אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פקטורי 54 התחזקה במליסרון, H&M נחלשה קניון רמת אביב | צילום: עמית שעל

פקטורי 54 התחזקה במליסרון, H&M נחלשה

דו"חות חברת הקניונים חושפים שינוי בתמהיל ההכנסות מהרשתות. פוקס ממשיכה לככב כשוכרת הגדולה ביותר, עם נתח של 8.4% מכלל דמי השכירות והניהול. תחום מוצרי הצריכה ירד ב־2%, וענף הבריאות והעסקים התרחב ל־15%

13.03.2023, 21:23 | אורנה יפת

סקטור האופנה ממשיך להוביל בהכנסות של קניוני מליסרון, גם אם חלה ירידה בשיעור שהוא תופס בתמהיל ההכנסות. מדו"חות קבוצת מליסרון, שבשליטת ליאורה עופר, עולה כי ענף האופנה היווה 46% מהכנסות קניוני הקבוצה, זאת בהשוואה ל־49% בשנת 2021.

אחת המגמות שאפיינו את שנת 2022 וגם את קודמתה היא ביקוש מצד שוכרי האופנה להגדיל שטחי מסחר של חנויות וכניסה של מותגים בינלאומיים מתחום האופנה והלייף סטייל. במקרה של מליסרון קסטרו סגרה את החנות בקניון רמת אביב וכמותה גם יאנגה, ובמקומן נכנסו לקניון מותגי ספורט בינלאומיים כמו אלו יוגה ולולו למון, וקבוצת פוקס פתחה במקום יאנגה את חנות מותג הצעירות רובי ביי. בשנה הקרובה ייפתחו בקניונים ברחבי הארץ גם חנויות של מותג ההלבשה התחתונה ויקטוריה סיקרט ומותג האופנה פוראבר 21, שעשה קאמבק לישראל, לצד סניפים של משקפי סאן גלאס האט.

גם כניסתן של ענקיות המזון קרפור, סבן אילבן וספאר, במקביל לרשת הסטוק שפותח הראל ויזל, ג'מבו יוון, מייצרים ביקושים לשטחי מסחר נרחבים.



מהלכי ההתרחבות האלה מאפיינים בעיקר את קבוצות הקמעונאות הגדולות, שבראשן קבוצת פוקס, אשר הגדילה את כוחה כשוכרת הגדולה ביותר בקניונים של ליאורה עופר. דמי השכירות והניהול ששילמה קבוצת פוקס למליסרון ב־2022 היוו 8.4% מכלל הכנסות מהשוכרים שלה. פוקס היא קבוצת הקמעונאות בעלת מספר הרשתות הגדול ביותר בקניונים, ומפעילה את פוקס, פוקס הום, נייקי, פוטלוקר, ללין, שילב, אמריקן איגל, מנגו, צ'ילדרנס פלייס, בילבונג, סאקס, רובי ביי, פליינג טייגר, סאנגלאס האט ודרים ספורט.

בשנת 2021 היוו דמי השכירות של פוקס 8.2% מדמי השכירות והניהול הכוללים שמשלמים השוכרים בקניוני מליסרון.

כוחה של פוקס בא לידי ביטוי גם בפער בהיקף דמי השכירות שהיא משלמת לאלה של יתר השוכרים. במקום השני מדורגת קבוצת האופנה קסטרו, שבשנת 2021 הייתה במקום השלישי. דמי השכירות ששילמה קסטרו לקבוצת הנדל"ן היוו 4.4%, אף שהקבוצה צמצמה חלק משטחי המסחר שלה, לדוגמה בקניון רמת אביב. בשנת 2021 היוו דמי השכירות של קסטרו 3.8% מכלל דמי השכירות של קניוני מליסרון. קסטרו תפסה ב־2022 את מקומה של המשביר לצרכן, שירדה למקום השלישי בדירוג השוכרים הגדולים של מליסרון, ודמי השכירות ששילמה אשתקד לקבוצה היוו 3.8% מההכנסות לעומת 4.8% בשנת 2021.

קבוצת אינדיטקס שמפעילה את רשתות זארה, פול אנד בר, ברשקה, סטרדווריוס, מאסימו דוטי ו־LEFTIS, שומרת על המקום הרביעי בדירוג, עם דמי שכירות שמהווים 3.5% מכלל ההכנסות של קניוני מליסרון. דמי השכירות שמשלמת סופר פארם מהווים 2.8% מכלל ההכנסות, לעומת 2.6% בשנת 2021, והיא ממוקמת במקום החמישי. אחריה מדורגת קבוצת גולף עם 2.7% מההכנסות, לעומת 3.2% בשנת 2021, ושופרסל עם 2.3% מההכנסות, לעומת 3.2% בשנה שקדמה לה.

קבוצת MGS (מגה ספורט, אדידס, סקצ'רס, JD ורשתות נוספות) וכן קבוצת H&M, שדורגו במקומות התשיעי והעשירי ב־2021, יצאו מהדירוג של עשרת השוכרים הגדולים של מליסרון. את מקומם תפסו קבוצת אירני, בעלת הרשתות פקטורי 54, פומה, טומי הילפיגר, ליוויס, דיזל, אוריג'ינל ופול אנד שארק, שהתמקמה במקום השמיני עם דמי שכירות שמהווים 2.1% מכלל ההכנסות, ובריל שמפעילה את הרשתות גלי, לי קופר, ניין ווסט, טימברלנד ונאוטיקה, שמוקמה במקום העשירי עם 1.5% מההכנסות. קבוצת רנואר ירדה בדירוג של מליסרון מהמקום השמיני לתשיעי, ודמי השכירות שלה מהווים 1.8% לעומת 2.4% בשנת 2021.

תחום מוצרי הצריכה היווה בשנה החולפת 75% מתמהיל ההכנסות בקניוני מליסרון, ירידה של 2% ביחס לשנת 2021, שנרשמה לטובת עלייה של בתי עסק מתחום שירותי הבריאות והעסקים, שהיוו בשנה שקדמה לה 13% מתמהיל העסקים בקניונים. תחום הפנאי והחוויה היווה 10%, ללא שינוי משנת 2021.

סקטור ההסעדה ובתי הקפה, שרשם מתחילת 2022 התאוששות חדה בפדיונות ביחס לשנת הקורונה, עדיין מהווה 8% מתמהיל ההכנסות של קניוני מליסרון. נותני שירות פרטיים מהווים 8%, מרפאות וחנויות פארם 6%, סופרמרקטים 5%, בתי כלבו 4%, ובתי קולנוע, שלא חזרו לפעילות של טרום הקורונה, וחדרי כושר 1% כל אחד.

לפי מליסרון, שני אירועים משמעותיים מעיבים על ענף הקניונים: עליית הריביות והאינפלציה הגבוהה שמגבירות את החשש מירידה בצריכה הפרטית; וחזרת היקף הטיסות הבינלאומיות לתקופה של טרום הקורונה. ב־2022 יצאו 8.4 מיליון ישראלים לחו"ל, ובשנת 2019 יצאו 9.2 מיליון ישראלים. עם זאת, מחירי כרטיסי הטיסה עלו מאוד, ורוב הנוסעים מעדיפים לנסוע עם מזוודה קטנה בלבד. דפוסים אלו ממתנים את השופינג בחו"ל ומקטינים את הפגיעה במסחר בארץ .


תגיות