אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוד מינוי מתגלגל: רגב כבר נוהגת ללא מעצורי הסבירות  שרת התחבורה מירי רגב והמנהל החדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עידן מועלם. רצף מינויים מעוררי מחלוקת במשרד | צילום: אלכס קולומויסקי, אפי שריר

עוד מינוי מתגלגל: רגב כבר נוהגת ללא מעצורי הסבירות

עידן מועלם נבחר על ידי השרה רגב למנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית האחראי על ניהול 12 מיליארד שקל בשנה - ללא ניסיון בתחום. מבקר המדינה התייחס באופן נרחב לליקויים בתפקידי הניהול שלו בחברה הממשלתית לתיירות

17.07.2023, 06:30 | יובל שדה

בזמן שהממשלה מקדמת את ביטול עילת הסבירות, שרת התחבורה מירי רגב מדגימה כבר עכשיו כיצד מקבלים החלטות שמסתמנות כלא סבירות בעליל, וכל זאת באישור מלא של נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ. כפי שנחשף ב"כלכליסט", עידן מועלם, מנהל החברה הממשלתית לתיירות, שמנכ"ל משרד התיירות לשעבר טען כי החברה שהוא ניהל "חסרת יכולת ביצוע" – נבחר על ידי רגב לתפקיד מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.

מדובר במינוי נוסף בשלל המינויים מעוררי המחלוקת שבוצעו תחת השרה רגב מאז נכנסה שוב לתפקיד שרת התחבורה בסוף השנה שעברה. הוא מצטרף למינויו של משה בן זקן למנכ"ל המשרד לאחר שהוכרז בתחילת השנה כחסר ניסיון לתפקיד, למינוי שנפסל של עו"ד אלעד ברדוגו לתפקיד יועמ"ש נתיבי ישראל ומינוי עו"ד זוטרה עינב אבוחצירה לממלאת מקום היועמ"ש בנתיבי ישראל.

עם זאת, המינוי של מועלם לא סביר אפילו בסטנדרטים של רגב. תפקיד מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נחשב לאחד התפקידים הבכירים במשרד, ומי שעומד בראשה מנהל תקציב של כ־12 מיליארד שקל בשנה ואחראי על התפקוד התקין של כלל מערך התחבורה הציבורית בארץ, בין שמדובר באוטובוסים, בין שבמוניות שירות ובין שברכבות.

לא רק שמועלם הועדף על פני מועמדים עם ניסיון רב בתחום התחבורה הציבורית שהתמודדו לתפקיד כמו ניר משה, מנהל אגף בכיר מדידה תכנון ותשתיות ברשות לתחבורה ציבורית, או אורי זיגרון, שמכהן כסמנכ"ל תכנון בחברת מטרופולין, אלא שגם הניסיון שמועלם כן רכש לעצמו בתחום התיירות הוא שנוי במחלוקת בלשון המעטה (ראו בהמשך). מינוי של אדם נטול ניסיון רלבנטי לתפקיד כל כך רגיש צפוי בוודאות להחמיר את משבר התחבורה בישראל שעולה למשק כבר עכשיו כ־40 מיליארד שקל בשנה.

טענות למינוי מקורבים לשרי הליכוד

מועלם, בן 39, כיהן עד המינוי כמנכ”ל החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת). הוא החל את דרכו בחמ"ת ב־2013 כמזכיר החברה ומונה ב־2015 לתפקיד סמנכ"ל מינהל, משפט ופיתוח עסקי - תפקיד שלא היה קיים לפני כן. ב־2017 מונה למנכ"ל בפועל של החמ"ת ושנה לאחר מכן אושר מינויו בוועדת המינויים. החברה הממשלתית לתיירות היא זרוע הביצוע של משרד התיירות. החברה זכתה בעשור האחרון להתייחסות בחמישה דו"חות של מבקר המדינה, כאשר בעת הפרסום של כולם מועלם כיהן בתפקידים שונים בחברה הקטנה ובתקופת הבדיקה של שלושת הדו”חות האחרונים כיהן כמנכ"ל החברה.

מועלם זכה לביקורת גם לפני שכיהן כמנכ"ל החברה, ובין השאר נטען בעבר על ידי האדריכלית אורנה אנג'ל כי פעל בניגוד עניינים בכל הקשור לפעילות החברה בטבריה שבה לקרובי משפחתו של מועלם יש עסקים. עובדת בחמ"ת שטענה דברים דומים כלפי מועלם אף זכתה לצו הגנה כחושפת שחיתויות ממבקר המדינה.

