אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איפה הרגולטור? מי דואג לרוכשים כשיצרן רכב סיני קורס אולם תצוגה של aiways | צילום: תומר הדר

ניתוח

איפה הרגולטור? מי דואג לרוכשים כשיצרן רכב סיני קורס

יצרני רכב סינים קמים ונופלים. אבל מה שמפתיע זו ההתנהלות של משרד התחבורה שאמור לדאוג לצרכנים. כיום, הרגולטור דורש מיבואני הרכב התחייבות שהיצרן ימשיך לספק חלקי חילוף, אבל לא תמיד זה מספיק

31.03.2024, 10:12 | תומר הדר

יצרנית הרכב הסינית AIWAYS עשויה לקבל תמיכה מהממשל הסיני, כך על פי דיווחים בסין. לפי הפרסומים, היצרנית תקבל סיוע מהממשל כדי להפוך למותג רכב ששוק היעד העיקרי שלו יהיה מחוץ לסין. בהתחשב בחסמי היבוא שהולכים ומוקמים באירופה ובמחסום שכבר קיים בארה"ב בפני יבוא רכב סיני, לא ברור בשלב זה מי בעצם ירכוש את אותן מכוניות יצוא סיניות של AIWAYS - אבל הצהרה יש.

AIWAYS לא לבד: לצידה מופיעות יצרניות הרכב היימה וז'ידו. אבל מה שיותר מטריד בידיעה על AIWAYS הם נתונים שמתפרסמים בכלכליסט לא מעט: נכון להיום, AIWAYS היא חברה שאינה קיימת. היא לא מייצרת מכוניות מאז אמצע השנה שעברה. באתר האינטרנט של היבואנית ניתן להשאיר פרטים כדי לשים מקדמה על מכונית חדשה. בשיחת טלפון למרכז החוויה של החברה בהרצליה עונה נציגה טלפונית והלקוחות מוזמנים להגיע לחברה כדי לרכוש מכונית.

מבדיקת נתוני המכירות של היבואנית עולה כי השנה נמכרו שבע מכוניות, אבל מנתוני הרישום עולה שלמעשה מדובר במכוניות שהגיעו לארץ לפני זמן רב, מה שהגיוני בהתחשב בעובדה שלפי הפרסומים בסין המפעל של AIWAYS לא מייצר מכוניות זה חודשים רבים.

וזה לא הכל. עמוד הבית של יבואנית WM MOTOR, חברת אי וי מוטורס שבימים אלה מתנהלים סביבה דיונים משפטיים, מציע ללקוחות לרכוש את "הסטנדרט החדש ברכבים חשמליים". היבואנית מציגה בפני הלקוחות שני דגמים של WM ומזמינה אותם ליצור קשר. הבעיה היחידה היא שחברת WM אינה קיימת כמעט שנה: לפי פרסומים בסין מכונית אחת לא ירדה מפסי היצור של היצרנית זה חודשים. בשעתו הצהירה אי וי מוטורס בפני "כלכליסט" בהודעה מסודרת כי היא מחזיקה במלאי של אלפי מכוניות. בפועל לפי רישומי היבוא של מדינת ישראל, מכוניות של WM אכן הגיעו ארצה בכמות מצומצמת ובטח שלא באלפי יחידות. טכנית, אף אחת מהן לא עלתה על הכביש.

להבדיל, יש מותגי רכב סיני אחרים שהיצרן שלהם בסין חי ובועט, אבל לעת עתה הם לא משווקים. לדוגמה: UMI ייבאה לישראל מכוניות של פורת'ינג לפני כמעט שנה. מכירה של פורת'ינג אינה מתבצעת כיום בפועל. אבל מי שיפשפש באתר הבורסה יגלה שזהו לא הרומן הראשון של UMI עם יצרן רכב סיני: לפני חמש שנים UMI כבר חתמה עם יצרנית סינית, שמה האנטאנג, אבל האנטאנג קרסה ומכוניות אין.

כל המקרים האלה לא מפתיעים: יצרני רכב סינים קמים ונופלים. אבל מה שמפתיע אינו ההתנהלות של היצרנים הסינים, אלא ההתנהלות של הגוף שאמור לשמור על הצרכנים: משרד התחבורה. קריסה של יצרני רכב סינים אינה עניין שהוא סיני בלבד: ההיסטוריה של היצרנים המערביים גדושה בקריסות: סאאב, BMC, פונטיאק, כל השמות האלה מזמן לא קיימים, אבל ההבדל הוא שקריסה של יצרן רכב מערבי מתרחשת אחת לחמש עד עשר שנים. אצל הסינים נדמה לפעמים שהדבר היחיד שמונע מהצרכנים בישראל לדעת על כל יצרן שקורס מדי חצי שנה הוא מחסום השפה.

יצרני הרכב הסינים אגב לא מתביישים בכך ומבחינה עובדתית החזק שורד, אבל כשהתרחשו הקריסות של יצרני הרכב המערביים, משרד התחבורה היה שם כדי לטפל בנושא ובלקוחות. היום המצב שונה. הבעיה טמונה בחוק: עד 2016 עם חקיקת חוק רישוי רכב, יבואני הרכב נדרשו לערבויות, כלומר אם יצרן הרכב שלהם קרס והם לא יכלו לעמוד בהתחייבויות שלהם כלפי הצרכנים, אז משרד התחבורה יכול היה לחלט להם ערבויות בשווי של מיליוני שקלים כדי להבטיח את שלום הצרכנים. אבל מאז כניסתו של חוק רישוי רכב, אין יותר ערבויות. מה משרד התחבורה כן יכול לעשות? התשובה משעשעת: משרד התחבורה כיום דורש מיבואני הרכב התחייבות שהיצרן שלהם ימשיך לספק חלקי חילוף. במקרה של יצרן רכב סיני כמו WM, שהמנכ"ל שלה פשוט נעלם, לא ברור מי יספק חלקי חילוף או שירות. יתרה מכך: כיום בפירוש יש יצרני רכב סינים שלגביהם נדלקות נורות אזהרה.

בסוף השבוע הודיעה יצרנית הרכב הסיני NIO כי היא מצמצמת את תחזית המכירות הרבעונית שלה ל-30 אלף מכוניות בלבד השנה, טיפה זעירה בים הסיני, מה שמן הסתם אמור להדליק נורה אדומה אצל מי שחושב לרכוש את המכוניות של היצרן ואולי גם להדליק נורת אזהרה במשרד התחבורה, כלומר הגוף שאחראי על כך שהלקוחות יוכלו להמשיך ולקבל שירות. אבל ניתן להמר שאף אחד במשרד התחבורה לא בדק את מצבה של החברה או פנה ליבואן, כי מדובר בעניין מסחרי. חשוב לציין: יש מותגים סינים שאינם משווקים עוד בישראל והיבואן שלהם ממשיך לשרת את הלקוחות. הדוגמה הטובה ביותר היא GAC שמכוניותיה אינן משווקות, מה שלא מונע מהיבואנית לספק ללקוחות חלקי חילוף באופן שוטף, טעינה בעמדות שנפרסו ברחבי הארץ עבור המכוניות של GAC ומערך תמיכה מלא של יוניון מוטורס, אבל זהו שירות שניתן בגלל שהיבואן ניחן מאז ומתמיד במנטאליות שירותית גבוהה, לא בגלל משרד התחבורה.

חשוב לציין: כאשר מותג רכב חדש מגיע לישראל במשרד התחבורה ממהרים להדגיש שהם אלה שהביאו את המותג. אבל כשצריך להגן על הצרכנים במשרד התחבורה פחות מתאמצים.

במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב.



תגיות