אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל אופל בלאנס: "מי שלא מגדיל הפרשות להפסדי אשראי נוהג בחוסר אחריות" דני מזרחי | אוראל כהן

מנכ"ל אופל בלאנס: "מי שלא מגדיל הפרשות להפסדי אשראי נוהג בחוסר אחריות"

החברה, שפועלת בתחום ניכיון הצ'קים, הציגה קפיצה בהפסדי האשראי שחתכו את הרווח הנקי ב־17%. לדברי המנכ"ל דני מזרחי, המגמה הזו צריכה לבוא לידי ביטוי אצל כל החברות שנוהגות בהגינות: "ריבית גבוהה מסכנת את כולם. יקר היום לקנות שווארמה"

20.11.2022, 06:20 | אלמוג עזר

ההסתבכויות הדרמטיות של שתי חברות אשראי חוץ־בנקאי בקיץ האחרון - יונט קרדיט, שאותה הוביל למשך זמן קצר שר האוצר לשעבר משה כחלון; וגיבוי אחזקות, שאת השליטה בה רכש החתם יהונתן כהן - עוררו חששות כבדים ביחס לעמידות של הענף כולו. שתי החברות, שבשיאן נסחרו בשווי מצרפי של כמיליארד שקל, התמוטטו בשל מה שכעת נחשד כרצף של הונאות, ובכך שוב עוררו אי־נוחות ביחס לענף האשראי החוץ־בנקאי בכלל, ולפעילות ניכיון הצ'קים בפרט, שעד לפני כמה שנים נחשב בעיני רבים לשוק אפור בתוך הבורסה.

אופל בלאנס היא חברת אשראי חוץ־בנקאי שפועלת גם היא, בין היתר, בתחום ניכיון הצ'קים. בדומה ליונט קרדיט וגיבוי אחזקות , גם הפעילות שלה גדלה, בין היתר, בזכות פתיחה של סניפים בפריפריה. במקרה של יונט קרדיט וגיבוי אחזקות, הסניפים בפריפריה תרמו לעלייה משמעותית בתיקי האשראי, אך כעת החשד הוא שהאשראי הזה נטול כיסוי בשל תרמית מצד לקוחות או בכירים בחברות.



לאופל בלאנס, שאותה מוביל המנכ"ל דני מזרחי (שמחזיק ב־11.5% ממניות החברה), יש שישה סניפים שפועלים בתחום של ניכיון צ'קים, חלקם בפריפריה (חולון, באר־שבע, ראשון לציון, אשדוד, נתיבות וחיפה). אך מזרחי מתרעם בתוקף על כל מתיחה של קו דמיון בין החברה שאותה הוא מנהל לבין שתי חברות האשראי החוץ־בנקאי שקרסו ברעש גדול. בשיחה עם "כלכליסט" אמר מזרחי כי "אופל מקימה סניפים חדשים כבר 27 שנים, אבל אנחנו עושים את זה רק עם אנשים שצמחו בחברה. בעלי השליטה אצלנו עובדים ברצפת הייצור. בניגוד לאחרים, לא הצנחנו אנשים מתחום האופנה לניהול סניפים אצלנו ואמרנו להם שיתחילו לנהל סניפים של חברת אשראי חוץ־בנקאי". מזרחי מפנה את הזרקור לממשל התאגידי הלקוי לכאורה בחברות המדוברות ולא לתחום הפעילות שלהן: "כשאין ממשל תאגידי ראוי בחברה ציבורית, זה לא משנה אם היא חברה פיננסית או כזו שפועלת בכל תחום אחר, וזה לא משנה אם יש לה סניפים בפריפריה או לא. מי שבוחן את מה שקרה ביונט קרדיט וגיבוי אחזקות מבין שזה הרבה מעבר לתקלה".

לדברי מזרחי, "מה רע בניכיון צ'קים? אני לא מסכים עם מי שמנסה להציג את הפעילות הזו כמסוכנת באופן מובנה. אנחנו עוסקים בתחום הזה כבר שנים ושומרים על פיזור אחראי. אנחנו לא נותנים הלוואות שאין כנגדן בטוחות אמיתיות. הבטוחה היא הצ'ק שהתקבל מהלווה ושעליו חתום צד ג'. גם ניהול הסניף בצפון הוא דבר שאנחנו יודעים לעשות. מי שיודע לשחות במים עמוקים, אז לא משנה לו מה העומק. מי שמנהל את הסניף שלנו בחיפה גדל אצלנו בחברה".

