אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך תבטיחו שלא יפרצו לטלפון של ההורים המבוגרים שלכם 8 פעולות שיחסכו הרבה עוגמת נפש לכם ולהוריכם | צילום: שאטרסטוק

מדריך

איך תבטיחו שלא יפרצו לטלפון של ההורים המבוגרים שלכם

מבוגרים מעל גיל 60 פגיעים במיוחד להונאות רשת. הנה 8 דברים שאפשר וכדאי לעשות כדי להגן עליהם מנוכלים ולחסוך את עוגמת הנפש

10.12.2022, 07:58 | רפאל קאהאן

סמארטפונים, אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם. אבל כמו כל מכשיר טכנולוגי מורכב, הוא יותר "קשה" לשימוש עבור הדור המבוגר - אלא שלא גדלו על מחשבים או דיגיטל בחיים. עבור ההורים שלנו הסמארטפון או המחשב באותה מידה הוא סוג של פלא שלא תמיד ברור להם כיצד להשתמש בו. זה יכול להיות פתח לסרטוני יוטיוב משעשעים - אבל זה בעיקר פתח להונאות ושאר מרעין.

תקופות של חגי קניות או חגים רגילים הן עונות הפריחה של הונאות רשת, ניסיונות פישינג (דיוג - כלומר גניבת פרטים אישיים) או תקיפות כופר. לפעמים אנשים רואים מודעה שפשוט משכנעת אותם שאפשר לקבל מוצר יקר בזול. התוצאה במקרה הטוב היא גניבת כתובת מייל או סיסמה ופרטים אישיים, ובמקרה הגרוע מספר כרטיס אשראי. על פי מחקר של ה-FTC, נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב, מאוקטובר האחרון פלח האוכלוסיה העיקרי שסובל מהונאות רשת וסייבר הם מבוגרים מעל גיל 60.

הבעיה כמובן היא בעיקר בשימוש בסמארטפונים. לכולם יש אחד כיום והאזרחים הוותיקים פחות מיומנים או מבינים את מאחורי הקלעים של כלכלת הדיגיטל. למשל שלא כל מייל או SMS הוא כמו מכתב מנייר, ושלא כל נסיך ניגרי הוא באמת אחד כזה. זאת אומרת שהרבה פעמים ההכשרה או הייעוץ בכל הנוגע למיומנויות שימוש בסמארטפון נופלות עלינו - הצאצאים. אבל לא כולם מומחים. עם זאת, יש כמה דברים שאפשר בהחלט ליישם בשטח כדי לחסוך מהם (ובואו נודה על האמת - בעיקר מאיתנו) את הטרדה או עוגמת הנפש של נפילת קורבן להונאת רשת.

1. סיסמה - זו למעשה ההגנה הראשונה והעיקרית עבור כל משתמש סמארטפון. אבל הרבה מאוד ותיקים מוותרים עליה, או כי זה מעצבן אותם להכניס אותה כל פעם מחדש או כי זה מספר מסובך. התוצאה היא שלא פעם הסיסמה שלהם תהיה 123456 או 111111 וזה בערך הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות כי בסופו של דבר אלה הסיסמאות הראשונות שכל גנב ינסה. אז נכון שכל המכשירים כיום בשוק מציעים גם זיהוי טביעות אצבע או פנים, אבל לא תמיד יש סבלנות להתחיל להגדיר אותן על סמארטפון חדש או ישן. ועדיין, שימו לב שעדיף תמיד להגדיר טביעת אצבע. באייפון יש לכם גם זיהוי פנים יעיל. אבל גם באנדרואיד יש - גם אם רמת האבטחה נמוכה יותר. כאמצעי למנוע פתיחה של המכשיר על ידי צד שלישי לא מורשה זה בדרך כלל מספיק. אם זה לא מספיק, אז באנדרואיד אפשר גם להגדיר סיסמה על ידי שרטוט קווים על המסך. זה עובד היטב וקל יותר לזכור דפוס מאשר מספרים.

