אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מירי רגב רואה נת"צים ריקים, הנתונים מראים שהם יעילים שרת התחבורה מירי רגב על רקע כביש 3+ באיילון. ממוצע של אוטובוס בדקה | צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן

בדיקת כלכליסט

מירי רגב רואה נת"צים ריקים, הנתונים מראים שהם יעילים

עם חזרתה לתפקיד טענה שרת התחבורה כי נתיבי התחבורה הציבורית עומדים ריקים וכי יש לבטלם. מבדיקת כלכליסט עולה כי המצב הפוך לחלוטין, הנת"צים מאפשרים לתחבורה הציבורית להגיע ליעדה מהר יותר, וליותר נוסעים להתנייד בפחות רכבים

03.01.2023, 20:51 | יובל שדה

נאום הכניסה של מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה היה רצוף הצהרות וכותרות, באופן שהקשה להפריד בין העיקר והטפל. עם זאת, הצהרה אחת של השרה החדשה־ישנה יכולה להתממש באופן כמעט מידי – חיסול נתיבי התחבורה הציבורית שנסללו בתקופת קודמיה בצלאל סמוטריץ' ומרב מיכאלי.

רגב לא אמרה באופן חד משמעי שהיא תבטל את הנת"צים, אבל הסאבטקסט היה ברור: "הנחיתי הבוקר את ראש האגף לתחבורה הציבורית לבחון מחדש את סוגיית הנתצ"ים על כביש 1, איילון וכביש החוף. להיתקע בפקקים ולראות נתצ"ים ריקים זה לא יהיה בבית ספרי".

אי אפשר להתכחש לכך שדבריה של רגב מתכתבים עם אינטואיציה של רבים מנהגי הרכב הפרטי, שמביטים בעיניים כלות על הנתיב הלא מנוצל בכביש ותוהים מדוע לא נותנים להם להשתמש בו בכדי להקל על הגודש. עם זאת, האינטואיציה הזו בעייתית ולא משקפת את נתוני האמת שמראים כי הנת"צים לא ריקים ודווקא מנוצלים על ידי משתמשי התחבורה הציבורית ומשפרים משמעותית את איכות הנסיעה באוטובוסים.

צביעה של נתיבים בכביש לטובת תחבורה ציבורית בלבד אינה רעיון חדש, והנת"צ הראשון הוקם ככל הנראה ב־1939 בשיקגו. הרעיון שמאחורי הקמה של נת"צים היא שמתן העדפה לתחבורה ציבורית תאפשר להסיע כמות גדולה של אנשים במהירות רבה, מפני שאוטובוס יכול להכיל כ־60 נוסעים לעומת רכב פרטי שמסיע כ־1.2 אנשים בממוצע.

מלבד העלאת מהירות הנסיעה וקיצור זמני ההגעה, הנת"צים משפרים את האמינות בזמני ההגעה המתוכננים ומאפשרים למפעילי התחבורה הציבורית להגדיל את תדירות השירות מפני שאותו צי רכב ואותם נהגים יכולים לבצע יותר נסיעות. בשנים האחרונות משרד התחבורה קידם מספר רב של פרויקטים מבוססי נת"צים כמו פרויקט המטרונית בחיפה ופרויקט "מהיר לעיר" של חברת נתיבי איילון שמקדם סלילה של מאות קילומטרים של נת"צים בגוש דן.

רגב התייחסה באופן ספציפי לנת"צים הבינעירוניים שממוקמים על כבישים ראשיים. הנת"צ על איילון (כביש 20) הוא חלק מפרויקט המיליארדים שנקרא "נתיבים המהירים בגוש דן" שבמסגרתו הוקם הנתיב המהיר ממחלף שפירים לכביש 20 ומתוכננים נתיבים נוספים וחניוני חנה וסע על כביש 2, כביש 5 וכביש 20. העבודה על הפרויקט החלה בתקופת כהונתו של ישראל כץ כשר התחבורה, ובקיץ האחרון חנכה מיכאלי נת"צ באיילון דרום ונר"ת (נתיב רב תפוסה, 3+) על איילון צפון ששניהם הוקמו כחלק מהפרויקט.

משרד התחבורה מפעיל על נתיבי איילון מעל 700 אוטובוסים לכיוון ביום חול, כאשר בשעות השיא מדובר על ממוצע של אוטובוס בדקה. לפי נתוני הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, הנתיבים החדשים הללו הצליחו להוביל לכך שבשעות השיא מהירות האוטובוסים בנר"ת מהירה בכ־20–30 קמ"ש מאשר מהירות הרכבים הפרטיים. מבחינת משך הנסיעה, הנר"ת הוביל לכך שאוטובוסים גמעו בשעות השיא את המרחק בין וולפסון לשלום בכ־7 דקות, לעומת כ־15 דקות ברכב הפרטי. בימים מסוימים, הפער אף עמד על כשעת נסיעה שלמה לרכבים הפרטיים לעומת כרבע שעה בלבד לאוטובוסים.