ברבעון השלישי של השנה, שעל התוצאות שלו דיווחה החברה ביום רביעי, ההוצאות להפסדי אשראי הגיעו לשיא של 4.4 מיליון שקל. מתחילת השנה הפרישה החברה 8.3 מיליון שקל בסה"כ, כשבשלושת הרבעונים שחלפו בשנה הנוכחית סכומי ההפרשה גדלו מרבעון לרבעון, וקפצו במכפלות בהשוואה לתקופות המקבילות ב־2021. זאת על רקע עליית הריבית שמביאה להאטה במשק ולהכבדה על משקי הבית והעסקים בכל הנוגע לעלויות מימון, מה שמשתקף גם בדו"חות של חברות האשראי החוץ־בנקאי.

את עיקר ההפרשה ברבעון הנוכחי, 2.4 מיליון שקל, ביצעה אופל בלאנס בשל החשש הכללי שלה מהמצב הכלכלי הנוכחי. 1.75 מיליון שקל הופרשו ספציפית בשל שני לקוחות, קבלני שלד, שלא עמדו בחוב שלהם לחברה. 400 אלף שקל נוספים הופרשו בשל העלייה בתיק האשראי שהגיע להיקף של מעל חצי מיליארד שקל (530 מיליון שקל). שיעור ההוצאות להפסדי אשראי זינק פי 5 לרמה של 0.76%, רמה שהיא עדיין נמוכה מאוד. ברבעון האחרון סיווגה אופל בלאנס הלוואות בהיקף של 73 מיליון שקל ככאלו שחוו עלייה ברמת הסיכון. גם במקרה הזה, מדובר על עלייה בהשוואה לרבעונים קודמים.

לדברי מזרחי "כבר לפני ארבעה חודשים התחלנו להתמודד עם המצב החדש. ההפרשות החלו כבר ברבעון הקודם, בגלל ההתייקרויות הכלליות במשק. אני חושב שמנכ"ל שלא יתן את דעתו על התהליכים האלה בדו"חות שלו הוא חסר אחריות". עוד אומר מזרחי כי "כשיורד גשם, כולם נרטבים. ריבית גבוהה מסכנת את כולם. משקי הבית נפגעים קשות ולקנות שווארמה היום זה משהו שרק אנשים אמידים יכולים להרשות לעצמם. מי שיכול לגלגל את זה ללקוחות נהנה, אבל אנחנו יכולים לעשות את זה בזכות המח"מ הקצר של ההלוואות". לכן, קובע מזרחי, "מי שישרוד את הסערה הנוכחית הן חברות עם הון עצמי, תזרים פנוי ויכולת לגלגל את העלייה בעלויות הלאה".

העלייה בהפרשות באופל בלאנס היא לא תיאורטית, כאמור, שכן ישנם לקוחות שכבר לא עמדו בהחזרים. "מדובר בשני קבלני שלד. אחד נסע למיאמי והפסיק את הפעילות שלו פה, השני נקלע לקשיים. בעל הצ'ק אמנם יכול לנצל את המצב ולבטל אותו, אבל ידנו על העליונה משפטית, אז אני לא מוטרד".

העלייה בהפרשות הביאה לפגיעה בשורת הרווח הנקי של אופל בלאנס שירדה בכ־17% לרמה של 5.8 מיליון שקל. אופל בלאנס, שמנייתה ירדה ב־20% מתחילת השנה לשווי שוק של 230 מיליון שקל, היא לא חברת האשראי החוץ־בנקאי היחידה שמציגה עלייה בהפסדי אשראי. מימון ישיר, השחקנית הגדולה בענף, הציגה הכפלה בשורה זו לרמה של 36.1 מיליון שקל, כשהשיעור הוכפל גם הוא לכ־3%. אך במקרה של מימון ישיר, בניגוד למקרה של אופל בלאנס, העלייה הזו לא השתרשרה לשורה התחתונה. אבל עדיין היא מילת המפתח, כי רוב הסכום, 30 מיליון שקל, הן הלוואות שסווגו כ"עלות מופחתת" - כלומר, הלוואות שהחברה מאמינה שלא תוכל לגבות אותן במלואן.

תגיות