אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עיריות דורשות עוד עשרות אלפי שקלים מתחנות טעינה חשמליות עמדת טעינה. בחלק מהבקשות שנשלחו דורשות מהחברות לשלם עשרות אלפי שקלים יותר | צילום: תומר הדר

עיריות דורשות עוד עשרות אלפי שקלים מתחנות טעינה חשמליות

עיריות בת ים ורמת גן דורשות תשלום רטרואקטיבי לפי תעריף של תחנות דלק, הגבוה פי עשרה מהתעריף הנוכחי. עיריית בת ים: "תחנות דלק מחויבות בהתאם לתעריף הקבוע בצו המיסים"

07.11.2022, 06:02 | עדיאל איתן מוסטקי

עיריות בת ים ורמת גן החלו לשלוח בחודשים האחרונים בקשות לתשלום ארנונה לחברות המפעילות עמדות טעינה לרכבים חשמליים בהתאם לתעריף של תחנת דלק, הגבוה לעתים פי עשרה מהתעריף ששילמו החברות עד כה.

בחלק מהבקשות שנשלחו דורשות מהחברות לשלם עשרות אלפי שקלים יותר (לפי תעריף שנתי) לכל עמדת טעינה. המס הנוסף צפוי להתגלגל לצרכני הרכב החשמלי. על פי דרישות התשלום ששלחו העיריות, תחנות הטעינה סווגו עד כה שלא כדין. בשל הסיווג השגוי, לטענת העיריות, על החברות המפעילות את עמדות הטעינה לשלם את הארנונה הנוספת באופן רטרואקטיבי.

בספטמבר האחרון הוציא משרד האנרגיה קול קורא המתאר את התנאים להגשת בקשות למימון משרד האנרגיה לתחנות טעינה. במסגרת הקול הקורא הקציב המשרד כ־20 מיליון שקל להקמת התחנות. המשרד דורש מרשויות המבקשות לזכות במימון שלא לגבות ארנונה בשיעור שונה מארנונה של חניות רגילות עבור עמדות הטעינה החדשות. אף על פי שלא כל העמדות זוכות במימון משרד האנרגיה והחובה חלה רק על העמדות שזכו במימון, הסעיף המחייב את הרשויות לחתום יכול להעיד על ההכרה בהבדל בין תחנת טעינה לתחנת דלק.

בעיריית רמת גן הארנונה הנגבית עבור מ"ר בתחנת דלק היא 395.8 שקל, בעוד הארנונה לחניונים ומשטחי חניה עומדת על פחות מ־35 שקל למ"ר, בהתאם לסוג החניון ומטרת החניה. למשל, הארנונה המשולמת למ"ר בחנייה של גן אירועים בעיר היא 14.23 שקל בלבד. בעיריית בת ים הנתונים דומים: הארנונה השנתית למ"ר בתחנת דלק היא כ־408.17 שקל. הארנונה עבור חניונים משתנה על פי סוג החניון ומטרתו, ויכולה לנוע בין 20.13 שקל למ"ר ועד 109.74 שקל למ"ר. יש לציין כי ייתכן שחלק מעמדות הטעינה של הרכבים החשמליים ישלמו ארנונה בתעריפים גבוהים יותר.

לפי גורם בתעשייה, בשל כמות הרכבים החשמליים הנמוכה בישראל כרגע, החברות המפעילות את תחנות הטעינה עדיין לא רווחיות. זאת אף על פי ששיעור כלי הרכב החשמליים מכלל כלי הרכב בישראל עולה באופן עקבי, מ‏־3% ב־2019 ל־7% ב־2020. הגדרת התחנות כתחנות דלק עלולה להוביל לסגירת חלק מעמדות הטעינה הציבוריות החיוניות לשימוש נרחב ברכבים חשמליים. בעיה נוספת שנגרמת משינוי הגדרת עמדות הטעינה, לדברי הגורם, היא השוני הגיאוגרפי בין הרשויות. מכיוון שרק חלק מהרשויות המקומיות דורשות מהחברות את תעריף הארנונה הגבוה, מחיר הטעינה בערים אלו יהיה גבוה מאשר בערים סמוכות. הדבר יכול להוביל לחוסר איזון במכוניות הנטענות בכל עיר ובעומסים על עמדות מסוימות.

לדברי איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, "גביית הארנונה, שתייקר את עלות הטעינה, היא המשך ישיר לישראבלוף של ישראל בתחום הרכבים החשמליים. דווקא הציפייה מראשי הערים היא למלא את הריק השלטוני ולסייע בהפחתת פליטות גזי החממה, כפי שאנו רואים בערים בעולם המפותח. בישראל זה הפוך ויש ערים שפוגעות באנרגיה הירוקה ומזיקות לתושבים שלהן". גם עיריית אשדוד שלחה בחודשים האחרונים פניות דומות לחברות המפעילות עמדות טעינה בשטחן. עם זאת, לאחר שקילה מחדש של הסוגיה, החליטה העירייה לא לייקר את התעריפים עד שיהיו (אם יהיו) התפתחויות בנושא ברמה הארצית.

עיריית רמת גן בחרה שלא למסור תגובה. מעיריית בת ים נמסר: "תחנות דלק מחויבות בהתאם לתעריף הקבוע בצו המיסים של עיריית בת ים. כך גם תחנות דלק עבור טעינת מצברים, אין שינוי בחיוב או בשטח".

תגיות