אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
S&P העלתה את דירוג האשראי של תע"א לגבוה ביותר; "תהיה הנפקה - אבל לא בקרוב" התעשייה האווירית. דירוג האשראי הועלה לרמה AAA | אבי מועלם

S&P העלתה את דירוג האשראי של תע"א לגבוה ביותר; "תהיה הנפקה - אבל לא בקרוב"

חברת הדירוג מעריכה כי תע"א תמשיך לשמור על צמיחה טובה במהלך 2023 כך שהכנסותיה בסוף השנה לא יהיו נמוכות מהכנסותיה אשתקד וכי ב-2024 יסתכמו ביותר מ-5.5 מיליארד דולר. האנליסטים של S&P התייחסו גם לעיכובים בהנפקת מניות מיעוט שמתוכננת בתע"א אך מציינים כי "הנפקה כזאת היא רק עניין של זמן"

13.07.2023, 11:34 | יובל אזולאי

חברת הדירוג מעלות S&P העלתה את דירוג האשראי של התעשייה האווירית לרמה AAA שהוא הגבוה ביותר בתולדות החברה. התע"א חתמה את 2022 עם הכנסות של כ-5 מיליארד דולר ואת הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של כ-1.3 מיליארד דולר ושיא של 16.5 מיליארד דולר בצבר ההזמנות.

ברקע העלאת הדירוג, S&P מעריכה כי תע"א תמשיך לשמור על צמיחה טובה במהלך 2023 כך שהכנסותיה בסוף השנה לא יהיו נמוכות מהכנסותיה אשתקד וכי ב-2024 יסתכמו ביותר מ-5.5 מיליארד דולר. הערכת חברת הדירוג מבוססת על הזמנות חדשות שעתידות להיכנס לתע"א כשברקע הימשכות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שמגדילה את הביקוש העולמי לנשק תוך הגדלת תקציבי הביטחון של מדינות רבות. היא מעריכה כי על רקע כל אלה, ולצד מהלכי החדירה שלה למדינות המפרץ הפרסי בעקבות הסכמי אברהם צבר ההזמנות של התע"א יצמח בטווח הבינוני לכ-17 מיליארד דולר.

בהחלטת הדירוג נאמר כי תע"א שומרת על היקף חוב מצומצם ועל יתרת מזומן טובה, תוך שיפור תזרים המזומנים שלה. היא צופה כי עמדת המזומנים האיתנה של תע"א תישמר במהלך 2023 וב-2024 כך שביחד עם השיפור ברווחיותה בשנתיים האחרונות ביצועיה ב-2024 יתמכו בדירוג החדש שלה.

האנליסטים של S&P התייחסו גם לעיכובים בהנפקת מניות מיעוט שמתוכננת בתע"א על ידי המדינה אך מציינים כי "הנפקה כזאת היא רק עניין של זמן". התוכנית של המדינה, שמתעכבת מזה זמן רב, כוללת הנפקה של 25% מההון העצמי של התע"א לציבור והכספים שייכנסו אליה יחולקו בין החברה למדינה. על פי הערכות תע"א תגדיל במסגרת מהלך כזה את יתרת המזומנים שלה בכ-600-700 מיליון דולר.

הנפקתה צפויה גם להקל על מגבלות רגולטריות כבדות שחלות על תע"א בהיותה חברה ממשלתית בהתנהלותה מול מתחרות בארץ ובעולם וכך, לאפשר לה מרחב תמרון טוב יותר במימון רכישות בהיקף בינוני של חברות. ההנפקה המתוכננת של תע"א התעכבה בשנים האחרונות בשל חוסר היציבות הפוליטי ובחודשים האחרונים מאז הקמת הממשלה הנוכחית לא חלה בנושא פריצת דרך משמעותית, שכן הממשלה עסוקה בקידום ההפיכה המשטרית ובחזית אחרת השר שאמון על החברות הממשלתיות דודו אמסלם מנהל מאבקי כוח חסרי תקדים עם מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים.

בדו"ח של S&P נכתב כי חרף כוונותיה הקודמות של תע"א להגביר את קצב הצמיחה שלה באמצעות רכישות של חברות מחוץ לישראל לא היתה כל התקדמות מהותית בתחום זה במהלך חמש השנים האחרונות וזאת לעומת חברות אחרות בתעשייה הביטחונית הישראלית, בייחוד המתחרה המרכזית שלה אלביט מערכות. עוד נכתב כי "לדעתנו עסקה גדולה של כמה מאות מיליוני דולרים בתחום המשלים את הפעילות הקיימת של תע"א תסייע לשיפור מיצובה לקראת השנים הבאות ותוכל לספק לה פעילות מיידית מחוץ לישראל. עם ההכנסות מההנפקה תע"א תוכל לרכוש חברות מעל יותר גדולות בלי להפעיל לחץ יתר על המאזן שלה". בחברת הדירוג מעריכים כי בשל הערכות השווי הגבוהות כיום לחברות ביטחוניות תע"א לא תעשה רכישה טרנספורמטיבית לפני 2024.

ב- S&P הבהירו כי בכל מקרה, הנפקת התע"א לא תשפיע על הדירוג של התע"א אך הוסיפו כי הם עשויים להוריד את הדירוג שלה אם יתברר כי תנאי השוק הנוכחיים הם קצרי מועד, שהחברה לא תצליח למלא את צבר ההזמנות שלה לאורך זמן ושיעור ה- EBITDA ירד מתחת ל-10% בעקבות תחרות חזקה, עלויות חריגות וקושי בהצגת יכולות טכנולוגיות חדשות.

תע"א מעסיקה כ-15 אלף עובדים, מתמקדת בפיתוח ובייצור של מטוסים לא מאוישים, לווייני ריגול, טילים, מכ"מים, ייצור של מטוסי מנהלים והסבת מטוסי נוסעים לתצורה של מטוסי מטען. רוב מוצריה (73%) מיועדים ליצוא ובימים אלה המנכ"ל בועז לוי והיו"ר עמיר פרץ מקדמים מול ממשלת גרמניה את העסקה הגדולה ביותר שהיתה בתולדות התעשיות הביטחוניות של ישראל למכירת טילי הגנה מסוג חץ 3 בכ-4 מיליארד יורו. סמנכ"ל הכספים של התע"א ערן אנצ'יקובסקי אמר בשיחה עם "כלכליסט" כי העלאת הדירוג מבטאת אמון בחוסן הפיננסי של החברה וזאת באופן שיקל על מהלכיה העסקיים הצפויים, לרבות על גיוס של אגרות חוב".


תגיות