אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המס על הנהגים מתקרב: נתיבי איילון פרסמה מכרז להקמה והפעלה של מיזם אגרות הגודש נתיבי איילון | צילום: יובל שדה

פרסום ראשון

המס על הנהגים מתקרב: נתיבי איילון פרסמה מכרז להקמה והפעלה של מיזם אגרות הגודש

החברה שתזכה תהיה אחראית לספק את הציוד הטכנולוגי לשערים, כמו מצלמות שיזהו את לוחיות הרישוי של הרכבים שנכנסים לאיזור התשלום, חישוב גובה המס ושליחת הודעות התשלום מטעם רשות המסים. המס החדש, שצפוי להיכנס לתוקף במרץ 2025, נועד ליצור תמריץ שלילי לרכבים פרטיים לנסוע בשעות העומס ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית

18.09.2022, 09:56 | יובל שדה

חברת נתיבי איילון הממשלתית פרסמה היום את המכרז לטובת תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מיזם אגרות הגודש של משרדי האוצר והתחבורה. אגרות הגודש, או מס גודש, היא תוכנית ממשלתית שמבקשת להטיל תשלום על רכבים פרטיים הנכנסים למרחב גוש דן בשעות העומס.

המכרז, שמוערך במאות מיליונים, פונה לחברות תשתית ישראליות ובינלאומיות כמו גם חברות עם ניסיון בהפעלת כבישי אגרה וחברות תקשורת וטכנולוגיה. החברה שתזכה תהיה אחראית לספק את הציוד הטכנולוגי לשערים, כמו המצלמות שיזהו את לוחיות הרישוי של הרכבים שנכנסים לאיזור התשלום, חישוב גובה המס ושליחת הודעות התשלום מטעם רשות המסים. לפי מסמכי המכרז המציע מחוייב לתקופת הפעלה של 12 שנים יחד עם אופציה ל-2 תקופות נוספות של שלוש שנים. כמו כן, במסגרת תנאי המכרז נקבע כי המציע הזוכה יקבל מענק הקמה על סך 150 מיליון ועלות ההפעלה תקבע במסגרת הצעות המחיר במכרז.

מי שאחראית מטעם הממשלה על הפרויקט ועל היבטי הגבייה היא רשות המיסים, וחברת נתיבי איילון משמשת כזרוע הממשלתית שמוציאה אותו לפועל. הקמת התשתית הפיזית של השערים לא כלולה במכרז וזו מתבצעת על ידי קבלנים של חברת נתיבי איילון בסכום שמוערך בכ-180 מיליון שקל.

המס החדש, שצפוי להיכנס לתוקף במרץ 2025, נועד "לשקף" את הנזק הכלכלי שנוצר בעקבות הגודש בכבישים, ומטרתו היא ליצור תמריץ שלילי לרכבים פרטיים לנסוע בשעות העומס ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. המהלך צפוי להוביל להכנסות של כמיליארד שקל בשנה למדינה.

תוכנית אגרות הגודש אושרה לפני כשנה במסגרת חוק ההסדרים הקודם. לפי התוכנית, יחולק גוש דן לשלוש טבעות (פנימית, תיכונה וחיצונית) שישמשו כאזורי תשלום שונים. שיעורי התשלום יקבעו ביחס לחצייה של כל טבעת, כאשר התשלום יושפע משעות העומס. בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 ייגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה ו-10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית; בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 יגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית; התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים. לדוגמה, רכב שייסע מירושלים למרכז תל אביב בשעות הבוקר ישלם כ-25 שקל על מעבר בכל אחת מהטבעות. המחירים צפויים להשתנות עם שינויים בדפוסי העומס.

מיסי הגודש לא יוטלו על רכבים דו-גלגליים, אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תו נכה, מוניות נגישות, רכבי גרר ומוניות שירות. משאיות במשקל של מעל 12 טון ישלמו תשלום כפול ולא תהיה להן מגבלת חיוב. ברגע האחרון הוחלט כי מוניות ספיישל ישלמו רק 50% מסכום המס שיגולגל על הנוסע, אך לא תחול עליהן תקרת חיוב יומית.

כבר ב-2008, בתקופת ממשלת אולמרט, התקבלה החלטת ממשלה שביקשה לבחון הטלה של מס אגרות גודש. שרת התחבורה מיכאלי לא תמכה בתוכנית ולא רצתה שזו תיכנס לחוק ההסדרים, וההחלטה לקדם אותה התקבלה רק לאחר שבאגף התקציבים התעקשו עליה כחלק מהמו"מ על התקציב.

מיסי גודש קיימים במדינות ומטרופולינים שונים ברחבי העולם. בין היתר, בלונדון קיים מס גודש אחיד בגובה של 15 פאונד על כניסה לעיר עם רכב פרטי בין 7 בבוקר ל-6 בערב. ההערכות בלונדון היא כי מיסי הגודש הובילו לירידה של כ-10% בנסועה תוך כעשר שנים, וזאת לעומת מגמה עולמית שניכרת גם בישראל של החרפת גודש. גם בשוטקהולם, מילאנו וסינגפור קיימות תוכניות דומות. ההכנסות השנתיות הצפויות ממיסי גודש בלונדון ב-2022 מתקרבות לתחזיות שמצפה לקבל גם האוצר, ועומדות על כ-232 מיליון פאונד (כ-917 מיליון שקל).


תגיות