אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האחריות התאגידית נמצאת היום במוקד האסטרטגיה הארגונית טלי תובל, סמנכ"ל תקשורת תאגידית בקבוצת שופרסל | צילום: אוראל כהן

דעה

האחריות התאגידית נמצאת היום במוקד האסטרטגיה הארגונית

משקיעים ושותפים, לקוחות ועובדים, ובמקרים רבים גם הרגולציה - שמים דגש משמעותי היום על נושאי ה-ESG. האימפקט הסביבתי של הארגון, תרומתו החברתית, הגיוון וההכלה הפכו מכמעט נישה לסוגיה אסטרטגית עיקרית וחשובה בחברות - בעיקר בכאלה הנסחרות בשוק ההון

13.08.2023, 08:00 | טלי תובל

עד לא מזמן התפיסה הרווחת היתה כי בניית עסק חזק ומשגשג לא בהכרח משתלבת עם חתירה לעולם טוב יותר, בשנת 2023 השינוי כבר כאן. מחזיקי העניין של החברות - משקיעים ושותפים, לקוחות ועובדים, ובמקרים רבים גם הרגולציה - שמים דגש משמעותי מאי פעם על נושאי ה-ESG. האימפקט הסביבתי של הארגון, התרומה החברתית שלו, הגיוון וההכלה כפי שהם משתקפים במצבת עובדיו, מנהליו והממשל התאגידי התקין - כל אלה הפכו תוך זמן קצר מכמעט נישה לסוגיה אסטרטגית בחברות - בעיקר באלה הנסחרות בשוק ההון.

לעוד כתבות בערוץ TRUST

אין זה פלא שגרף דו"חות האחריות התאגידית בישראל נמצא בשנים האחרונות בעלייה מתמדת. היחס בין קיימות ליצירת ערך ושילובם באסטרטגיה העסקית של החברה, על ההזדמנויות והסיכונים הרלוונטיים, הופכים למרכזיים יותר ויותר. עדות להשתפרות המרשימה בנושא ניתן למצוא בסקר ציפיות הציבור של "מעלה" - ארגון המקדם את נושא האחריות החברתית בקרב העסקים בישראל. במדדי האמון לשנת 2022, כלל הסקטורים רשמו ירידה למעט המגזר העסקי, שעלה ב-10% והתקרב לארגוני החברה והסביבה. למודעות הגוברת ל-ESG, למאמצים לתרום לקהילות שבתוכן אנו פועלים ולחשוב גם על עתיד בר קיימא, יש חלק מרכזי במגמה החיובית.

היכן ניתן להשיג את האפקט המשמעותי ביותר? הניסיון מלמד כי מוטב להתמקד בעסקי הליבה. בשופרסל, בחרנו בהצלת מזון ובצמצום בזבוזו, אם בסניפים ובמרכזים הלוגיסטיים (בשיתוף פעולה פורה עם ארגון "לתת") ואם במאמצי הסברה לציבור הלקוחות. זאת, בצד תמיכה בחקלאות הישראלית ובעסקים קטנים ובינוניים, הבטחת שרשרת אספקה אחראית והטמעת קוד אתי בקרב כלל הארגון. באשר לאימפקט הסביבתי, הפחתנו ב-32% את טביעת הרגל הפחמנית, ב-40% את עצימות הפליטות וב-10% את צריכת החשמל, ובשנתיים האחרונות השקענו 15 מיליון שקל במיזמים סביבתיים.

על חשיבות הנושא לשופרסל תעיד גם הקמתו של אגף ייעודי לתקשורת תאגידית. האגף אמון על תקשורת, קשרי משקיעים ועל אחריות תאגידית - מיפוי, יוזמה, מעקב ועדכון שוטף ושקוף דרך דו"חות שנתיים. אנו יודעים כי בעלי העניין שלנו מצפים לכך מאיתנו. הדורות הצעירים לא מוכנים לקבל תופעות של התעמרות בעבודה, פערי שכר על בסיס מגדרי, הימנעות מהעסקה של אנשים עם מוגבלויות, התעלמות ממצב החירום האקלימי ועוד. ציפיות מוצדקות אלו גורמות לנו להציב יעדים, להכניס כלי מדידה מהימנים, לבחון את עצמנו יום-יום ולהשתפר.

17 היעדים שהגדיר האו"ם לפיתוח בר קיימא (SDGs) חייבים להיות נר לרגלן של ממשלות, אבל אלה לא יוכלו לחולל את השינוי לבדן. אחריות כבדה מוטלת על כתפי המגזר העסקי, בין אם באמצעות פיתוח מוצרים ושירותים ייעודיים ובין אם על ידי שינוי פרקטיקות התנהלות שוטפות. כקבוצה המנהלת מאות סניפים, עשרות אלפי עובדים, מערכות יחסים עם אלפי ספקים ושותפים עסקיים ושירות למיליוני לקוחות וצרכנים, אנו מודעים היטב להשפעה הכלכלית שיש לנו על החברה והמשק, האתיקה וסביבת העבודה, האוויר שאנו נושמים והדורות הבאים ואנו פועלים להשפיע בצורה המיטבית שנוכל.

* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.

טלי תובל היא סמנכ"ל תקשורת תאגידית בקבוצת שופרסל

תגיות