברכס הכרמל בכלל לא היתה מבושלת".



בפוסט בפייסבוק הסבירה קליש רותם את המהלך: "לא נחכה שהממשלה תציל אותנו, כי היא לא... לצערי, כל הגורמים בירושלים ישנים טוב בלילה למרות הבעיה החמורה הזו. עיריית חיפה הפגינה רצינות יותר מכל משרד ממשלתי".

סופי נקש, יו"ר ועדת הכספים בעירייה, מברכת על המהלך, אך מציינת כי "מדובר ב־95 מיליון שקל שמשלם המסים החיפאי אמור להוציא מכיסו. זה פרויקט תשתיות שמשרד התחבורה אמור להשתתף בו, אבל מאחר שראש העיר השכילה לריב עם כולם, כולל עם ראש הממשלה, נצטרך לממן את זה בכוחות עצמנו". כשמדובר בכאלה סכומים, אנחנו דורשים שהצד המקצועי יסביר לנו מאיפה יגיע הכסף ואיך יהיו שלבי הפרויקט.

חברת ועדת הכספים שרית שטיינברג גולן מוסיפה: "אני לא מבינה איך היא מבקשת מוועדת הכספים לקחת הלוואות לתכנון כבישי המילוט כאשר הסתבר לנו לאחרונה שיש 50 מיליון שקל של הרשאות (מימון) משנה שעברה שאין להן מקורות מימון ונצטרך כנראה לקחת הלוואות כדי לא לחשוף את העירייה לתביעות משפטיות".

תגיות