אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חניה חינם בכחול לבן בכל העיר - הסוף: רפורמת התחבורה אושרה בוועדת הכלכלה חנייה בכחול לבן בת"א | צילום: יובל חן

חניה חינם בכחול לבן בכל העיר - הסוף: רפורמת התחבורה אושרה בוועדת הכלכלה

הוועדה אישרה שורה של תיקוני חקיקה הנוגעים לתשלומי חניה, אכיפה בנת"צים, תחבורה מותאמת אישית וסמכויות חברות התשתית הממשלתיות. הרפורמות ייכנסו לתוקף לאחר ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת על חוק ההסדרים

18.10.2021, 12:24 | יובל שדה

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), ביצעה הבוקר (ב') מרתון של דיונים והצבעות בנושא הרפורמות השונות בתחום התחבורה שמופיעות בחוק ההסדרים. רפורמת החניה אושרה ברגע האחרון, לאחר שבמשרדי האוצר והתחבורה החליטו להסכים על הנוסח שגובש על ידי ועדת הכלכלה.

הוועדה אישרה תיקוני חקיקה הנוגעים לתשלום חניה, אכיפה בנת"צים, תחבורה מותאמת אישית (באבל, דן וקוויקר) וסמכויות חברות התשתית הממשלתיות. הדיון בנושא אגרות הגודש מתנהל בוועדת הכספים, ועדיין לא הסתיים. השלב הבא לפני שהרפורמות ייכנסו לתוקף – הצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת על חוק ההסדרים. 

קראו עוד בכלכליסט:

תיקוני החקיקה השונים ברפורמת התחבורה כוללים את הסעיפים הבאים:

הסדרת קווי שירות מותאמי ביקוש: תיקון החקיקה יוביל לכך שפעילותם של שירותי תחבורה מותאמת אישית, דוגמת באבל, תיקתק וקוויקר, תעוגן בחוק. כמו כן, הוחלט כי קווים אלו יוכלו לאסוף ולהוריד נוסעים בכל מקום ולא רק בתחנות אוטובוס. סעיף זה שנוי במחלוקת, מפני שמצד אחד הוא יאפשר לקווים להיות גמישים באמת, אך מצד שני קיים חשש שהמצב החדש יצור כאוס תחבורתי גדול יותר מבעבר. בנוסף, הוועדה קבעה כי כל הרחבה של שירותי התחבורה המותאמת אישית תצטרך לכלול הנגשה לאנשים עם מוגבלות החל מדצמבר 2024.

אכיפה בנת"צים: תיקון החקיקה נועד להגביר את האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, על ידי הקמה של יחידה מיוחדת של משרד התחבורה שתבצע אכיפה בעזרת פקחים ומצלמות. בשלב הראשוני האכיפה של משרד התחבורה תתבצע אך ורק בדרכים בינעירוניות, ולרשויות המקומיות תינתן ההזדמנות להסדיר אמצעי אכיפה עצמית תוך כ-18 חודשים. משרד התחבורה יהיה רשאי לאכוף את הנושא ברשויות שלא יאכפו בעצמן, לאחר שנה וחצי. במסגרת דיוני הוועדה הוחלט כי 50% מההכנסות מהגבייה ברשויות המקומיות ייכנסו לקופת הרשות, 35% נוספים ישמשו לשיפור התחבורה הציבורית ברשות, ו-15% ישמשו לשיפור הבטיחות בדרכים בתחבורה הציבורית, בנתיבי אופניים ולהולכי רגל.

נת"צ בתל אביב, צילום: עמית שעל נת"צ בתל אביב | צילום: עמית שעל נת"צ בתל אביב, צילום: עמית שעל

תיקון פקודת הקרקעות: תיקון חקיקה שצפוי להקל על חברות התשתית הממשלתיות לבצע פרויקטי תשתית. הכוונה היא להוסיף את חוצה ישראל ונתיבי איילון לרשימת החברות ששר התחבורה יכול להסמיך אותן להפקיע קרקע בלי צורך לקיים שימוע (בדומה לנת"י ורכבת ישראל). תיקון החקיקה עבר ללא שינויים.

רפורמת החניה: רפורמה שמבקשת לעשות סדר בתחום הפרוץ של חניה בכחול-לבן ברשויות המקומיות. לפי הנוסח שאושר, ישונו חוקי החניה העירוניים כך שמחיר המקסימום הנוכחי לשעת חניה (6.3 שקלים) יבוטל, אך לא ייקבע מחיר מינימום כלשהו לשעת חניה; שינוי זה ייכנס לתוקף החל משנת 2022. כמו כן, במסגרת הרפורמה הוחלט כי לתושבי עיר לא תהיה אפשרות לחנות בחינם בכחול לבן בכל רחבי העיר, אלא רק במקום שהוגדר כשכונת/רובע מגוריהם.

חנייה בכחול לבן בתל אביב, צילום: יובל חן חנייה בכחול לבן בתל אביב | צילום: יובל חן חנייה בכחול לבן בתל אביב, צילום: יובל חן

לפי הנוסח שגובש, עיריות שגובות תשלום על חניה יאלצו תוך שלוש שנים לחלק את העיר למינימום של שלושה איזורי חניה, ותושבים יוכלו לחנות בחינם רק באחד מהאזורים הללו לפי מקום מגוריהם. לאחר שלוש שנים משרד התחבורה יהיה רשאי להתערב בנעשה בערים שלא יבצעו את הרפורמה בעצמן ולא יעמדו בקריטריון הנדרש. כמו כן נקבע כי פער המחיר בין תושבים מקומיים לתושבי חוץ לא יעלה על 30%.

תגיות