אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי צניחה של 60% מנכ"לית יבואנית מוצרי אפל עוזבת    איילת צרפתי־רוזן. אתגרים חדשים בחיים | צילום: אוראל כהן

אחרי צניחה של 60% מנכ"לית יבואנית מוצרי אפל עוזבת

איילת צרפתי־רוזן, מנכ"לית אייקון גרופ הודיעה כי תעזוב את תפקידה אחרי תשע שנים. מאז ההנפקה החברה איבדה לקוח מהותי - KSP - שהפך ליבואן אפל ואף החל להתחרות בה, והמשקיעים שהשתתפו בה איבדו יותר ממחצית מהשקעתם

04.01.2023, 07:00 | אמיר פרגר

חודשיים אחרי עזיבתו של סמנכ"ל הכספים יצחק אניג'ר, הודיעה אתמול איילת צרפתי־רוזן, המנכ''לית המשותפת של אייקון גרופ, על רצונה לעזוב את תפקידה בחברה אחרי 9 שנים.

אייקון גרופ היא המפיצה של מוצרי אפל ולנובו בישראל והבעלים של רשת החנויות iDigital. לפי אייקון גרופ צרפתי־רוזן צפויה לעזוב כשימצא לה מחליף, תהליך שעשוי לקחת כמה חודשים.

החברה וצרפתי־רוזן מסרו כי ההחלטה מגיעה עקב סיבות אישיות ובשל רצונה להמשיך לאתגרים חדשים בחייה הפרטיים, וכי אין קשר בין עזיבתה לעזיבתו של אניג'ר, שטרם מונה לו מחליף. המנכ''ל המשותף השני של אייקון גרופ רוני ישראלי, נשאר בחברה.

באייקון גרופ הדגישו את הצמיחה בהיקף פעילותה של החברה בניהולה של צרפתי־רוזן, עד להכנסות של 1.4 מיליארד שקל ב־2022 והקמת 26 סניפים של iDigital, אולם שוק ההון פחות התרשם מהדרך שעברה החברה ושווייה כיום נמוך ב־53% מהשווי של 775 מיליון שקל שלפיו היא הונפקה לפני מעט יותר משנה, וייתכן כי נסיבות אלה סייעו בקבלת ההחלטה על סיום הכהונה.

בעלי השליטה באייקון גרופ הם קרן סקיי (43%), פועלים אקוויטי (17%) וקרן פיטנגו (17%). סקיי רכשה את השליטה (60%) ב־2017 מקרן פיטנגו לפי שווי של 110 מיליון שקל, ולאחר מכן שתי הקרנות חתמו על הסכם בעלי מניות. באוקטובר 2020 פועלים אקוויטי הזרימה לחברה 70 מיליון שקל בתמורה לנתח שלה, לפי שווי חברה של 395 מיליון שקל.

באוקטובר 2021 פרסמה החברה את תשקיף ההנפקה שלה בשאיפה לגייס 300-200 מיליון שקל לפי שווי של כמיליארד שקל, אך לבסוף הונפקה בדצמבר 2021 לפי שווי של 775 מיליון שקל, כפול משוויה ב־2020, וגייסה כ־150 מיליון שקל, מחציתם לקופת החברה ומחציתם לבעלי המניות שלה.

בימים הראשונים שלאחר ההנפקה הגיע שוויה של אייקון גרופ לשיא של 899 מיליון שקל, אך הודעתה של רשת KSP, לקוח מהותי של אייקון גרופ, במרץ 2022 על הפיכתה ליבואן רשמי של אפל, ותחילת שיווק והפצת מוצרי אפל הובילה לצניחה של 20% בשווי המניה באותו היום, ולירידה בשווי החברה ל־540 מיליון שקל.

בשבועות שלאחר מכן המניה התאוששה ושווי החברה הגיע בתחילת מאי ל־730 מיליון שקל. אך מאז היא מצויה במגמת ירידה מתמשכת, ונסחרת כיום לפי שווי של 361 מיליון שקל, 47% בלבד מהשווי שלפיו הונפקה, ובמההלך 2022 היא איבדה 57% משווייה. מניית אפל, שמוצריה מצויים במוקד המכירות של אייקון גרופ, ירדה בשנה זו ב־28%.

