אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בגלל ההתייקרויות: הצרכנים קונים פחות | צילום: עמית שעל

בלעדי

בגלל ההתייקרויות: הצרכנים קונים פחות

מכירות שוק מוצרי הצריכה צמחו ב־6.2% מתחילת השנה, אך מרבית הצמיחה מיוחסת לעליות מחיר. הצמיחה הריאלית היא 1.2% בלבד, פחות מהגידול הטבעי באוכלוסייה

12.12.2023, 06:02 | נורית קדוש

העלאות המחירים שנרשמו מתחילת השנה הובילו לעלייה של 6.2% במכירות שוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טואלטיקה וניקיון) בינואר עד נובמבר, והן הסתכמו ב־51.95 מיליארד שקל. בנובמבר לבדו צמחו המכירות ב־6.3% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, והן הסתכמו בו ב־4.67 מיליארד שקל. כך, אם לוקחים בחשבון את מדד המחירים שעלה בכ־5% מתחילת השנה, אזי הצמיחה הריאלית ב־11 החודשים עומדת על 1.2% בלבד, נמוך משיעור הגידול הטבעי באוכלוסייה. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט".

העלייה במכירות הושגה ברובה מקטגוריית מוצרי המזון, שמכירותיה צמחו מתחילת השנה ב־7.7% ל־37.3 מיליארד שקל. גם קטגוריית הטואלטיקה צמחה בשיעור חד של 5.9% ל־5.1 מיליארד שקל בשל עליות מחירים וכן בשל עלייה בביקוש עם פרוץ המלחמה, בעיקר לטובת תרומות לחיילים ולמפונים. ביטול מס הקנייה על המשקאות הממותקים ועל כלים חד־פעמיים הוביל לקיפאון (+0.1%) במכירות המשקאות. עלייה של 1.9% בלבד נרשמה במכירות מוצרי הניקיון והבית.

תחילת 2023 התאפיינה בעליות מחירים רחבות היקף, וגל שני של התייקרויות נרשם בחודשים מאי ויוני. בחודשים הראשונים הציבור המשיך לקנות בהיקפים כמותיים דומים לאלו של השנה שעברה, והשוק רשם צמיחה של כ־10% במכירות, שמחציתה נבעה מההתייקרויות. אך בתוך כמה חודשים צמצם הציבור את הצריכה הכמותית, והצמיחה הכספית בתשעת החודשים הראשונים עמדה על כ־5%, בדומה לשיעור ההתייקרות, מה ששיקף קיפאון במכירות.

פרוץ המלחמה והוראת פיקוד העורף להצטייד במלאי מזון ומים הובילו לזינוק חריג של 16.6% במכירות אוקטובר. אלא שמאז צמצם הציבור את היקפי הקניות, והם שבו לשקף את שיעור עליית מדד המחירים.

החשש הוא כי גלי ההתייקרויות שנרשמו השנה לא ייבלמו, ובמהלך 2024 יירשמו התייקרויות נוספות. כך לדוגמה חברת דיפלומט, שהודיעה בסוף ספטמבר על העלאת מחירים שתיכנס לתוקף מיד אחרי חגי תשרי, אך הקפיאה את כוונתה בעקבות המלחמה, ציינה בדו"חותיה לסיכום הרבעון השלישי כי ככל הנראה תיישם את העלאת המחירים ב־2024. דיפלומט דיווחה כי ברבעון השלישי התמודדה עם עליות מחירי המוצרים שהיא מייבאת, ובשל החלטתה לדחות את העלאות המחירים לצרכן בעקבות המלחמה רווחיותה הגולמית בחלק ממוצריה נשחקה. בדיפלומט מסרו עוד כי חלק מספקיה מתכוון להמשיך בהעלאות המחירים במהלך 2024. דיפלומט מסרה כי בעקבות כך ולנוכח היחלשות השקל אל מול היורו והדולר, היא תיאלץ לגלגל את ההתייקרויות ללקוחות.

חזית נוספת של התייקרויות צפויה להירשם בקטגוריית הירקות והפירות, שאינה נמדדת בסטורנקסט. בעקבות הטבח ביישובי עוטף עזה, המהווים את אסם הירקות של ישראל, פינוי היישובים שהוכרזו שטח צבאי סגור ונטישת העובדים הזרים את המשקים – נרשמה ירידה בתוצרת המקומית המשווקת לחנויות. במשרד החקלאות צופים מחסור ניכר בירקות עד אפריל, וכבר עתה ניתן לזהות עליות מחירים. מנתוני משרד החקלאות עולה כי בשבוע שעבר התייקרו המלפפונים והעגבניות במכירה סיטונאית ב־32% וב־11% בהתאמה. בשלב זה הקמעונאים בולמים את העלייה במחיר לצרכן, שעלה ב־4% וב־1% בהתאמה, אך הם לא יעשו זאת לאורך זמן.



תגיות