אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ספר לי על עצמך: איך המנכ"ל היה משיב לשאלות הפופולריות בראיון עבודה אורן מרמור מנכ"ל פינסטרה ישראל | צילום: נמרוד גליקמן

ספר לי על עצמך: איך המנכ"ל היה משיב לשאלות הפופולריות בראיון עבודה

"איפה תרצה להיות בעוד חמש שנים" ו"מהן החולשות והחוזקות שלך" הן שתיים מחמש השאלות שהכי מדאיגות מועמדים לעבודה. הפנינו את השאלות האלה לאורן מרמור, מנכ"ל חברת הפינטק פינסטרה, כדי ללמוד מהן התשובות שעזרו לו להתקבל לתפקיד

26.09.2022, 13:29 | מעין מנלה

בשוק של מועמדים ושל מעברים תכופים בין מקומות עבודה ראיונות עבודה הפכו לחלק מהשגרה של רובנו. מי מאתנו לא נתקל באותן שאלות בנאליות וידועות מראש וענה שוב ושוב את אותן תשובות מוכתבות וצפויות.

ספר לי על עצמך, איפה אתה רוצה להיות בעוד 5 שנים, מהן החולשות שלך (גם אתם פרפקציוניסטים?) הן חלק מהשאלות בהן נתקלים מועמדים שוב ושוב ועונים רק אם הם חייבים.

אספנו את חמשת השאלות הפופולאריות ביותר, והחלטנו לסובב את השולחן ולנסות משהו חדש. לעמת בכירים במשק עם השאלות המעצבנות שהם שואלים. כך, אולי גם ללמוד על התשובות שאולי הביאו אותם לשבת היום בצד השואל של השולחן.

הפעם הסכים להיות על הכסא החם, אורן מרמור מנכ"ל חברת פינסטרה, אחת משלש חברות הפינטק הגדולות בעולם. במהלך הקריירה שלו הוא ראיין והתראיין, כולל למשרה הנוכחית. הוא מונה למנכ"ל פינסטרה ישראל ומנהל היחידה העסקית של תחום התשלומים הגלובלי בחברת הפינטק ביולי 2021.

חוסר הנוחות הניכר שהפגין מרמור כשענה על רוב השאלות האלה גרם לי, וגם לו לחשוב שאולי הגיע הזמן פשוט להחליף אותן בשאלות מקוריות ונעימות יותר. לדעתו, הראשונה שצריכה להיעלם מן העולם היא זו על החוזקות והחולשות.

1. היי אורן, ספר לי על עצמך

"זו תמיד השאלה הכי קשה. אני צריך להתרגל כי החלפתי קידומת לפני שבוע, אני בדיוק בן 50. אבא לשלושה ילדים, גר בקריית אונו, עובד הרבה שנים בתחום ההייטק, בעיקר בשוק הטלקום בחברות שונות.

אני חושב שכמעט חצי מהקריירה שלי הייתה בחברות גדולות, תאגידים גדולים וחצי מהקריירה בסטארטאפים: גם סטארט-אפ שאני הקמתי בשנת 2000 וגם כל מני סטארטאפים אחרים שמינכלתי מטעם משקיעים שהביאו אותי ואני אוהב מאוד מאוד את השוק הזה. גם את ההיבט הטכני והדינמי של החדשנות וגם העבודה עם לקוחות, בשווקים גלובליים - הצדדים היותר עסקיים. השתדלתי ברוב התפקידים להוביל פעילויות חדשניות או פעילויות שפורצות שוק חדש או מקימות תחום מסוג חדש בחברה".


אורן מרמור מנכ"ל פינסטרה ישראל, צילום: נמרוד גליקמן אורן מרמור מנכ"ל פינסטרה ישראל | צילום: נמרוד גליקמן אורן מרמור מנכ"ל פינסטרה ישראל, צילום: נמרוד גליקמן


מה אתה אוהב יותר לעבוד בחברות סטארט-אפ או תאגידים גדולים?

