אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לוחמה אלקטרונית: שיבושים באותות לוויינים מסכנים טיסות מסחריות מגדל פיקוח בשדה תעופה בבלגיה | צילום: Olivier Matthys / AP

לוחמה אלקטרונית: שיבושים באותות לוויינים מסכנים טיסות מסחריות

במנהלי התעופה האירופי והאמריקאי הזהירו כי הפרעות מכוונות במערכות ניווט מובילות לכך שטיסות מוסטות לנתיבים חלופיים וטייסים מקבלים דיווחים לא מדויקים על המיקום שלהם. בספטמבר טיסה לדובאי כמעט ונכנסה למרחב האווירי של איראן בשל כך

22.11.2023, 12:34 | חדשות חוץ

המלחמות בעזה ובאוקראינה גורמות לשיבושים בתעופה האזרחית מעבר לביטולי טיסות. הסיבה היא השימוש בלוחמה אלקטרונית (ל"א) שבמסגרתה משבשים במכוון אותות לוויין ומערכות ניווט. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", במינהל התעופה האירופי הזהירו שכתוצאה מכך מטוסים מאבדים את אותות הלוויינים, טיסות מוסטות לנתיבים חלופיים וטייסים מקבלים דיווחים לא נכונים או אזהרות לא מדויקות לגבי המיקום שלהם. בדומה, במינהל התעופה הפדרלי (FAA) בארה"ב הזהירו את הטייסים משיבושים במערכות ניווט הלוויין (GPS) באזור המזרח התיכון.

לפי הדיווח, הפרעות לתדרי הרדיו, שנועדו לשבש את אותות הלוויינים המשמשים רקטות, רחפנים וכלי נשק אחרים, זינקו מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בתחילת 2022, ועלו פעם נוספת מאז החלה הלחימה בעזה. השיבושים הללו מסוכנים ועד כה מערכות המטוסים לא הצליחו לזהות תקלות מכוונות ב-GPS או לתקן אותן. כך למשל, בספטמבר טיסה לדובאי כמעט ונכנסה למרחב האווירי של איראן בשל אות שגוי. באיחוד האירופי אף הזהירו כי מטוסי מנהלים כמו גולפסטרים ובומבריידר רגישים יותר לשיבושים בלוויינים.

צוות מחקר מאוניברסיטת טקסס מצא שיבושים נרחבים בתדרים במזרח התיכון, כולל אותות לוויין שמיקמו מטוסים מעל נתב"ג כשהיו רחוקים ממנו. בארגון בטיחות התעופה Opsgroup מסרו כי קיבלו כ-50 דיווחים דומים, כשבחלק מהמקרים הציוד במטוס הראה כי הם מתקרבים לשדות תעופה בבגדד, קהיר או ביירות, כשכלל לא היו באזור. לדבריו של מארק זי, מייסד הארגון, ההתקפות הללו חושפות פגם בסיסי בעיצוב הציוד האלקטרוני במטוסים, המתבססים על ההנחה שניתן לסמוך על נתוני ה-GPS. "ייקח זמן עד שהיצרנים יתאימו את המערכות כך שיגברו על השיבושים המכוונים", אמר.

ללוחמה האלקטרונית הזו עלולות להיות השלכות כלכליות וביטחוניות נרחבות גם מחוץ לענף התעופה. שוקי הון, חברות טלקום, ספקיות אנרגיה, רשתות שידור ותעשיות נוספות ברחבי העולם מסתמכות על אותות לוויין לצרכים שונים. מחקר מבריטניה מצא כי שיבושים לאורך חמישה ימים בלוויינים עלולים לעלות למדינה 6.3 מיליארד דולר.




תגיות