הנר"ת (3+) באורך כ־26 ק"מ על כביש 1 לכיוון ירושלים הוא פרויקט שקודם בתקופת מיכאלי והושק רק בחודש שעבר. בניגוד לזה שבאיילון, בכביש 1 הוא נצבע על חשבון נתיב של רכב פרטי. הנר"ת פועל רק בשעות העומס (06:30–09:30), ובשאר הזמן כל רכב יכול לנסוע עליו.

כביש 1 מהווה את אחד מצירי התחבורה הציבורית העמוסים בישראל ועוברים בו למעלה מ–100 קווים שונים שמשרתים את כל מי שנוסע לעיר הבירה, ובשעות הבוקר שבהם פועל הנר"ת עוברים בכביש כ–140 אוטובוסים בשעה – 2.3 אוטובוסים בממוצע בכל דקה. לפי נתוני משרד התחבורה, האוטובוסים הללו מכילים כ־4,00–5,000 נוסעים, וזאת לעומת כ־2,300 רכבים פרטיים שנוסעים במקביל בכביש ועליהם כ־2,500 נוסעים בלבד.

לפי בדיקה שנעשתה ברשות התחבורה הציבורית לפני כשבועיים, צביעת הנר"ת הובילה לכך שמשך נסיעת האוטובוסים בין מחלף דניאל למחלף חמד בין בשעות 08:00–10:00 צומצמה ל־21 דקות לעומת 29–31 דקות בממוצע לפני הצביעה – צמצום של כ־30%. עם זאת, זה בא עם מחיר: משך הנסיעה ברכב הפרטי באותו מקטע באותן שעות הואטה מ־27–28 דקות ל־30–33 דקות, עיכוב של 3–5 דקות בממוצע לרכב.

הנת"צ האחרון שרגב יצאה נגדו ממוקם על כביש החוף. מדובר על "נתיב פלוס", פרויקט הדגל של בצלאל סמוטריץ', אז שר התחבורה והיום שר האוצר. בניגוד לנר"תים והנת"צים על כביש 1 ואיילון, נתיב פלוס הוא נתיב "2+" שמאפשר לרכבים פרטיים לנסוע עליו גם אם הם מסיעים רק שני נוסעים. המיזם של סמוטריץ' זכה בזמנו לביקורת גם מצד ראש עיריית נתניה מרים פיירברג וגם להתנגדותה של מחליפתו רגב, שהחליטה לא להרחיב את המיזם.

כעת רגב יוצאת שוב נגד המיזם של סמוטריץ', רק שהפעם מדובר בעימות מעניין במיוחד מפני שסמוטריץ' מכהן כשר אוצר ושיתוף הפעולה ביניהם קריטי לטובת קידום יוזמותיה של השרה. לפני כשנתיים פורסמו נתונים על ידי עמותת פיוצ'ר מוביליטי שהראו כי זמן הנסיעה ממחלף פולג לקריית עתידים ב־8 בבוקר בנתיב פלוס עמד על 45 דקות לעומת 62 דקות בנתיב הרגיל.

מלבד שיפור זמן הנסיעה לנוסעי התחבורה הציבורית, הנת"צים תורמים רבות גם לאיכות חייהם של נהגי האוטובוס. ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית, אמר ל"כלכליסט" כי נת"צים מאפשרים לנהגים לנסוע באופן בטיחותי וערני יותר והסיכוי לתאונות דרכים פוחת – "הנהג עושה יותר תפוקה למערכת, בעלי החברות מרוצים, נת"צ זה ניצחון ואי אפשר בלעדיו".

עוד הוא הוסיף כי "אם אנחנו מבטלים את הנת"צים אז אנחנו הולכים אחורה, וכשתחבורה ציבורית הולכת אחורה אז כל המשק מתדרדר אחורה". בכל הקשור לנת"צים הריקים, אמר גנון כי יש לחזק את מעמד הנהג ולהחזיר הרבה נהגים לענף ואז תדירות האוטובוס תגבר וקבע כי "בשעות העומס צריך להרחיב את הנת"צים" אך שאין בעיה ש"בשעות המתות" רכבים פרטיים יוכלו להשתמש בהם.

תגיות