אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לאחר 15 שנים של תכנון ובנייה: נמל המפרץ בחיפה נפתח לפעילות נמל המפרץ | צילום: רענן כהן

לאחר 15 שנים של תכנון ובנייה: נמל המפרץ בחיפה נפתח לפעילות

פתיחת נמל המפרץ אמורה להביא לגידול של 1.5 מיליארד שקל בתוצר של חיפה וליצירה של 5,800 משרות בעיר. הנמל, שמופעל על ידי חברת SIPG הסינית יעסוק בטעינה ופריקה של אוניות מכולה. בעוד חודשיים צפוי להיפתח גם נמל הדרום

01.09.2021, 18:42 | יובל שדה

נמל המפרץ בחיפה נפתח היום (1.9) לראשונה לפעילות מלאה. בעוד כחודשיים צפוי להיפתח גם נמל הדרום. 

נמל המפרץ, שמופעל על ידי חברת SIPG הסינית (Shanghai International Port Group) יעסוק בטעינה ופריקה של אוניות מכולה. הנמל נחנך היום לאחר 15 שנים של תכנון ובנייה. הנמל הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים שהוקמו בישראל והושקעו בו למעלה מ-5.5 מיליארד שקל בתשתית ובציוד הפעלה. הנמל משתרע על שטח של כ-840 דונם בתוך הים, והוא נפתח לפעילות לאחר שש שנות הקמה.

קראו עוד בכלכליסט:

לפי הערכות הכלכליות של הממשלה, שנעשו עוד לפני הצטברות הפקק בנמלים בחודשים האחרונים, התרומה הכלכלית של פתיחת נמל המפרץ ונמל הדרום למשק תהיה 9 מיליארד שקל (0.7% מהתוצר), וזה במצב בו שני הנמלים יעסקו בפריקה וטעינה של מכולות. לפי אותן הערכות, פתיחת שני הנמלים תוביל ליצירה של 32,000 משרות באופן עקיף. לפתיחת הנמלים תהיה גם השפעה מכרעת על כלכלת חיפה ואשדוד: פתיחת נמל המפרץ אמורה להביא לגידול של 1.5 מיליארד שקל בתוצר של חיפה וליצירה של 5,800 משרות בעיר, ופתיחת נמל הדרום אמורה להביא לגידול של 1.8 מיליארד שקל בתוצר של אשדוד וליצירה של 5,800 משרות בעיר.

נמל המפרץ, צילום: רענן כהן נמל המפרץ | צילום: רענן כהן נמל המפרץ, צילום: רענן כהן

פתיחת נמל המפרץ לפעילות אינה צפויה לצמצם באופן מיידי את הפקק בנמלים, מפני שהתור התפעולי מורכב בעיקר מאוניות מטען כללי וצובר. אבל בטווח הארוך כן צפויה הקלה מפני ששני הנמלים הוותיקים, שיודעים כי יהיה להם קשה להתחרות בנמלים החדשים בתחום המכולות, צפויים להסית חלק ניכר מהפעילות שלהם לטובת פריקה וטעינה של מטען כללי ובכך להקל על הפקק הממושך.

הנמל נחנך באירוע השקה מצומצם, שקיימו היום משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל (חנ"י), בשיתוף החברה הבינלאומית שתפעיל את הנמל (SIPG). שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי בירכה את באי הטקס, באמצעות מסך וידאו.

מחנ"י נמסר כי פתיחת הנמל תאפשר לראשונה לאניות ענק, הנושאות 18 אלף מכולות ויותר לעגון בישראל ותקצר את משך הפריקה והטעינה שלהן. מדובר באניות באורך של 400 מטר וברוחב של 62 מטר. לטובת אניות אלה, נבנו לראשונה רציפים באורך של כ-800 מטרים ובעומק של כ-17.3 מטר מתחת לפני הים. 

