אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכבת החקיקה צריכה לבלום טרם הגעתה לביהמ"ש העליון עו"ד בוקי כצמן | טל שחר

דעה

רכבת החקיקה צריכה לבלום טרם הגעתה לביהמ"ש העליון

סיפורן של שתי רכבות: בעוד הרכבת הקלה נושאת בחובה תקווה, רצון לשיפור איכות החיים ורצון להיטיב עם כלל הציבור, רכבת החקיקה זורעת הרס וחורבן בכל תחומי החיים. עם תחילת הנסיעה של הרכבת הקלה יש למשוך בידית העצירה של רכבת החקיקה

28.08.2023, 13:37 | ברוך (בוקי) כצמן

שתי רכבות "מככבות" בחדשות בימים האחרונים: האחת, חדשה יחסית. מדובר ברכבת הקלה שיצאה לדרך. עם השקת הקו הראשון בגוש דן - כותרות העיתונים עוסקים בעניין ובצדק. הרכבת השנייה "ישנה", אותה רכבת חקיקה שדוהרת כבר כשמונה חודשים ושלא ברור מי נוהג בה. בעוד הרכבת הראשונה עושה צעדיה הראשונים על המסילה לאחר תקופה ארוכה של תכנון, בנייה וניסויים, הרי שרכבת החקיקה יצאה לדרך כאילו נורתה מלוע תותח, ללא כל מחשבה ותכנון מראש.

בעוד הרכבת הקלה נושאת בחובה תקווה, רצון לשיפור איכות החיים ורצון להיטיב עם כלל הציבור, הרי רכבת החקיקה זורעת הרס וחורבן בכל תחומי החיים. מסלול רכבת החקיקה מפותל, מלא מהמורות ויש לא מעט נזקים שנגרמים (וייגרמו) כתוצאה מאותה נסיעה חסרת אחריות ולא זהירה. כיום ברור כי המשך דהירת רכבת החקיקה תביא להמשך השיסוי והקרע העמוק בעם ולהתפתחויות קיצוניות יותר בניגוד לרכבת הקלה שמטרתה הסופית ידועה, מוסכמת וברורה - להביא לפתרון תחבורתי לכלל האוכלוסייה.

בעוד פחות מחודש רכבת החקיקה תעצור בתחנת בית המשפט העליון בכדי שידון בהמשך מסלולה. מדובר בנקודת זמן קריטית בנוגע להמשך דהירתה של רכבת החקיקה. בנסיבות המקרה כל תוצאה משפטית שלא תהיה – טומנת בחובה את המשך המצב הכאוטי, המשך הנזק האדיר לכלכלת ישראל, המשך הנזק האדיר לביטחון המדינה ושוב – לא חשוב מי "אשם", מי צודק יותר וכו'. כל החלטה שלא תתקבל טומנת בחובה המשך הידרדרות, המשך פילוג והמשך הקרע הנורא בעם.

כך למשל, החלטת בית המשפט העליון המורה על ביטול החוק לביטול עילת הסבירות עלולה להביא למשבר חוקתי עצום שתוצאותיו לא ידועות, כאשר טרם מתן החלטה אנו שומעים שרים שקוראים שלא לכבד פסיקת בית המשפט העליון בעניין. ביטול חוק היסוד עלול להקצין את המשבר החוקתי בו אנו נמצאים. גופי הביטחון, לדוג', יצטרכו לקבל החלטה למי הם נשמעים וכאילו התשובה לא ברורה -רק לפסק דין של בית המשפט.

מנגד, החלטה שיפוטית הדוחה את העתירות שהוגשו לבית המשפט העליון פירושה ההמשך דהירתה חסרת המעצורים של רכבת החקיקה. ביטול עילת הסבירות, ביחד עם החקיקות המונחות על מפתנה של הכנסת, ביחד עם האמירות, בין היתר, על דרך ואופן המינויים השונים מלמדת שלפנינו תקופה בה הממשלה מתכוונת "לנצל היטב" את המצב המשפטי החדש בו עילת הסבירות הינו מונח מהעבר.

נקודת זמן זו, טרם הכרעה בסוגיות המשפטיות (לא רק שאלת ביטולו של חוק היסוד בנוגע לעילת הסבירות על הפרק), הינה נקודת זמן קריטית בה ניתן עדיין למנוע הכרעות שיפוטיות שלא משנה מה תהיינה – הן ימשיכו את המצב המטורף אליו נקלעה המדינה. בנסיבות מקרה מצופה מנהג רכבת החקיקה שימשוך במעצור טרם הגעה לתחנה של בית המשפט העליון.

בניגוד למטרות הברורות והמוסכמות, כאשר מדובר ברכבת קלה, הרי רכבת החקיקה הינה רכבת שקורעת ומפלגת את העם. טובת המדינה, שחשובה לשני הצדדים, מחייבת הפסקה, עצירה של החקיקה. אין ברירה אחרת. שלא כמו בתיק משפטי רגיל, בסכסוך בין שני צדדים, במקרה שלפנינו לא יהיה כאן צד מנצח. יהיה כאן רק צד שיפסיד בענק – המדינה היקרה שלנו. משיכת ידית העצירה הכרחית ולפני ההגעה לתחנת בית המשפט העליון.

עו"ד ברוך (בוקי) כצמן עוסק בליטיגציה אזרחית ומסחרית במשרד עוה״ד AYR - עמר רייטר ז׳אן שוכטוביץ ושות׳. מכהן במספר תפקידים ציבוריים, משמש כבורר ומגשר, ובעבר כיהן כסגן ראש לשכת עורכי הדין

תגיות