אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יאיר גולן: "נקדם חוק להקמת רשות לאומית לבטיחות" ח"כ יאיר גולן | צילום: אלכס קולומויסקי

כנס בטיחות בעבודה

יאיר גולן: "נקדם חוק להקמת רשות לאומית לבטיחות"

סגן שרת הכלכלה אמר בכנס בטיחות בעבודה של המוסד לבטיחות ולגהות כי בכוונתו לדון בהרחבת הסמכויות של הרשויות המקומיות כדי לאכוף הפרות של כללי בטיחות: "רשויות יוכלו לקנוס קבלנים על הפרות ולהרוויח כמו מדוחות חנייה". עוד אמר כי הוא "מקווה מאוד שב-1 בינואר 2023 נוכל להכריז על הקמת הרשות הלאומית לבטיחות בעבודה"

25.04.2022, 12:02 | צבי זרחיה

"נקדם חוק להקמת רשות לאומית לבטיחות בעבודה", כך אומר סגן שרת הכלכלה והעבודה ח"כ יאיר גולן (מרצ) בכנס בטיחות בעבודה של המוסד לבטיחות ולגיהות שמתקיים לציון היום הבינלאומי לבטיחות בעבודה.

קראו עוד בכלכליסט:

"מינינו באחרונה פרויקטור למשימה הזו ויש שיתוף פעולה נדיר בעניין בין המפקח הראשי על העבודה במשרד הכלכלה חזי שוורצמן לבין מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות ד"ר מיקי וינקלר. למרות שזה נשמע כאילו כקונפליקט, השניים רוצים להקים את הרשות. אני מקווה מאוד שב-1 בינואר 2023, נוכל לגזור את הסרט ולהכריז על הקמתה של הרשות הלאומית".

במקביל פועל גולן לעדכן את חוקי הבטיחות בעבודה. "אנו ניקח חוקים קיימים של בטיחות בעבודה ונתחיל למפות נושאים שדורשים שינויי חקיקה ונעבור חוק אחר חוק".

ח"כ אלוף במיל ח"כ אלוף במיל' יאיר גולן | צילום: אולפן כלכליסט ח"כ אלוף במיל

גולן הוסיף כי בכוונתו לדון בהרחבת סמכויות הרשויות המקומית בבטיחות בעבודה. "יש רצון לשתף פעולה, לחדד את שינויי החקיקה ולהקצות משאבים להעמקת הבטיחות. שוחחתי עם מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש ועם יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס והכיוון מבחינתי הוא ברור : הרשות המקומית צריכה להיות מעורבת בפיקוח על אתרי הבנייה שנמצאים בגזרתה".

לדברי גולן, לא ייתכן שרשויות מקומיות ייהנו מהפיתוח הכלכלי ומתקבולי ארנונה, אבל לא יעסקו במה שקורה באתרי בנייה בשטחיהן: "אני לא רוצה להעמיס על הרשות יותר מדי , אין כוונה לשעבד אותה. יהיו 5-6 נושאים לאורך תהליך הבנייה שהרשות המקומית תבדוק, תבקר ותקבע אם המצב תקין או לא. אם הוא לא תקין אז הרשות תטיל סנקציות ותקנוס את הקבלן העבריין. כך, הרשות תוכל להרוויח כמו שהיא מרוויחה מדו"חות חנייה. מצד שני, אם הקבלן, הוא מצטיין בבטיחות – הוא יקבל תגמול חיובי בהורדת דמי ביטוח על ידי כך הוא יגדיל את הרווחיות שלו".

"כדי לצמצם את תאונות הבטיחות בענף הבנייה יש לחשוב בטיחות, לתכנן בטיחות, לעשות ולסכם בטיחות. יש להבין שאין תהליך בכל סיפור הבנייה שבו הנושא של בטיחות לא נדון. צריך לבדוק האם נכנס עובד לאתר ומקבל תדריך בטיחות, אמצעי בטיחות, וטכנולוגיה שעוזרת לבטיחות כי העובדים לא תמיד מגיעים עם הכשרה בסיסית".

גולן הדגיש ש"צריך לבדוק את הקשר בין הבטיחות לבין המקצועיות, הסדר והניקיון. אצל קבלנים אני רואה חוסר הבנה בין זה שאתר נקי הוא בטוח יותר, יש בו פחות מכשולים, ויש יכולת יותר טובה לראות את האתר, להבין מה קורה ולשלוט בו. בדרום קוריאה אתה בא לאתר עבודה והוא פשט נקי ואתה רואה כמה לסגל ולמפקחי הבטיחות יותר פשוט וקל. בסופו של דבר אני מצפה שכל קבלן בסוף כל יום עבודה יעשה תחקיר בטיחות ויפיק תחקיר ליום שאחריו".

"כדי להנחיל לקבלנים את סוגיית הבטיחות, אנו מקדמים תוכנית בטיחות בעיקר עם הקבלנים הגדולים שעימם יש לנו הבנה מלאה". לדברי גולן, מדובר ב"תוכנית הכוכבים", שאומצה על ידי התאחדות הקבלנים ואנו רואים ויותר ויותר חברות שמלמדות בטיחות, עושות בטיחות, קונות ציוד יעודי לבטיחות, ומתחילות לייצר תרבות של בטיחות. בנושא הזה אנו ממש בראשית הדרך".

"השילוב של יוזמות בשטח להעמקת הבטיחות, "תוכנית הכוכבים", שאר פעילויות הקרן לעידוד ענף הבנייה יחד עם המהפכה שאנו הולכים לעשות ברמה הלאומית יחדיו אני מקווה בפרק זמן יחסי קצר של 2-4 שנים נגיע למהפכה בבטיחות, נגיע לסטנדרט הבינלאומי המקובל של 3-2 תאונות פטאליות ל-100 אלף איש. אנו יכולים להגיע לשם, ואין שום סיבה שלא נהיה בחזית הבטיחות העולמית".

גולן קרא לחזק את המוסד לבטיחות ולגיהות, להגביר את התיאום עם המפקח הראשי במשרד הכלכלה וליצור מסד נתונים אמין ומדויק שעל בסיסו ניתן לקיים מחקרים ולהציגם לציבור.

תגיות