ח"כ מרב מיכאלי, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים: "אנו חייבות להכיר תודה לכל מי שהגו את החזון, התמודדו עם המהמורות והאתגרים לאורך הדרך, והצליחו לנווט ולהביא אותנו אל הרגע הזה. כעת אנו מתחילים בהרפתקה חדשה – קיום ההבטחה הגלומה בנמל המפרץ, ובקרוב בנמל הדרום, להאצת הפיתוח הכלכלי של ישראל, לגידול בייצוא ובסחר, ולצמצום פערים חברתיים והורדת מחירים".


מימין מנכ"ל חברת נמלי ישראל יצחק בלומנטל, יו"ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי, מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מיכל פרנק, מנכ"ל sipg ישראל, מי האו צ׳יאנג, צילום: רענן כהן מימין מנכ"ל חברת נמלי ישראל יצחק בלומנטל, יו"ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי, מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מיכל פרנק, מנכ"ל sipg ישראל, מי האו צ׳יאנג | צילום: רענן כהן מימין מנכ"ל חברת נמלי ישראל יצחק בלומנטל, יו"ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי, מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מיכל פרנק, מנכ"ל sipg ישראל, מי האו צ׳יאנג, צילום: רענן כהן


"היום אנו מחזקים את יכולותינו האזוריות בתחום הסחר הימי, ואני בטוחה כי נוכל למנף הזדמנות זו לא רק לשגשוג מקומי, אלא גם למימוש הזדמנויות ולתרומה אמיתית לשכנותינו במזרח התיכון, ממזרח, מדרום ומצפון. כולי תקווה כי בקרוב הנמלים ישרתו לא רק בפיתוח הכלכלי ומקומות תעסוקה, אלא יהפכו גם לנקיים יותר, כמוקד פנאי, תרבות ובילוי, המסב גאווה והנאה לכלל תושבות ותושבים חיפה והקריות, כמקובל בערי הנמל המובילות בעולם", הוסיפה השרה מיכאלי.

עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל: "פתיחת נמל המפרץ היום היא רגע היסטורי למדינת ישראל ובשורה אדירה למשק והציבור בישראל. מדובר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים והמורכבים שהוקמו בישראל, אותו ליוויתי עוד בשלב התוכניות והמכרזים כמנכ"ל משרד התחבורה. פתיחתו של  נמל המפרץ היום, ובהמשך השנה גם של נמל הדרום, תוביל לתחרות, לשיפור וייעול השירות בענף הנמלים בישראל ותציב את נמלי ישראל בשורה הראשונה והמתקדמת באגן המזרחי של הים התיכון ובעולם הנמלים". 

יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל: "נמל המפרץ שמתחיל לפעול היום הוא אחד ממיזמי התשתיות החשובים ביותר לעתידה של מדינת ישראל. מדובר בנמל טכנולוגי מודרני שפתיחתו תחולל מהפכה במשק ותשפיע על כולנו, החל מהתעשיינים ועד הצרכן הישראלי בהפחתת יוקר המחייה. תוך 6 שנים בלבד הצליחה חברת נמלי ישראל להוביל ולקדם מיזם תשתיות אדיר ממדים שיביא לתחרות בענף הנמלים שכל המשק מחכה לה. פתיחת הנמל מאיצה את תהליך הרפורמה בנמלים והעמקת התחרות גם לתחום אניות המכולה, דבר אשר יביא לשיפור והתייעלות ברמת השירות בנמלים בישראל, תסייע במתן מענה לצרכי המשק, תבטיח את המוכנות של ישראל לקליטת אניות הענק ותאפשר לישראל להיערך לשינויים שקורים בתעשיית הסחר הימי".

מי האו צ׳יאנג, מנכ"ל SIPG ישראל: "פתיחת נמל המפרץ תביא בשורה של ממש למשק הישראלי אך גם לעיר חיפה ולאזור כולו. sipg ישראל גייסה בחודשים האחרונים עשרות עובדות ועובדים ממטרופולין חיפה והאזור. אנו בטוחים שנמל המפרץ ו- SIPG ישראל יציבו את ישראל כמדינת נמל מובילה לאזור כולו".  



תגיות