2. עדכון מערכת ההפעלה - אני לא יכול להתחיל לספור את מספר הפעמים שבמהלכם בדקתי את טלפון הוריי וגיליתי שיש עדכון מערכת הפעלה או אבטחה מלפני חודשים (ובמקרה אחד אפילו שנה ויותר) שלא הותקן. בדרך כלל הם לא מגיעים למסך הזה כי הוא קבור בהגדרות וכי ההתראה על קיומו לא ממש מעניינת אותם ונמחקת כלאחר יד. אבל עדכוני אבטחה או מערכת הפעלה חשובים כמו אוויר לנשימה בעולם הסמארטפונים - הם בדרך כלל אלה שיחסכו לכם ניצול של פרצה בהמשך או החדרה של נוזקה. בהתאם גם עדכוני אפליקציות - בעיקר ווטסאפ, פייסבוק ודומותיהן - חשובים מאוד. אם ההורים לא רוצים/יכולים/מעוניינים, עשו את הבדיקה הזו עצמאית או פשוט הגדירו להם עדכונים אוטומטיים. זה לא תמיד מופעל כברירת מחדל, אז בידקו זאת בעצמכם. עוד משהו - אני שומע לא פעם מומחים מטעם עצמם שמפריחים אמירות כגון "אני-לא-מעדכן-כי-זה-יתקע-לי-את-המכשיר". אז חברים, מי שאומר את זה מנסה להתהדר בארשת של מבין - אבל הוא לא באמת מבין שגם אם הוא במקרה מבין או אפילו מומחה - רובנו אינם כאלה. ועדיף להיות מעודכן ובטוח מאשר להיפגע ולהצטער לאחר מכן.

3. אימות דו-שלבי - כמו עדכוני אבטחה או סיסמאות, גם אימות דו-שלבי הוא קוץ באחוריים. זה מעצבן לקבל SMS עבור כל פעולה או התחברות לאפליקציה של הבנק או קופת החולים ואז להקליד את הקוד. אבל זה הכרחי. זה אמנם לא אמצעי חזק בפני עצמו ונוכלי סייבר מתוחכמים ידעו לעקוף את המגבלה הזו, אבל עבור רוב המצבים והמקרים הוא מספק שכבת הגנה מצוינת לשירותים שהפכו כיום ליותר מסתם אמצעי להעביר את הזמן. כך למשל בנקים רבים מוותרים על סניפים ועוברים לשירות בדיגיטל. גם קופות החולים וחברות הביטוח בקטע. שלא לומר משרדי ממשלה. בקיצור, ככל שהגיל מתקדם, השימוש באפליקציות האלה עולה, ואם אין אימות דו-שלבי שמופעל, הרבה יותר קל לחדור לחשבון הבנק ולעשות העברה לחשבון אחר ומשם הכסף אבוד.

4. שיחות והודעות ספאם - אכן, כנראה שרוב ההורים לא יתפתו לקנות שקית גראס רפואי בלחיצה על קישור שנשלח בהודעת SMS, אבל רבים עשויים להתפתות לענות לעמותת שקר כלשהי שמתקשרת ומבטיחה חיים ארוכים בעולם הבא אם רק ישלחו להם תרומה לשם שמיים. אני לא בטוח שהמבוגרים מודעים למקומות שזה מביא את מספר האשראי שלהם - אבל בטח לא לגן העדן. כלומר לגן עדן הנוכלים אולי. בכל מקרה, ישנם כלים רבים שמאפשרים לחסום או לסנן שיחות והודעות ספאם. אפליקציות ה-SMS והחייגנים של רוב המכשירים בשוק - בין אם אייפון או אנדרואיד - מכילים מסנני ספאם מובנים. יש גם אפליקציות צד שלישי שניתן להגדיר כחייגן והן חוסמות שיחות ממספרים לא מזוהים או שלא מופיעים ברשימת אנשי הקשר. זה לוקח קצת זמן להגדיר אבל זה יכול לחסוך הרבה מאוד עוגמת נפש בהמשך. אגב, המלצה, נסו לבדוק עם ההורים שלכם אם הם נתקלו בהודעות או מודעות מוזרות בפייסבוק, אם הם קנו משהו באתר לא מוכר או קיבלו שיחות טלפון מגורם כלשהו ששיכנע אותם להעביר לו את פרטי האשראי - לפעמים הם ייזכרו במשהו כזה וזה יכול לחסוך לכם את השיחת טלפון עם הבנק לבירור ההורדה הענקית שהופיעה פתאום בכרטיס האשראי.

