אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יש מי שירוויח מהעלאת מס הקנייה על מכוניות יוקרה בינואר יונדאי איוניק 6 | צילום: יצרן

ניתוח

יש מי שירוויח מהעלאת מס הקנייה על מכוניות יוקרה בינואר

בתחילת 2024 יעלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות, ובשיעור גבוה במיוחד על מכוניות שמחירן עולה על 300 אלף שקל. היבואנים ישחררו מהמכס כמויות גדולות כבר בדצמבר כדי לחסוך את העלאת המס. האם הם יעבירו את החיסכון לקונים?

19.09.2023, 12:15 | תומר הדר

בשלהי דצמבר יתרחש בענף הרכב הישראלי תהליך מוכר שמתרחש בחסות רשות המסים ובעידודה: שחרור מסיבי של מכוניות מהמכס, כדי לחסוך את "מתווה המס הירוק", שיעלה את מס הקנייה על מכוניות חשמליות. ב-1 בינואר יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-20% ל-35%, והמס על רכבי פלאג אין הייבריד יעלה מ-50% ל-83%.

בשנים האחרונות יבואני הרכב מצאו דרך "לחמוק" מרוע הגזירה: מכוניות משוחררות ממכס בימים האחרונים של חודש דצמבר, יבואנים מעשירים את קופת המדינה במאות מיליוני שקלים בין לילה - וכמה ימים לאחר מכן היבואנים מפרסמים מחירי מחירון חדשים ויקרים יותר עקב עליית מס הקנייה - אבל למעשה מוכרים ללקוחות מכוניות שלא זו בלבד שהגיעו ארצה בשנה הקודמת אלא גם שוחררו ממכס לפי מס הקנייה הקודם. יש לקוחות שאולי מקבלים הנחה עקב השתייכות למועדוני צרכנות, ציי הרכב בוודאות מקבלים הנחה והציבור לא יודע בכלל כמה כסף מתוך מחיר המכונית החדש והיקר הלך לכיס מדינת ישראל וכמה לכיס היבואן.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", בשנה שעברה עם עליית מס הקנייה על החשמליות מ-10% ל-20% שחררו יבואני הרכב 62.8 אלף מכוניות חדשות ממכס - ש-16.6 אלף מהן היו חשמליות. אולם מתוכן 28 אלף שוחררו בשבוע באחרון של דצמבר - כשסך הכנסות המדינה ממיסוי רכב בדצמבר אשתקד היו 2.2 מיליארד שקל. השנה היקף השחרורים בדצמבר לפי הערכות בענף הרכב צפוי להיות גדול משמעותית. הסיבה היא העלייה המשמעותית של מס הקנייה על החשמליות ורכבי הפלאג אין הייבריד שתדרוש מהיבואנים להצטייד במלאי למכירה בינואר ואילך במחיר החדש.

עם זאת, על נושא אחד מעניין רק מעטים נותנים את הדעת: הרכבים משוחררים ממכס בדצמבר כדי "להתגבר" על מס נוסף והוא מס היוקרה. הטלת מס היוקרה מעוגנת בחוק עד שנת 2025 והוא מוטל על כל מכונית שמחירה מעל 300 אלף שקל.

אופן חישוב מס היוקרה מעניין: מדובר למעשה במס דיפרנציאלי שמחושב לפי הפער שבין 300 אלף שקל לבין מחיר מכונית בפועל. כלומר, אם מכונית עולה 400 אלף שקל, אז על המכונית מוטל מס קנייה כנדרש בחוק בישראל, אבל על הפער שבין 300 ל-400 אלף שקל מוטל מס קנייה נוסף. מס הקנייה הנוסף הזה מגיע עד 20% במקרים קיצוניים של מכוניות יקרות מאוד- ובישראל בהחלט יש כאלה. למעשה, היצע הדגמים של מכוניות שמחירן עובר את רף 300 אלף השקלים אינו נופל כיום מהיצע הדגמים של מכוניות שמחיריהן מתחת ל-200 אלף שקל, וכאן הנקודה המעניינת.

רכבים שאינם חשמליים או פלאג-אין הייבריד לא אמורים להתייקר בינואר בגלל ששיעור מס הקנייה עליהם לא עולה, אבל סביר להניח שהיבואנים ימהרו "לנצל את החגיגה" של עליות המחיר ויפרסמו בינואר מחירונים חדשים גם ליתר הדגמים - בכל זאת שערי המטבעות משתוללים. כאן טמון הרווח הראשון: כל רכב שעולה מעל 300 אלף שקל שהיבואן משחרר ממכס בדצמבר ונערך לייקר בינואר- הוא רכב שהיבואן "ירוויח" עליו את מס היוקרה בגלל השחרור המוקדם ממכס - הבעיה תורגש באופן בעייתי יותר ברכבים הידידותיים לסביבה, אלה שמחירם יתייקר גם בגלל עליית המס הצפויה.

בשוק הרכב הישראלי יש לא מעט דגמים שמחירם מתקרב מאד כבר היום ל-300 אלף שקל, החל בגרסאות הבכירות של יונדאי איוניק 6 (295 אלף שקל) וכלה בוויי קופי שעולה כ-285 אלף שקל. סביר להניח שרק ההתייקרויות מכורח זינוק מס הקנייה תדחוף רכבים כאלה לטריטוריות של מעל 300 אלף שקל, שלא לדבר על טסלה מודל Y לונג ריינג' שרק הוספה של חישוקי 20 אינץ' כבר מזניקה את מחירה ל-291 אלף שקל. - ואז יבואני הרכב ימצאו עצמם במצב מעניין: האם הם "יעבירו" ללקוחות את ההטבה שהרוויחו באמצעות השחרור בדצמבר או יגבו מחיר יותר גבוה? וכיצד יתנהג שוק רכבי הפרימיום שמחירם כבר עובר חצי מיליון שקל?

האמת היא שקשה לדעת, אבל הניסיון מלמד שככל שהרכב יותר יקר, ללקוחות יש יותר מרחב תמרון מול היבואן. בפלח שוק הדגמים שאינם מוטי ציי רכב, חברות הליסינג לא מכתיבות את גובה ההנחות אלא יכולת המיקוח של הלקוח הפרטי. סביר להניח ש"פשוטי העם" שיקנו רכב בינואר יצטרכו להתמודד עם מחיר רשמי קשיח והמלצה חמה לסגור עסקה כבר בדצמבר. זאת בזמן שללקוחות שהפרוטה מצויה בכיסם תהיה יכולת מיקוח והם יוכלו ליהנות מפירות עוד "הטבה" שמדינת ישראל מעניקה ליבואני הרכב שמשחררים מכוניות בדצמבר.

תגיות