אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עליית הריבית, האינפלציה והזינוק בדולר העבירו את ברימאג להפסד יאיר רוזן מנכ"ל ברימאג | צילום: ענבל מרמרי

עליית הריבית, האינפלציה והזינוק בדולר העבירו את ברימאג להפסד

המכירות ירדו ב־11%, הוצאות המימון האחסנה זינקו – ויבואנית מוצרי החשמל רשמה לבעלי המניות הפסד של 4 מיליון שקל במחצית השנייה. המנכ"ל: "אנחנו ממשיכים להוריד מלאים ולהתייעל"

03.09.2023, 20:58 | אורנה יפת

ההכנסות של יבואנית מוצרי החשמל ברימאג ירדו והחברה עברה במחצית השנייה של 2023 להפסד של 4 מיליון שקל לבעלי המניות לעומת רווח של 17 מיליון במחצית ראשונה אשתקד.

העיסוק העיקרי של ברימאג, שבשליטת שאול זילברשטיין, הוא יבוא, מכירה ושיווק של מוצרי חשמל לבית במותגים LG, בקו, דלונגי, קנווד, בראון ואחרים. בנוסף, היא עוסקת ביבוא והפצה של מערכות מיזוג אויר מסחריות ומחזיקה ב־50% מפעילות ישפאר יבואנית סוני.

הריבית הגבוהה במשק, האינפלציה והזינוק בשער הדולר מקשים על יבואנית מוצרי החשמל. החולשה התבטאה גם ברבעון הקודם, ובסיכום המחצית הראשונה של השנה המכירות של ברימאג הצטמצמו ב־11% ביחס למחצית הראשונה של 2022 והסתכמו ב־237 מיליון שקל. המכירות ברבעון השני ירדו ב־15% ל־108.5 מיליון שקל.

מה שהקשה במיוחד על ברימאג היו הוצאות המימון הכבדות שזינקו במחצית הראשונה ב־180%, והגיעו ל־8.8 מיליון שקל. סכום זה קרוב להוצאות המימון ששילמה החברה בכל שנת 2022 (9.3 מיליון שקל). ברבעון השני שילמה ברימאג לבנקים ריבית של 3 מיליון שקל, כפול מהסכום ששילמה ברבעון המקביל אשתקד, ובמחצית הראשונה כולה היקף הריבית ששילמה לבנקים היה פי שלושה לעומת המחצית המקבילה ועמד על 6 מיליון שקל.

ברימאג ציינה כי לעליית הריבית היתה השפעה מהותית על התוצאות והוסיפה כי היא "בוחנת מספר דרכים להתמודדות עם שיעורי הריבית האמורים, לרבות צמצום בהוצאות שוטפות, אימוץ וביצוע של פעולות התייעלות שונות, עדכון מחירי מוצרים וכיו"ב".

גם הדולר שהתייקר מתחילת שנה ב־15% ביחס לשקל, הכביד על ברימאג שכן החברה רוכשת את הסחורה במטבע זר ומוכרת בישראל במטבע המקומי. החברה העלתה מחירים בשיעור של 5%–6% במוצרים שלה, אך זה לא הספיק לה כדי להתמודד על ההוצאות שעלו בזמן שהמכירות ירדו. בשל התחרות הגבוהה בשוק וכן המלאי הגבוה שאיתו נתקעו היבואנים והקמעונאים והירידה בהכנסה הפנויה של הצרכנים, החברה מתקשה להעלות מחירים.

כצעדי התייעלות צמצמה החברה את הוצאות הפרסום ב־2.4 מיליון שקל. שכר העבודה ירד במיליון שקל אף ששכר המינימום במשק עלה באפריל האחרון, מה שמעיד על התייעלות בכוח אדם. כל אלו הקטינו את הוצאות המכירה ב־8%.

החברה התייחסה לפריצה למחשביה שאירעה בפברואר וציינה כי גייסה אנשי מקצוע לטיפול באירוע, מה שהגדיה את הוצאות ההנהלה בכ־2 מיליון שקל ואלה הסתכמו ב־15 מיליון שקל במחצית השנה (לעומת 12.5 מיליון שקל אשתקד).

ברימאג עוסקת בעיקר בתחום מוצרים החשמל הלבנים שהתכווץ כספית ב־1% וכמותית ב־3% לעומת השנה שעברה.. ברימאג עושה מאמצים כדי להיפטר ממלאי שנתקע במחסנים, וכך ביוני 2023 היקף המלאי שלה היה 168 מיליון שקל לעומת 192 מיליון שקל ביוני 2022. הרווח הגולמי ירד במחצית ב־34% ל־47 מיליון שקל והחברה רשמה הפסד תפעולי של 2.3 מיליון שקל לעומת רווח של 15 מיליון שקל במחצית המקבילה.

"התקופה לא פשוטה אבל אנחנו עובדים בכל הכוח ובכל המישורים כדי לייצב את הספינה", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל ברימאג יאיר רוזן. "אנחנו ממשיכים להוריד מלאים באופן ניכר, מתייעלים ודוחפים מכירות. הרבעון השני סבל מירידה במכירות עקב מיעוט ימי עבודה באפריל בגלל פסח".

רוזן התייחס למכירות מוצרי החשמל לקראת ראש השנה, תקופה שמאופיינת בדרך כלל בצמיחה: "בשלב הזה השוק בסדר ויש התעוררות בשבועיים האחרונים. צריך לקחת בחשבון שראש השנה יוצא מוקדם יחסית. כמו כן ההכנות לחג בחלקן יצאו על החופש הגדול, תקופה בה רבים היו בחו"ל ועסקו בהיערכות לחזרה לבית הספר".


מנכ"ל ברימאג

יאיר רוזן. "יש התעוררות בשבועיים האחרונים"

צילום: ענבל מרמרי

תגיות