"אני אוהב גם וגם. יש לי הרבה חברים שמסתדרים רק בקורפורייטס גדולים וכאלה שהם בדיוק ההיפך, אני למדתי ועשיתי את זה פחות או יותר בזיג זג ולמדתי שאין נכון לא נכון, אלה עולמות שונים. בסטארט-אפ אתה לומד המון, זז הרבה יותר מהר, מתפתח, ומצד שני יש דברים שקשה לעשות שם. מצד שני בחברה גדולה בסקייל של פעילות הרבה יותר גדול אתה לומד ונחשף אליהם, כשאתה עובד עם חברות שעובדות עם לקוחות בין אם זה בתחום הטלקום או עכשיו בתחום הפינטק, מהגדולים בעולם, אתה מקבל חשיפה שבסטארט-אפ לא תצליח להגיע אליה גם אחרי שנים".

הקמת סטארט-אפ בשנת 2000, ממש לפני התפוצצות הבועה (את FlexLight Networks), הושפעתם מהנפילה?

"סגירות המעגל מבחינתי היא שהסטארט-אפ ההוא ישב כמה בניינים מהמקום שבו אנחנו יושבים היום. הייתי אז ילד בן 28 אחרי תפקיד ראשון בהייטק ב-ECI Telecom, (שם היה VP and Head of Optical Networks) התחברנו כמה אנשים והיה לנו רעיון. גייסנו יחסית מהר כסף, אני חושב שאם היינו מתעכבים עם זה עוד שבועיים שלושה לא בטוח שהחברה הייתה קמה. זה היה מסע מרתק של שמונה שנים, הרבה עליות ומורדות אבל זה היה בית ספר מדהים. זה כמו מטוטלת, לעבור מהבטחה גדולה וכתבות שעשו עלינו בעיתונים, מגיוס מטורף רק על תוכנית על הנייר ופתאום אתה מוצא את עצמך מהר מאוד מחשב כל שקל ולא יודע לכמה זמן הכסף יחזיק. את הגיוס השני לקח לנו שנתיים לעשות אבל זאת הייתה אחת החוויות הכי מעצבות שהיו לי. ברכבת ההרים הזאת אתה לומד כל כך הרבה, אתה מבין כמה קבלת החלטות זה דבר קריטי, כמה לדאוג להביא את האנשים הנכונים, לרתום אותם, כמה אתה צריך כל הזמן להיות עם אצבע על הדופק על השוק ולהתאים את עצמך לשינויים מאוד מהירים", הוא מספר.

2. מהן החוזקות והחולשות שלך?

"אני תמיד אוהב להדגיש שני דברים. אחד, יש לי איזון ובאמת הבנה מעמיקה גם בצדדים הטכניים וגם בעסקיים. התחלתי כמהנדס עם רקע מהטכניון, כשאתה מתחיל שם אתה אף פעם לא מתנתק ואני אוהב להבין את הדברים האלה לעומק; ומצד שני בשלב יחסית מוקדם, הבנתי שהיחסים העסקיים, שיווקיים מכירתיים, הנושא של עבודה מול השוק, העבודה מול לקוחות, בניית אסטרטגיה וכו' מאוד מושכים אותי, אולי יותר. דחיתי את זה בכמה זמן כי ידעתי שכשאתה עושה את המעבר לשם אתה כנראה כבר לא חוזר אחורה, אני חושב שיש לי את השילוב של הבנה מעמיקה בשני הדברים, וזו אחת מנקודות החוזקה שלי ואחד מהאלמנטים המרכזיים בארגז הכלים שאני מביא. בסוף אנחנו בעולמות טכנולוגיים מצד אחד מאוד מורכבים, והחדשנות רק מאיצה את קצב השינויים. אם פעם חברה הייתה יכולה לעדכן אסטרטגיה פעם בשנתיים שלוש היום אנחנו מעדכנים אותה פעמיים-שלוש בשנה. אתה יכול לבנות אסטרטגיה ואחרי חצי שנה בגלל הקצב המטורף של השינויים בשוק היא נהיית פחות רלוונטית. לכן, זה נכס מאוד חשוב שאני חושב שאני מביא של הבנה של שני הצדדים.

