אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנייר לא הצליח לספוג: רווחי סנו נחתכו ב־43%  מגבות נייר של סנו סושי. בתחום מוצרי הניקיון סנו חולשת על 39% מהשוק | צילום: צביקה טישלר

הנייר לא הצליח לספוג: רווחי סנו נחתכו ב־43%

החברה אמנם סיימה את 2022 עם עלייה של 4.5% בהכנסות, אך התייקרות חומרי הגלם, בעיקר במגזר מוצרי הנייר, פגעה ברווחיה: "התחרות מקשה להעלות מחירים"

23.03.2023, 06:30 | אורנה יפת

התייקרות חומרי הגלם והתחרות בשוק העיבו על תוצאות סנו, יצרנית ומפיצה של מוצרי ניקוי לבית, טואלטיקה ומוצרי נייר. החברה אמנם סיימה את 2022 עם עלייה של 4.5% בהכנסות, שהסתכמו ב־1.9 מיליארד שקל, אך הרווח הנקי נחתך ב־43% לסכום של 144 מיליון שקל. סנו מייצרת מוצרי צריכה בסיסיים, שבתקופת הקורונה הביקוש להם גדל, אך לאחר שהתפוגגה המגפה האמירו מחירי חומרי הגלם והרווחיות של החברה נשחקה.

סנו ייקרה בנובמבר האחרון את מוצרי הנייר שלה – מגבות נייר, מפות חד־פעמיות ומגבוני חיטוי – ב־12%־14%. לפי הדו"ח, סנו מעריכה שחומרי הגלם בתחום הנייר התייקרו אשתקד ב־50%, ובכלל המגזרים חלה התייקרות של כ־15%. החברה דיווחה כי היא לא עדכנה את המחירים לצרכן בהתאם לגובה התייקרות חומרי הגלם, ובשל כך רשמה שחיקה בשיעור הרווח גולמי, מ־37.8% בשנת 2021 ל־33.5% אשתקד. הרווח הגולמי השנתי של החברה הסתכם בכ־640 מיליון שקל, ירידה של 7.3%.

סנו ציינה בדו"ח כי "תנודתיות במחירי חומרי הגלם עשויה להשפיע באופן מהותי על תוצאות הקבוצה ורווחיותה. אולם ככל שתתרחש מגמה של התייקרות במחירי חומרי הגלם, יהיה לחברה קושי להעלות את מחירי המכירה של מוצריה עקב תחרות עזה שקיימת בשווקים בתחומי הפעילות שלה".

עיקר הירידה ברווח הנקי מיוחס לשחיקה ברווחיות הגולמית, ירידה בהכנסות אחרות בעקבות אירועים חד־פעמיים שהתרחשו ב־2021, עלייה בהוצאות המכירה והשיווק ועלייה בהוצאות המימון. עלייה בהוצאות הפרסום, השכר וההפצה שחקו את הרווח התפעולי של הקבוצה ב־38% לסכום של 189 מיליון שקל. כמו כן ב־2021 נהנתה סנו ממכירת נדל"ן בסכום של 29 מיליון שקל וקיבלה שיפוי של 8 מיליון שקל מחברת ביטוח בעקבות מכונת נייר שנשרפה, שני אירועים שהעמיקו את הירידה ברווח התפעולי בשנה העוקבת 2022.

בתחום מוצרי הניקיון ואחזקת הבית, סנו היא מובילת שוק. בשנת 2022 עמד נתח השוק של סנו בתחום זה על 39%, על פי סטורנקסט. המתחרות העיקריות של סנו הן פרוקטור אנד גמבל, שמחזיקה נתח שוק של 15%מהתחום, רקיט בנקיזר עם כ־12%, הנקל סוד 7% ויוניליוור ישראל כ־6%. בקטגוריה זו גדלו מכירות הקבוצה השנתיות בשיעור של כ־5.3% בהשוואה לשנת 2021. שיעור הרווח הגולמי ירד ל־36%, בהשוואה ל־39% בשנת 2021, בעיקר בשל התייקרות חומרי הגלם, והמגזר רשם ירידה של 16% ברווח התפעולי ל־124 מיליון שקל.

תחום מוצרי הנייר ממשיך להכביד על סנו בשל עלייה חדה במחיר התאית ויתר חומרי הגלם במהלך שנת 2022. בנוסף לכך התייקרו עלויות ההובלה של חומרי גלם מיובאים בשנה שעברה בעקבות השיבושים בשרשרת האספקה ועליית מחירי האנרגיה.

המכירות השנתיות של מוצרי הנייר של החברה עלו ב־8% לעומת שנת 2021, אך שיעור הרווח הגולמי צנח מ־32% אשתקד ל־20% בשנת 2022, ותחום הפעילות עבר להפסד של 7 מיליון שקל, לעומת רווח של 29 מיליון שקל אשתקד.

בתחום מוצרי הנייר החזיקה סנו נתח שוק של 25% בשנת 2022, בהשוואה ל־23% בשנת 2021. בניגוד לתחום מוצרי הניקוי, בנייר סנו איננה מובילת שוק ומתמודדת מול קימברלי קלארק, שאוחזת בנתח של 41% מהתחום, מותגים פרטיים של רשתות השיווק הגדולות שמחזיקים 19% מהקטגוריה וחברת שניב שמחזיקה 7%.

מכירות מגזר הקוסמטיקה והטואלטיקה גדלו ב־2%, אך הרווח התפעולי במגזר הטואלטיקה הסתכם ב־33 מיליון שקל, ירידה של 29% בהשוואה לשנת 2021. בתחום הטואלטיקה והקוסמטיקה פעילה סנו באמצעות החברה־הבת קוסמופארם, ומשווקת בין היתר את המותגים קרמה, כיף, נטורל פורמולה, נקה 7 ואורביטול. נתח השוק של החברה בתחום זה עמד בשנת 2022 על 11%, לעומת 13% בשנה שקדמה לה. בקטגוריה זו פעילות גם חברת שסטוביץ, שמחזיקה נתח של 14% מהקטגוריה, יוניליוור ישראל עם 11%, פרוקטור אנד גמבל כ־9%, מותג פרטי 8%, קימברלי קלארק 5%, רקיט בנקיזר כ־4%, הנקל סוד 3% ודנשר כ־2%.

תגיות