אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעקבות גילויי העכבר והנחש: המותג הפרטי נגס במכירות של סנפרוסט שעועית ירוקה של סנפרוסט | צילום: גדי קבלו

בלעדי

בעקבות גילויי העכבר והנחש: המותג הפרטי נגס במכירות של סנפרוסט

נתח השוק של מותג הירקות הקפואים סנפרוסט ירד מ־44% ל־25% בעקבות הגילויים של חלקי חיות במוצריו, והתאושש ל־33%. מנגד, מכירות המותג הפרטי זינקו

20.09.2022, 06:30 | נורית קדוש

המותג סנפרוסט ספג פגיעה קשה אחרי הריקול של מוצרי הירקות הקפואים בשל הימצאות חלקי חיות בשקיות, אך הזיכרון של הצרכנים מתברר כקצר במיוחד.

מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי חלה ירידה חדה במכירות ירקות קפואים בכלל, ושעועית קפואה בפרט, בעקבות גילוי ראש של עכבר וחלק מנחש בשקיות של המותג סנפרוסט. אלא שזו נבלמה במהירות והצרכנים חזרו לצרוך את המוצרים. מהנתונים עולה כי שוק הירקות הקפואים, שגלגל בשבוע שקדם לגילוי העכבר בשקית שעועית ירוקה עדינה קפואה 12.9 מיליון שקל בשבוע, ירד בשבוע של גילוי העכבר והריקול שבוצע בעקבותיו ל־12 מיליון שקל, אך כבר בשבוע שלאחריו התאושש וחזר למכירות של 12.4 מיליון שקל. הריקול אותו אולצה סנפרוסט שבבעלות תנובה לבצע בעקבות גילוי חלק של נחש בשעועית ירוקה חתוכה, הצניח את מכירות הקטגוריה ב־28% ביחס לשבוע לפני הריקול הראשון ל־9.3 מיליון שקל, כשבשלושת השבועות שלאחריהם עלו המכירות בהדרגה ל־11.4 מיליון שקל.

מותג סנפרוסט שולט בקטגוריית הירקות הקפואים עם כ־45% מהמכירות בחודש רגיל. נתח השוק של המותג ירד בשבוע בו התגלה העכבר ל־41.4% וצנח ל־25.2% מהמכירות בשבוע בו גילו נחש והוחלט להרחיב את הריקול לאיסוף של כלל מוצרי השעועית מהחנויות. מי שמילא את החלל היה המותג הפרטי של הרשתות ובראשן שופרסל ורמי לוי שצמח מנתח שוק של כ־19% בטרם האירועים, ל־23.7% בשבוע בו בוצע ריקול מלא על השעועית ועד כה. בסנפרוסט התאוששו חלקית ונתח השוק עלה בהדרגה ל־33.7% בשבוע האחרון, שבסופו הודיעה כי תשוב לשווק את השעועית.

בקטגוריית השעועית, בה התחוללו האירועים החריגים, נרשמה צניחה של 64% במכירות מהשבוע שקדם לריקול הראשון ועד הריקול השני. מדובר בקטגוריה בה שלטה סנפרוסט עם נתח שוק של 66.3% מהמכירות. המותג נפגע בצורה קשה בעקבות הריקול השני שהוביל לאיסוף של כלל השעועית ועצירת שיווק השעועית, אז ירד נתח השוק שלו ל־11.1% ובהמשך ל־3.2% בלבד. עם החזרה לשווק שעועית, עלה נתח השוק שלו ל־9%. גם במקרה הזה, מי שמילאו את החלל שהותירה סנפרוסט, היה המותג הפרטי שנתחו מהמכירות עלה מכ־14.8% לפני האירועים לשיא של 41.3% בשבוע שעבר.

כעת האתגר הגדול שעומד בפני סנפרוסט שחזרה לשווק את כלל מוצריה הוא חזרה לנתחי השוק הגבוהים בהם אחזה בטרם הריקול. מדובר באתגר מורכב שצפוי לארוך זמן. החזרה לשיווק שעועית רק שבוע לפני ראש השנה תקשה על סנפרוסט ליהנות מהזינוק במכירות הנרשם בשבועות שקודמים לחגים. זאת, לצד ההתמודדות עם החשיפה לה זכו המותגים הפרטיים, בהם התנסו חלק מהצרכנים בשבועות בהן סנפרוסט לא שיווקה שעועית. בנוסף, באותם ימים התרחבה התחרות בקטגוריה עם כניסת מותג Bonduelle שחברת זנלכל החלה לייבא לישראל.

אם לא די בכך, הרי שימים ספורים לאחר שהודיעה החברה על חזרה לשיווק שעועית בעקבות סדרה רחבה של פעולות ובהן הוספת עובדים להפעלת הממיינות האופטיות והגברת תדירות הבקרה היומית על פעילותן והרחבת הצוות המקצועי בתחומי איכות, טכנולוגיה והנדסה, התקבלה השבוע תלונה נוספת מצד לקוח שמצא שבלול בשקית אפונה קפואה. ככל הידוע עד כה, לא ניתן היה לאמת את התלונה, כיוון שהלקוח זרק את השקית.



תגיות