אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עליות המחירים: הספקים והקמעונאים ניצלו את השחיקה בכוח הצרכנים סופרמרקט | צילום: יריב כץ

פרשנות

עליות המחירים: הספקים והקמעונאים ניצלו את השחיקה בכוח הצרכנים

בשנה האחרונה הציבור היה עסוק במחאה נגד ההפיכה המשטרית, ובחודשים האחרונים הוא נתון כולו לחדשות מהחזית. במקביל, השר הממונה ניר ברקת עסוק בהכנות להתמודדות על ראשות הליכוד; התוצאה: עליות מחירים - וזינוק של יותר מ-3 מיליארד שקל בהוצאה השנתית על מזון

05.02.2024, 18:28 | נורית קדוש

השינוי הדרמטי שעבר שוק המזון בשנתיים האחרונות נשען בחלקו על סיבות אובייקטיביות הנוגעות לעלייה במחירי חומרי גלם ולהיחלשות זמנית של השקל, אך לא פחות מכך, הוא תודלק ביכולת הספקים והקמעונאים הגדולים בישראל לזהות עיתוי נכון להפעלת כוחם העודף ולניצול שליטתם הבלתי מעורערת בשוק.

אותם שחקנים שידעו לזהות ב-2011 את הזעם הצרכני שהתפרץ במחאות מול ביתם של עופרה שטראוס ובעלי חברות נוספות שהעלו מחירים שוב ושוב, ידעו בשנתיים האחרונות לזהות שכוח המחאה הצרכנית נשחק. בתחילה זה קרה כיוון שהציבור היה ממוקד במחאה לביטול המהפכה המשטרית וכעת כיוון שהוא נתון כולו לחדשות מהחזית בעזה, לשחרור החטופים ולחשש מפתיחת מלחמה בצפון.

הספקים והקמעונאים הבינו היטב שבמצב כזה, הצרכנים לא פנויים לעסוק במה שנחשב כזוטות, כמו השוואת מחירים ובהשקעת זמן ואנרגיה בחיפוש אחר חנויות מוזלות. אם לא די בכך, הספיק סיפור אחד על עובד שסיפק משלוח אונליין ללקוח עם ציור של צלב קרס, כדי להרתיע רבים מהזמנת אונליין מוזלת, שעל פי רוב משוגרת על ידי שליחים מהמגזר הערבי, ולגרום להם להעדיף את החנות היקרה שבשכונה.

הספקים והקמעונאים זיהו גם שהתקשורת ממוקדת בסיקור המלחמה, והעריכו כי ההתייקרויות לא יתפסו את הכותרות הראשיות. משלא נרשמה כל תגובה להודעת שסטוביץ שפתחה בסוף חודש דצמבר את גל ההתייקרויות, הבינו הצדדים כי אפילו השר הממונה ניר ברקת, שבשנה שעברה ניסה להיאבק בהם כשהעלו מחירים, כבר זנח את ענייני משרדו, ובמקום לרקום עסקת חבילה להקפאת ההתייקרויות, עסוק בתגובות למהלכים מדיניים, במסגרת כוונתו להתמודד על ראשות הליכוד.

ואכן, ברקת לא אכזב אותם ואחרי שהתעלם במשך חודש מ-15 הודעות על העלאות מחירים, עבר לשחק משחק כפול, במסגרתו הוא תומך בתקציב שיעלה את המע"מ, ובמקביל מוציא הודעות על כך ששיכנע את מנכ"ל קוקה קולה ניר לוינגר, לבטל העלאת מחירים שכלל לא התכוון לבצע. כך, בשנה האחרונה שינה שוק המזון את פניו, וההוצאה השנתית על מזון זינקה בלמעלה משלושה מיליארד שקל. הצרכן נותר חשוף לקראת הגל הבא.


תגיות