אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המבקר: 57% מאתרי גופי הממשל לא מונגשים כראוי לאנשים עם מוגבלויות אתר הביטוח הלאומי | צילום מסך

דו"ח המבקר

המבקר: 57% מאתרי גופי הממשל לא מונגשים כראוי לאנשים עם מוגבלויות

מדו"ח מבקר המדינה בנושא סייבר ומערכות מידע עולה כי מרבית אתרי משרדי הממשלה וגופי הממשל בישראל לא הונגשו כראוי בעבור אנשים עם מוגבלויות. ליקויי הנגשה נמצאו ב-16 השירותים הממשלתיים המבוקשים ביותר

16.05.2023, 16:02 | עומר כביר

מרבית אתרי משרדי הממשלה וגופי הממשל בישראל לא הונגשו כיאות בעבור אנשים עם מוגבלויות, וליקויי הנגשה נמצאו בכל 16 השירותים הממשלתיים המבוקשים ביותר – כך לפי דו"ח מבקר המדינה בנושא סייבר ומערכות מידע שמתפרסם היום (ד').

"היעדר הנגשה או הנגשה חלקית של מידע ושירות מקשים ואף מונעים מאדם עם מוגבלות לצרוך את השירות הממשלתי בערוץ הדיגיטלי באופן עצמאי ומכבד", נכתב בדו"ח. "הזכות לקבל מגוף ממשל שירות נגיש, לרבות בערוצים הדיגיטליים, חיונית לכל אדם ובפרט לאנשים עם מוגבלות שלפחות לחלק מהם קשרי גומלין תדירים עם גופי הממשל בשל הצורך למצות זכויות הנובעות מן המוגבלות שלהם".

ממצאי המבקר מתבססים על סקר שעשה המשרד בקרב 23 גופי ממשל, ובהם המשרד לביטוח לאומי, ועדת הבחירות המרכזית, הכנסת, הנהלת בתי המשפט, המשטרה, רכבת ישראל, משרד הבריאות ומשרד החינוך. ממצאי הסקר העלו שאתרי מרבית הגופים (57%) לא עומדים בדרישות החוק להנגשת לאנשים עם מוגבלויות, וכוללים פריטים שלא הונגשו כנדרש, דוגמת מסמכים, טפסים או רכיבים ויזואליים. גופים אלו כוללים את משרד הפנים, משרד החינוך, הנהלת בתי המשפט, ועדת הבחירות המרכזית ורכבת ישראל.43% מהגופים לא ביצעו בדיקת נגישות תקופתית, שבהתאם לחוק יש לבצע אחת לחמש שנים. שלושה גופים (13%) – משרד הפנםים, ועדת הבחירות המרכזית והמשרד לשירותי דת – גם הצהירו שלא מינו רכז נגישות.

במקביל לסקר ביצע המבקר בדיקה נגישות עצמאית באתרים של 14 גופים, ובהם המוסד לביטוח לאומי, הנהלת בתי המשפט (נט המשפט ואת בית המשפט העליון), ועדת הבחירות המרכזית, רשות האוכלוסין וההגירה, משטרת ישראל והכנסת. אף גוף לא קיבלו ציון מספק. "נמצאו בכל אחד מהם רכיבים שלא היו מונגשים כדין לאנשים עם מוגבלויות שונות", כתב המבקר. "במסגרת הבדיקה בכל האתרים נמצאו מסמכים, טפסים מקוונים או אלמנטים ויזואליים שלא הונגשו כנדרש".

עוד בדק המבקר את הנגישות של 16 דפי שירות מבוקשים של גופי ממשל, כמו תשלום קנסות תעבורה במשטרת ישראל, חידוש או הנפקת רישיונות רכב ונהיגה והנפקת תג נכה במשרד התחבורה, הגשת בקשה לדרכון או תעודת זהות ברשות האוכלוסין ועריכת תיאום מס באינטרנט ברשות המסים. בכל אחד מהם נמצאו לפחות שני פריטים שלא הונגשו כדין. "בכך, נפגעת הגישה של אנשים עם מוגבלות למלוא המידע והשירותים שבאתרי המרשתת הממשלתיים. הליקוי מתעצם נוכח העובדה שמדובר ב-16 מתוך 20 דפי השירות הנצפים ביותר על ידי הציבור, דבר שמצביע על החיוניות שלהם עבור המשתמשים", כתב המבקר.

תגיות