אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרויקט המטרו ממשיך לדהור: דרושים מנהל רשות, וחברות ניהול קווים מטרו | צילום: נת"ע

פרויקט המטרו ממשיך לדהור: דרושים מנהל רשות, וחברות ניהול קווים

בזמן שהכנסת מתפזרת ולא ברור מה קורה עם חוק המטרו, הממשלה אישרה את הרכב ועדת האיתור לבחירת מנהל רשות המטרו, וחברת נת"ע תפרסם את המכרז בו ייבחרו חברות תכנון וניהול עבודות קווי הרכבת התחתית

27.06.2022, 16:47 | יובל שדה

בזמן שהכנסת מתפזרת לאיטה, ולא ברור אם ברגע האחרון חוק המטרו יעלה להצבעה שנייה ושלישית במליאה, משרדי הממשלה וחברת נת"ע ממשיכים לקדם את פרויקט הענק של הרכבת התחתית בגוש דן.

אתמול הממשלה אישרה את הרכב ועדת האיתור לבחירת מנהל רשות המטרו, כאשר בראשה תעמוד מנכ"לית משרד התחבורה, ויהיו חברים בה נציגי נציבות שירות המדינה, אגף התקציבים באוצר, החשב הכללי באוצר ונציג ציבור. אחת המועמדות לתפקיד היא דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון היוצאת, שלא מכחישה כי היא מעוניינת בתפקיד. מועמדת נוספת ששמה הוזכר בהקשר הזה היא קרן טרנר-אייל, מנכ"לית משרד התחבורה והאוצר לשעבר, אך היא טוענת כי היא אינה מעוניינת בתפקיד וכי לא פנו אליה.

בימים הקרובים צפויה חברת נת"ע לפרסם את מכרז הניהול והתכנון של קווי המטרו - המכרז בו ייבחרו חברות תכנון וניהול עבודות קווי המטרו לכל אחד משלושת הקווים. ההיקף הכספי של המכרז נאמד במיליארדי שקלים. המכרז מתייחס לניהול הקווים ולא לביצוע העבודות או מתן השירות, וזה מתייחס לחברות שיבצעו את התכנון המפורט להעתקת התשתיות, ביצוע עבודות המנהור, הקמת התחנות התת-קרקעיות והטמעת מערכות שונות לרשת קווי המטרו. ל"כלכליסט" נודע כי 12 קבוצות בינלאומיות מתכוונות לגשת למכרז, כאשר כל אחת מהקבוצות מכילה גם חברת ניהול פרויקטים ישראלית. בין היתר מתמודדות במכרז חברות מצרפת, הודו, איטליה, גרמניה ובריטניה.

לפני כחצי שנה פורסם ב"כלכליסט" כי חברת EGIS הצרפתית וחברת גדיש הישראלית, זכתה לנהל את פרויקט רשת המטרו בגוש דן – והיא תנהל את הקבוצות שיזכו במכרז לניהול הקווים.

רשת קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב; החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. אורך רשת קווי המטרו צפויה להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב-24 רשויות. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. עלות הקמת הפרויקט מוערכת ביותר מ-150 מיליארד שקל.

קו M1 צפוי לכלול 31 תחנות ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון לבאר יעקב, רמלה ולוד.

קו המטרו M2 יעבור בציר מזרח מערב ויחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית לגלעין המטרופולין. אורכו של הקו יהיה כ-26 ק"מ והוא צפוי לשרת 9 רשויות מקומיות ולכלול כ-22 תחנות לאורכו. הקו צפוי לשרת את תושבי חולון, בת ים, תל אביב יפו, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקוה והמועצה האזורית דרום השרון.

אורכו של קו M3 של המטרו יהיה 40 ק"מ והוא יכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נמל התעופה בן גוריון. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובלינסון, ויעבור דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החיל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.

תגיות