אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי עזריאלי ושופרסל: מליסרון סוגרת את אתרי באליגם וגרו ליאורה עופר על רקע לוגו באליגם ואתר גרו | צילום: עמית שעל

אחרי עזריאלי ושופרסל: מליסרון סוגרת את אתרי באליגם וגרו

ענקית הקניונים רכשה ב-2021 תמורת 57 מיליון שקל את פעילות הסחר המקוון של גרופר שהפעילה את המותגים באליגם וגרו ותכננה להקים באמצעותה את זרוע הדיגיטל שלה. הפעילות בדיגיטל תימשך אך הסחר המקוון מופסק, כפי שקורה גם בעזריאלי ובמרקטפלייס של שופרסל

20.12.2023, 16:00 | אמיר פרגר

אחרי עזריאלי ושופרסל, גם מליסרון סוגרת את פעילות הסחר המקוון שלה.

פחות משנתיים וחצי לאחר רכישת פעילות הסחר המקוון של גרופר ולאחר השקעה שנאמדה בכ-100 מיליון שקל בהקמת זרוע הדיגיטל והחדשנות שלה באמצעות אותה גרופר, ענקית הקניונים מליסרון סוגרת את גרופר ומפסיקה את פעילות הסחר המקוון שלה.

מליסרון רכשה את גרופר, שהחזיקה במותגי האונליין "Baligam", "Groo" ו-"Beex", ביולי 2021. עם רכישתה קיוו במליסרון שבשליטת ליאורה עופר (47%) ובניהולו של אופיר שריד, שזרוע הדיגיטל והחדשנות שהוקמה על בסיס פעילותה של גרופר תאפשר את חיזוק הקשר עם לקוחות הקניונים, ואת "שיפור חווית הקנייה והגדלת פדיונות השוכרים תוך שהקניון הפיזי ימשיך להוות את ליבת הפעילות". בנוסף שאפו להקים באמצעותה "קניון היברידי", שהיה אמור להיפתח השנה אך פתיחתו מתעכבת, "אשר יספק ללקוחות חוויה מרגשת וייחודית הנהנית מהיעילות והנוחות הדיגיטלית אך גם מוכרת וחברתית המלווה בחווית מותג רלוונטית ובמישוש הפיזי, בכל מקום שבו הם נמצאים, פיזי או דיגיטלי".

תוך כדי פיתוח פעילות הדיגיטל של מליסרון המשיכה גרופר להפעיל את ערוצי הסחר המקוון שלה.אך כעת, כשנתיים וחצי אחרי הרכישה, מודיעה מליסרון כי פעילות זו תיסגר בינואר הקרוב. זאת, כתוצאה מחוסר כדאיות כלכלית ושינויים בסביבה העסקית והצרכנית בה היא פועלת, בפרט בתחומי התיירות והפנאי (לצד פעילות בתחום הסחר במוצרים). אך לא סיפקה פרטים לגבי היקפי הפעילות של גרופר. בדוחותיה הכספיים של מליסרון, מסווגת פעילותה של גרופר תחת תחום "אחר" ביחד עם שאר פעילות הקבוצה שאינן נדל"ן מניב, ובעיקר פעילות ייזום הבנייה למגורים. כשמתוך כ-1.4 מיליארד שקל הכנסות ורווח גולמי של כמיליארד שקל בקבוצה כולה, בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכמו ההכנסות מהתחום ה-"אחר" ב-115 מיליון שקל והרווח הגולמי היה רק 3 מיליון שקל. זאת, לעומת הכנסות של 77 מיליון שקל ולצידן רווח גולמי של 8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

במליסרון הודיעו כי החברה תמשיך לעשות שימוש בטכנולוגיה שפותחה על ידי גרופר ולפתח יישומים וכלים דיגיטליים בעתיד, וכן שבכוונתה לשלב חלק מ-75 העובדים בגרופר, בהם המנכ"ל יוסי מזלתרים, במליסרון, אך לא ציינה כמה.

מליסרון רכשה ב-2021 את גרופר קניות חברתיות, לשעבר גרופון ישראל, מקרן Sky, גרופון ארה"ב ומנהלי החברה תמורת 57 מיליון שקל (Sky רכשה 83% ממניותיה מגרופון ארה"ב במרץ 2017 תמורת 5 מיליון דולר), כשבנוסף התכוונה להשקיע עד לסוף 2022 עוד כ-40 מיליון שקל, ובסך הכול 100 מיליון שקל, בפיתוח הפלטפורמה הדיגיטלית של גרופר לצרכיה. העסקה אפשרה לה קבלת דאטה נרחב על לקוחות סחר מקוון שביצעו את רכישותיהם באתרים השונים שהפעילה גרופר – למעלה מ-60 מיליון ביקורים שנתיים, מיליוני מאושרי דיוור, סמס ופוש ומאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות, נכון למועד רכישתה. כשבאמצעותה שאפה מליסרון לבצע דיגיטציה של הקניונים שתאפשר רכישה רב-ערוצית מהחנויות, וגם לספק כלי פרסום לשוכרים שישמש אותם גם להפקת תובנות עסקיות.

סגירת פעילות הסחר המקוונת על ידי מליסרון מגיעה סמוך להודעתה של יריבתה העסקית הגדולה עזריאלי, שרק השבוע הודיעה על סגירת אתר הסחר המקוון שלה, Azrieli.com, לאחר שהתקשה לעבור לרווחיות, וכמו ענקית המזון שופרסל שסוגרת את אתר המרקטפלייס שלה שמכר מוצרים של מוכרים חיצוניים, לאחר שפעל פחות משנה.

גורם בכיר בשוק הקמעונאות ששוחח עם כלכליסט הסביר כי: "בתקופת הקורונה נרשמה עלייה בפעילות הסחר המקוון של החברות הישראליות, גם כי הלקוחות לא יכלו להגיע לחנויות ובמקביל גם לא טסו לחו"ל, וגם מכיוון שתדירות המשלוחים מאתרי הסחר הזרים הגדולים ירדה או אף חדלה. אך אחרי הקורונה המגמה התהפכה והעולם חזר לצריכה הרגילה". לדבריו, "השוק המקומי לא מספיק מפותח להצעת ערך נפרדת בעולם האי-קומרס. בתקופות של צמיחה והתרחבות יש לגיטימציה להשקיע הון וקשב ניהולי בתחומים אחרים, אבל בתקופות של צמצום כמו עכשיו האי-קומרס נחשב כמותרות והחברות מעדיפות להתמקד בעסקי הליבה שלהן".

מי שממשיכה לפעול ומנייתה אף מזנקת היום במסחר בתל אביב (9%) היא טרמינל איקס מקבוצת פוקס שעוסקת במכירה מקוונת של פריטי אופניה ולייף סטייל. החברה העלתה בתשעת החודשים הראשונים של השנה את הכנסותיה בשיעור של 9% כך שהסתכמו ב-287 מיליון שקל והצליחה לצמצם את הפסדיה מ-6.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד ל-1.8 מיליון שקל עד לסוף ספטמבר השנה, כשהאפשרות שמדוברת לאחרונה לביטול הפטור ממע"מ על משלוחי קניות מחו"ל עשויה להיטיב עימה.






תגיות