אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חשש לסחר עם סין: ענקית הספנות קוסקו מפסיקה לשוט לישראל ספינת מסע של חברת הספנות הסינית קוסקו. "חברות עשויות לתפוס את ישראל כמדינה שקשה לסחור איתה" | צילום: REUTERS/Tatiana Mee

חשש לסחר עם סין: ענקית הספנות קוסקו מפסיקה לשוט לישראל

החברה הרביעית בגודלה בעולם מחזיקה קו שבועי להובלת מכולות לנמל חיפה, והודעתה יוצרת אי ודאות בענף. קוסקו לא פרסמה סיבות להחלטה, ובענף הספנות תוהים האם היא נובעת מאיום המורדים החות'ים בתימן, על אף שלא תקפו אוניות סיניות, או הקשרים החמים בין סין לאיראן

07.01.2024, 13:54 | יובל אזולאי וליטל סמט

אי ודאות בענף הספנות בעקבות הודעת ענקית הספנות הסינית קוסקו ליבואנים וליצואנים על הפסקת השירות שלה בארץ, שמשמעותה היא שאוניות המטען שלה יפסיקו לפקוד את נמלי הים בישראל. זאת לאחר ששורת חברות מובילות בתחום הודיעו כי יימנעו מלשוט בים האדום, אך יגיעו לישראל בדרכים עוקפות.

קוסקו נחשבת לרביעית בגודלה בעולם בשוק ההובלה הימית במכולות וגורמים בענף הספנות תוהים אם להחלטה שהתקבלה בסין יש קשר לאיום של המורדים החות'ים בתימן לפגוע בכלי שייט שעושים את דרכם לישראל או לקשרים החמים והענפים בין ממשלת סין לשלטונות באיראן.

קוסקו מחזיקה קו שבועי להובלת מכולות לנמל המפרץ בחיפה שמופעל בידי החברה הממשלתית הסינית SIPG (Shanghai International Port Group), שהחלה לפעול ב-2021 ומתחרה בפעילות נמל חיפה. לענקית הסינית קו נוסף שהיא מפעילה במשותף עם חברת הספנות הישראלית צים.

לפי הערכות של גורמים בענף הספנות החלטת קוסקו תשפיע בעיקר על נמל המפרץ, שאף שהוא מופעל בידי חברה סינית האוניות שלה לא יפקדו אותו ועל צים, שתידרש להיערך מחדש בכל הקשור לשינוע של מכולות לישראל.

גורם בענף אמר לכלכליסט כי "ייתכן שקוסקו החליטה שישראל קטנה מדי ולא מהותית בפעילותה העסקית וממילא היא הסיטה את תנועת כלי השייט שלה למסלול שעוקף את יבשת אפריקה בשל איום החות'ים ונכנסת לים התיכון דרך מצרי גיברלטר. קוסקו מתכוונת לסיים את המסע שלה בים התיכון בנמל פיראוס שנמצא בבעלותה, כך שמכולות שהיא משנעת עבור ישראל יפרקו ביוון למעין 'קונקשן' ומשם יישלחו לארץ באמצעות אוניות של חברות אחרות".

קוסקו מיוצגת בישראל בידי חברת כרמל שירותי ספנות ושם סירבו להגיב ולענות על שאלות כלכליסט. כך, גורמים אחרים בענף הספנות בארץ אמרו כי לא קיבלו הודעה רשמית על מהלכיה של קוסקו.

בענף הספנות אומרים כי אוניות ששטות עם דגל סיני הן האוניות הכי פחות מאוימות מצד החות'ים בתימן ומאז שהחלו לתקוף כלי שייט באזור מצר באב אל מנדב שמחבר בין הים האדום לים הערבי הם לא הפנו את תקיפותיהם לאוניות מסין.

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר הזהיר בשיחה עם כלכליסט כבר לפני כשבועיים מתרחיש שבו חברות ספנות יחליטו לספק לישראל "שירות נחות", בדומה למהלך של קוסקו. לדבריו: "חלק מחברות הספנות עשויות לקבל החלטה על מתן שירות נחות יותר לישראל, ובניסיון לחמוק מהאיום החות'י לפרוק סחורות שמיועדות אליה בנמלי ים באירופה כשלמעשה סחורה שמיועדת לישראל תצטרך לעשות בהם סוג של קונקשן ובאופן שיצריך הובלה נוספת אל ישראל, תוך תוספת עלויות והתארכות של זמני שייט", אמר.

הוא הוסיף כי מצב כזה עשוי לפגוע בסחר עם ישראל ובכושר התחרות של היצואנים הישראליים בעולם. לדבריו, "במצב כזה חברות בעולם עשויות לתפוס את ישראלית כמדינה שקשה ומבולגן לסחור איתה".

מאז תחילת המלחמה בעזה לפני שלושה חודשים סין מצדדת בפלסטינים ובדיון שהתקיים במועצת הביטחון של האו"ם היא התנגדה ואף סיכלה גינוי לחמאס שעשה את הטבח בעוטף עזה וביישובי הדרום.

מספר חברות ספנות גדולות, ביניהן מארסק הדנית, הודיעו לאחרונה על הפסקת השייט בים האדום והארכת המסלול דרך כף התקווה הטובה. גם קוסקו הודיעה ב-19 בדצמבר על הפסקת המעבר בים האדום, ועתה על הפסקת השייט לישראל. בשבוע שעבר נמסר מהחברה כי הם ממשיכים להימנע מהים האדום.

ממשרדי החברה בישראל לא התקבלה תגובה.

תגיות