5. התראות מהבנק או מחברת האשראי - אחת הדרכים להימנע מבעיות היא להגדיר שכל שימוש חריג בחשבון הבנק או בכרטיס האשראי ישלח הודעה או התראה - זה בסיסי ברוב הבנקים או חברות האשראי. לפעמים צריך לבקש את זה ישירות מהבנקאי או שירות הלקוחות של חברת האשראי ולפעמים אפשר אפילו להגדיר את זה ישירות מהאפליקציה שלהם. אז נסו, אם ההורים לא ממש מבינים בזה, הגדירו אתכם כאנשי הקשר לקבלת ההתראות במקרים האלה.

6. אנשי קשר לחירום או גיבוי - בכל שירות חשוב כמו מייל או אפילו במכשיר עצמו ישנה אפשרות להוסיף איש קשר למצבי חירום או מייל ומספר טלפון לגיבוי במקרה של שכחת סיסמה. העדיפו לשים את המייל או המספר שלכם. זה עוד משהו להיות אחראי לו מעבר לילדים - אבל זה יכול להיות מאוד שימושי ביום שבו אחד מההורים שוכח את סיסמת הגישה אחרי שאיפס בטעות את הטלפון או שקיבל טלפון חדש אחרי שהקודם נשכח או נגנב. האמינו לי, זה חוסך לכם התכתבויות אין סופיות עם שירות לקוחות שנמצא מעבר לים וזמין רק בשעות העבודה של הודו או מקסיקו. באפל תמצאו הנחיות כאן; בגוגל תמצאו אותן כאן.

7. מנהלי סיסמאות - אחת הדרכים הנוחות לנהל או לייצר סיסמאות מאובטחות בכל מיני שירותי אונליין או אפליקציות הוא שימוש במנהלי סיסמאות. לגוגל ולאפל יש כאלה מובנים בטלפונים ואפשר להשתמש בהם בקלות ובבטחה. צריך רק להגדיר אותם וכאן זו כנראה תהיה העבודה שלכם. היתרון שלהם הוא שניתן לייצר סיסמאות חזקות ולשמור אותן ישירות באפליקציה ולהסתפק באמצעי הזיהוי המובנה של המכשיר לכניסה. אל תהססו להשתמש בהם, הם יכולים לחסוך לכם הרבה מאוד כאב ראש ולהקשיח את האבטחה של המכשיר החיים הדיגיטליים של ההורים בקלות יחסית.

8. מה קורה בסוף? - בסוף כולנו הולכים למקום אחד - זה קשה אבל אלה החיים. בזמן שאנחנו כאן כדאי מאוד לבדוק מה יקרה עם הנכסים הדיגיטליים שלהם (ושלנו). בין אם תרצו לשמר את חשבון הפייסבוק עם תמונות הנכדים (או הנינים, חמסה), או שתרצו לקבל גישה לאנשי הקשר, התמונות, המסמכים והפתקים שנוצרו על המכשיר שלהם. לכל שירות מדיה חברתית, מייל או סמארטפון יש בדרך כלל אפשרות להגדיר אנשי קשר למקרה של אסון או מוות. באפל קוראים לזה מורשת דיגיטלית ואפשר לקבל מידע כאן; בגוגל זה מכונה חשבון לא פעיל ואפשר למצוא את המידע כאן. ובפייסבוק תוכלו לבחור איש קשר לענייני הנצחה כדי שינהל את הפרופיל אחרי המוות או שיוכל למחוק את החשבון לצמיתות

תגיות