הנושא השני הוא שאני אדם של אנשים. לקח לי זמן למצוא את סגנון הניהול שלי, אבל אני אוהב לעבוד עם אנשים בגובה העיניים ועם כל הכבוד לטכנולוגיה ולחדשנות האלמנט הכי מורכב בעבודה שלנו זה האנשים. כשאתה כותב תוכנה או מפתח מוצר אם פתרת באג, הוא כנראה לא יחזור יותר, יבואו לך אחרים. אנשים זה הדבר הכי מורכב והכי לא צפוי שיש במיוחד עם כל השינויים שאנחנו עוברים בשוק וזה אחד הדברים שהכי מעניינים אותי".

מהן החולשות שלך?

"אני אדם עקשן, זה משהו שאני עובד על עצמי כל הזמן לא לוותר ולדחוף להשגת המטרה אבל גם הרבה עבודה שעשיתי עם עצמי ועם אחרים לאורך השנים להיות פתוח לקבל דעות של אחרים, לא לקפוץ למסקנות. זו תמיד ההתלבטות של כמה אתה צריך לדבוק בתחושת בטן או כמה אתה נותן לעוד מידע להגיע לפני קבלת ההחלטה".

באופן כללי לגבי השאלה אומר מרמור כי "אם תשאל אדם על החולשות שלו הוא יתפתל מסביב ויתחמק מתשובה אמיתית. יש דרכים אחרות להגיע לזה. אני לא שואל את השאלה הזאת אלא מנסה להבין את זה לבד דרך סיטואציות או שאני מנסה להבין מה יותר מלהיב את הבנאדם". חשוב יותר להבין מה מלהיב את המועמד: "הגיוסים המוצלחים, אלה שגם מצליחים לשמר לאורך זמן, הם כאלה שבהם יש התאמה מאוד טובה בין מה שהארגון צריך לבין מה שהעובד מתלהב ממנו. בראיונות אני מאוד מנסה לשים את הדגש על מהם הדברים שהעובד מתלהב מהם - מה יגרום לו לבוא בבוקר בשמחה לעבודה, כדי שלא תהיה סיטואציה שאתה מביא בנאדם ומהר מאוד רואה שיש פער ציפיות בין מה שאתה רוצה שהוא יעשה ומה שהוא עושה בפועל".

אמרת שלקח לך זמן למצוא את סגנון הניהול שלך, מה הכוונה? מה מצאת בסוף?

"היום אני יודע להגדיר את זה הרבה יותר טוב וזה לא משהו שאני המצאתי, יש בשנים האחרונות בעולם תפיסה שנקראת "Compassionate Leadership" (מנהיגות עם חמלה), סטיה נדלה של מיקרוסופט למשל ג'ף ווינר של לינקדאין, וזה משהו שמאוד התחברתי אליו תמיד עוד לפני שידעתי להדביק לו את המונח המדוייק. אם פעם ניהול היה דבר נורא היררכי שהיה מבוסס על הנחתות, הכתבות ואולי מרחק בין דרג ניהולי לדרגים האחרים, זה ההיפך המוחלט, אני מאוד מאמין בקשר אישי ישיר, כמה שפחות סממנים של כבוד או סטטוס או היררכיה, ולדבר עם אנשים בגובה העיניים ובסוף באמת להבין מה מניע אנשים מה הצרכים שלהם מה הקשיים שלהם. זה לא מחליף את זה שבסוף המנהל צריך לקבל החלטות וצריך, בטח במקומות שלא מגיעים להסכמה, לדעת לחתוך את הדברים אבל זה קשור גם לזה שאני מאוד מאמין בלהתחבר לאנשים גם אם בסוף צריך לקבל את ההחלטה, את התהליך לעשות ביחד בצוות".

