אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עומס גם באוויר: משלוחי הבלאק פריידי יתעכבו מחסן של ממן | צילום מסך: ממן

עומס גם באוויר: משלוחי הבלאק פריידי יתעכבו

לקראת חגי הקניות של נובמבר, בממן כבר אומרים כי פריקת סחורות עשויה להתארך מיומיים לחמישה ימים, ועלויות האחסון יזנקו במאות שקלים לחבילה

08.11.2021, 06:00 | אורנה יפת

הפקקים בהובלה הימית מהמזרח הרחוק הובילו יבואנים לעבור לשילוח אווירי, וכעת צפוי עומס גם בפריקת סחורות שמגיעות בהטסה. לקראת חגי הקניות באינטרנט קיים חשש שעיכוב הסחורות יגדל עוד יותר, ובממן כבר אומרים  כי פריקת הסחורה עשויה להגיע עד חמישה ימים במקום יומיים־שלושה. גם עלויות האחסון יגדלו בעשרות עד מאות שקלים לחבילה, וכמו תמיד צפויות להיות מגולגלות על הצרכן. 

קראו עוד בכלכליסט:


פקק בנמל חיפה. העומסים בנמלים הובילו לצונאמי של הטסות באוויר
, צילום: ורהפטיג ונציאן פקק בנמל חיפה. העומסים בנמלים הובילו לצונאמי של הטסות באוויר | צילום: ורהפטיג ונציאן פקק בנמל חיפה. העומסים בנמלים הובילו לצונאמי של הטסות באוויר
, צילום: ורהפטיג ונציאן

"תמיד היבואנים הטיסו מוצרים יקרים לתעשיית האלקטרוניקה וההייטק, ציוד רפואי, בשר ודגים. עכשיו אנחנו רואים במסוף קופסאות של חלקי חילוף לרכב שמטיסים אותם באוויר, כי היבואנים לא יודעים מתי זה יגיע דרך הים", אומרת נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן, שמחצית מהמטענים האוויריים שמגיעים לישראל עוברים דרכה. 

המצב הזה הוביל לצונאמי של הטסות באוויר, לדבריה. "מעולם לא היו כמויות כאלה באוויר. תמיד לפני חגים יש עלייה בכמות החבילות, אבל לא של 40%-30% ביום אחד. שום חברת תעופה לא הכינה אותנו שהיא מכפילה טיסות, ואז באוגוסט וספטמבר החל להגיע מטען רב לא רק במטוסי מטען אלא גם במטוסי נוסעים, שהורידו מושבים ושמו במקום הכיסאות מטענים. אלא שלפרוק מטוס מטען לוקח 50-40 דקות, ולפרוק מטוס נוסעים לוקח ארבע שעות כי הפתחים צרים יחסית למטוס מטען. גם זמן הפריקה עולה, וגם הכמויות שמגיעות גדולות יותר". 

אתם ערוכים לעיכובים גדולים יותר בחגי הקניות? 

"הודענו ליבואנים שייקחו בחשבון שאם בעבר מטענים באוויר שוחררו בתוך יומיים, אז מעכשיו זה יכול לקחת עד חמישה ימים. היבואנים צריכים לקחת את ימי השחרור האלה בחשבון כשהם מחשבים את שרשרת האספקה". 

נחמה רונן, יו”ר ממן. “מטיסים באוויר גם חלקי חילוף לרכב”, צילום: יוני רייף נחמה רונן, יו”ר ממן. “מטיסים באוויר גם חלקי חילוף לרכב” | צילום: יוני רייף נחמה רונן, יו”ר ממן. “מטיסים באוויר גם חלקי חילוף לרכב”, צילום: יוני רייף


רפורמת היבוא האישי תגביר את הפקקים בקווי השילוח? 

"ב־2019 הגיעו לישראל 5 מיליון חבילות שעברו דרך מרכז המיון שלנו, והשקענו לאחרונה 5 מיליון שקל בממיינת נוספת שיכולה למיין 7,500 חבילות בשעה. רוב המטען האישי מגיע דרך דואר ישראל באוויר, אבל לדואר ישראל יש מסוף משלו בנתב"ג, ואנחנו הצינור שמעביר את זה למסוף של הדואר. דרך המסוף שלנו עוברות חבילות שצרכנים מזמינים מאמזון, אסוס, eBay, עלי אקספרס. במצב עסקים רגיל היינו אמורים להיות בסיטואציה שברגע שהמטוס נוחת’ המטען משוחרר באותו יום. אבל עם כמויות המשלוחים האלה שום חברה לא יכולה להתחייב לשילוח בתוך יום בתקופת חגי הקניות. בחגי הקניות צפויה עלייה של 25% בחבילות של יבוא אישי שיעברו דרך ממן, כלומר 6 מיליון חבילות". 

מה הישראלים מזמינים בחגי הקניות? 

"המון קשקושים, זה ברמה שמזמינים דברים ב־4 שקלים כי בסופר־פארם זה עולה 7 שקלים. כיסויים לטלפון בכל הצבעים, נעלי בית, בגדים, ויטמינים מכל הסוגים והמינים, איפור, צעצועים”. 


תגיות