לאייקון גרופ שני מגזרי פעילות: מגזר הקמעונאות, שבמסגרתו היא מוכרת מוצרי אפל ומוצרים נוספים ללקוחות קצה, באמצעות רשת חנויות iDigital ובאתר סחר מקוון; ומגזר ההפצה, שבמסגרתו היא מייבאת ומפיצה מוצרי אפל לרשתות שיווק ולחנויות. במרץ האחרון, KSP הפכה למתחרה של אייקון גרופ במגזר הקמעונאי, וסמיכות המהלך למועד ההנפקה הוביל לביקורת על בעלי השליטה בחברה לאור התהיה האם ידעו על המהלך המתרקם. במקביל לכך, באותו החודש השלימה אייקון גרופ את רכישת השליטה בחברת ההפצה ויז'ואל שמפיצה את מוצרי לנובו ואסוס.

בתשקיף ההנפקה מאוקטובר 2021 העריכה אייקון גרופ כי הכנסותיה בשנה זו יגיעו ל־1.35 מיליארד שקל - צמיחה של 40% ביחס להכנסות ב־2020. עוד העריכה החברה שהרווח התפעולי יגיע לטווח של 110-90 מיליון שקל באותה שנה, לעומת 64 מיליון ב־2020 ושהרווח הנקי יגיע ל־75-65 מיליון שקל לעומת 43 מיליון ב־2020.

בפועל, ההכנסות בשנה זו היו גבוהות מהתחזית והגיעו ל־1.4 מיליארד שקל. כשהרווח התפעולי והרווח הנקי התייצבו קרוב לחלק התחתון של התחזית, והגיעו ל־98 מיליון שקל ול־69 מיליון שקל בהתאמה.

בינואר־ספטמבר 2022 הגיעו הכנסותיה של אייקון גרופ ל־1.1 מיליארד שקל, 10% יותר מאשר בתקופה המקבילה, זאת בעיקר הודות לאיחוד תוצאותיה של ויז'ואל שרכישתה הושלמה במרץ. אולם, הרווח התפעולי נשחק ב־13% ועמד על 63 מיליון שקל. זאת, בין היתר, בעקבות זינוק של 40% בהוצאות המכירה והשיווק ל־43 מיליון שקל, שמיוחסת לאיחוד התוצאות עם ויז'ואל, פתיחת חנויות חדשות וסגירת חנויות בתקופה המקבילה בשל הקורונה.

מעבר לכך, הוצאות המימון קפצו ל־16 מיליון שקל, לעומת 7 מיליון בתקופה המקבילה, בעיקר על רקע תנודתיות בשער החליפין של הדולר ועליית המדד והריבית במשק. בעקבות זאת, הרווח הנקי צנח ב־26% לעומת התקופה המקבילה, ל־37 מיליון שקל.

עיקר העלייה בהכנסות בינואר־ספטמבר נבעה מעלייה של 21% במכירות במגזר ההפצה שהגיעו ל־813 מיליון שקל. זאת בעיקר הודות לקפיצה של 135% במכירת מחשבים, לאחר הטמעת פעילותה של ויז'ואל, ל־240 מיליון שקל, וחרף ירידה של 12% במכירת מכשירי אייפון שעמדה על 267 מיליון שקל בעקבות מחסור גלובלי באייפונים לצד הירידה במכירות ל־KSP. העלייה במגזר ההפצה פיצתה על ירידה של 9% בהכנסות ממגזר הקמעונאות שהסתכמו ב־323 מיליון שקל. כשבמכירות מכשירי האייפון והאביזרים נרשמו ירידות של 19%, ל־117 מיליון שקל, ושל 9%, ל־119 מיליון שקל בהתאמה.

מקרן סקיי נמסר כי "במהלך שנים אלה הובילה איילת את החברה להישגים עסקיים רבים. בנטרול שנת הקורונה החריגה, החברה ממשיכה את מגמת הגידול בכל הפרמטרים המרכזיים ואנו שבעי רצון מביצועיה. כל ניסיון לקשור בין עזיבתה של איילת לנושאים עסקיים כלשהם שגוי ונטול אחיזה במציאות".


תגיות