אתה יכול לתת דוגמא לעקשנות:

"קודם כל אני חושב שהיום זה כבר הרבה יותר רך, אבל בסטארט-אפ הראשון שהקמתי שהיה בית ספר מדהים הרבה פעמים הייתי בא לדיון כבר מגובש מראש. זה לא היה משאיר הרבה ספייס לאנשים בכלל לחשוב על כיוונים אחרים שזה בעייתי כי בסוף החשיבה הצוותית מאוד חשוב, חשוב תמיד לאתגר את עצמנו כי יכול להיות שאנחנו מסונוורים על ידי הנחות שהן לא לגמרי מדוייקות. כשאתה בא כמנהל אתה אף פעם לא יודע כמה עובדים מרגישים בטוח לחלוק על הדעה שלך, וזה מתחבר לקומפשנט לידרשיפ. לכל תפקיד אליו נכנסתי, כולל התפקיד הנוכחי, מאוד היה חשוב לי שאנשים יבינו שאני באמת מאמין בשקיפות ולא רק ככותרת. שאני מצפה מהם שיגידו מה שעולה על רוחם. יכול להיות שאני אאתגר אותם בחשיבה, שאני אתעקש מולם אבל הדיון הזה הוא חשוב כי רק ככה אנחנו יכולים לאתגר את עצמנו חשיבתית ולוודא שאנחנו מקבלים את ההחלטות הנכונות".

3. איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים?

"זו שאלה מעניינת שמתקשרת למה שאמרתי על החלפת קידומת כי פתאום אתה קולט כמה שנים נמצאות כבר מאחוריך. בגדול אני מאוד אוהב את התחום שאני עוסק בו היום, אז אני אשמח להמשיך להתפתח בו. אני לא יכול להגדיר משהו מאוד ספציפי, מאוד אשמח להמשיך להוביל ארגונים גדולים, יחידות עסקיות גדולות שהם גם בתחומים של חדשנות ופריצה של תחום חדש וגם מנועי גידול וצמיחה, באופיי אני יותר נהנה להוביל דברים שהם בגידול צמיחה והתפתחות עם כל הדברים שמתלווים לזה מאשר לנהל איזושהי אופרציה גדולה שהיא באיזשהו מצב יציב".

היו מועמדים ששאמרו לך בראיון עבודה שהם רוצים להחליף אותך?

"כמראיין לא יצא לי לשמוע את התשובה הזאת, אבל היו לי שיחות עם מנכ"לים שלי בעבר וזו הייתה התשובה שלי. אני יום אחד רוצה להגיע לשבת בכיסא שלך".

4. למה אתה רוצה את המשרה?

תחום הפינטק זה התחום הכי מרתק היום אחרי שנים שהייתי בתחום הטלקום שהוא תחום מרתק ומעניין בפני עצמו ואני מחבר את זה למה שאמרתי קודם שאני מחפש דברים שהם באמת גדלים, מתפתחים ועושים שינוי מהותי בשוק. אני חושב שאנחנו רואים את זה כבר היום שהפינטק זו המהפיכה הבאה, הצורה שאנחנו נצרוך שירותים פיננסיים, איך בנקים יראו ואיך הטכנולוגיה משפיעה על כל הדבר הזה. זה אחד התחומים שגדל ומתפתח ומשתנה ואני אשמח להיות חלק מזה ולהוביל לפחות את אחת המהפיכות בתחום הזה.

לגבי המשרה הספציפית הזאת מדובר על חברה שהיא אחת משלושת הגדולות בעולם בתחום אז יש פה יכולת להשפיע ולעשות שינוי, חברה עם תרבות ארגונית בריאה לשים את העובדים במרכז ולמשוך את הטאלנט הנכון וגם ספציפית תחום התשלומים הוא אחד המנועים שצומח הכי מהר בתוך תעשיית הפינטק".

5. למה כדאי לנו להעסיק אותך?

"אני חושב שזה בעיקר נוגע לחוזקות שציינתי קודם, אני מביא הרבה ידע, כלים ניסיון והבנה גם בצדדים העסקיים וגם בצדדים הטכניים. אני חושב שאתם רוצים לקחת את הביזנס הזה לסקייל הבא ולהגדיל אותו אז יש כאן הרבה ידע והרבה ניסיון שאני מביא, גם באיך למקד את האסטרטגיה בשוק ולהפוך את זה למנוע צמיחה אמיתי, גם איך לרתום את האנשים ולבנות את הצוות הנכון שיעשה את זה מסביב ולעשות את כל זה בצורה שתתאים ותשמר את התרבות הארגונית שגם היא מאוד חשובה".

תגיות