דו"ח המבקר המשמעותי ביותר בכל הקשור למועלם נקרא "יחסי הגומלין בין משרד התיירות לחברה הממשלתית לתיירות והיבטים בהתנהלות החברה" והוא פורסם בחודש מאי 2020. הדו"ח מצביע, בין השאר, על התנהלות בעייתית בכל הקשור להחלטה למנות את מועלם למנכ"ל החברה מלכתחילה, וזאת בין השאר על רקע טענות שהועלו כנגדו מצד מנכ"ל משרד התיירות דאז אמיר הלוי. כמו כן, מצוין בדו"ח כי שלוש חוות דעת שונות של רשות החברות העלו ספקות בכל הנוגע לניקוד שניתן למועמדים העובדים בחמ"ת בהליך האיתור, ולעמידתו של מועלם שהיה אז סמנכ"ל משפט ופיתוח עסקי בתנאי הסף הדורשים ניסיון ניהולי בכיר. בסופו של דבר המינוי אושר על ידי ועדת המינויים שאישרה כי היו פגמים שנפלו בהליך אך אלו "אינם מצדיקים את ביטולו".

מנכ"ל משרד התיירות לשעבר אמיר הלוי:  "החמ"ת תחת מועלם היתה חסרת יכולות ביצוע. פרויקט שחברה אחת מסיימת בשנה־שנתיים, אצלה לוקח 10 שנים ולפעמים גם עוד לא יצא מכרז"
, צילום: חן גלילי מנכ"ל משרד התיירות לשעבר אמיר הלוי: "החמ"ת תחת מועלם היתה חסרת יכולות ביצוע. פרויקט שחברה אחת מסיימת בשנה־שנתיים, אצלה לוקח 10 שנים ולפעמים גם עוד לא יצא מכרז" | צילום: חן גלילי מנכ"ל משרד התיירות לשעבר אמיר הלוי:  "החמ"ת תחת מועלם היתה חסרת יכולות ביצוע. פרויקט שחברה אחת מסיימת בשנה־שנתיים, אצלה לוקח 10 שנים ולפעמים גם עוד לא יצא מכרז"
, צילום: חן גלילי

הדו"ח התייחס גם לבזבוז כספים בחברה, כמו גם לעימות הממושך בין מועלם והחמ"ת לבין מנכ"ל משרד התיירות דאז אמיר הלוי. בתחקיר לחדשות 12 משנת 2020 אמר הלוי כי החמ"ת תחת מועלם "חסרת יכולות ביצוע" וכי "פרויקט שחברה אחת מסיימת בשנה־שנתיים, אצלה לוקח 10 שנים ולפעמים גם עוד לא יצא מכרז. מערבולת יועצים, שחלקם אני לא יודע למה הם. החברה הזו עולה לנו המון כסף". באותו תחקיר אף נטען כי בחמ"ת תחת מועלם מונו מקורבים לשרים בליכוד. מועלם מכחיש את הדברים.

מנגד, במכתב הפרידה של מועלם מהחמ"ת הוכנס ציטוט של מנכ"ל משרד התיירות הנוכחי דני שחר, שהודה למועלם "על התקופה שבה שימש כמנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות והביא אותה לגבהים חדשים. תשתיות התיירות בארץ קיבלו דחיפה מאוד משמעותית בזכות יכולות הניהול הגבוהות שלו".

"טענות עתיקות, אישיות ולא ענייניות"

מהחברה הממשלתית לתיירות נמסר כי "מועלם יוצא מהחמ"ת עם ניסיון ניהולי ייחודי ומגוון בנושאי תשתית כמי שהוציא אל הפועל עשרות פרויקטי תשתית ברחבי הארץ ובהיקפים של מיליארדי שקלים. עבודתו הצמודה מול משרד התחבורה לאורך השנים הוכיחה את עצמה והביאה לתוצאות של קידום פרויקטים במהירות ויעילות. העבודה מול כמה משרדי ממשלה במקביל, לצד עבודה עם מאות רשויות מקומיות, נתנה לו פרספקטיבה רחבה והבנה של דרכי הפעולה הנדרשות לבצע שינויים חשובים ולקדם תהליכים".

בנוגע לטענות שעלו לפני שנים מצדו של מנכ"ל משרד התיירות לשעבר אמיר הלוי, נמסר מחמ"ת כי "מדובר בטענות עתיקות שעלו רק ממקום אחד, אמיר הלוי עצמו ושהיו אישיות בלבד ולא ענייניות. שלל גורמים שונים, כולל דירקטוריונים וגורמים רגולטוריים, לא מצאו דבר בטענותיו. בנוגע לדו"ח מבקר המדינה, נמצא כי לא מדובר בליקויים בחברה הממשלתית אלא במשרד התיירות ומנכ"לה דאז וכן ברשות החברות".

הנוסח החדש לחוק לביטול עילת הסבירות: בסעיף 15 לחוק היסוד: השפיטה, אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: "(ד1) על אף האמור בחוק־יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר, ולא ייתן צו בעניין כאמור; בסעיף זה: "החלטה" - כל החלטה לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות".

תגיות