אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תנאי סף להשתתפות במכרז ואמות מידה לאיכות אודליה פורר-ויצמן | צילום: יח"צ

תנאי סף להשתתפות במכרז ואמות מידה לאיכות

מתי בתי המשפט יטו להתערב בתנאי סף שנקבעו להשתתפות במכרז וכן באמות מידה לאיכות

22.12.2022, 09:38 | אודליה פורר ויצמן, בשיתוף dun's 100

לעורך מכרז שיקול דעת רחב בעיצוב תנאי המכרז, לרבות בקביעתם של תנאי הסף וקביעת אמות מידה לאיכות, כאמצעי להגשמת התכלית הציבורית שבהתקשרות נשוא המכרז.

תנאי המכרז יחשבו לסבירים רק אם הם נגזרים מהתכלית העומדת בבסיס המכרז, ומיועדים לקדם את השגתה של אותה המטרה.

לאחרונה נדונה סוגייה של תקיפת תנאי סף שבהן נדרש לעמוד מציע במכרז פומבי ותקיפה של אמות מידה לקביעת איכות ההצעות במכרז בפסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים בעת"מ 196-06-21 אטלנטיס מרכזי הכשרה לחקלאות בע"מ נ' משרד החוץ ואח' ( 11.10.2022)

העותרת טענה כי תנאי הסף וכן אמות המידה הותאמו למרכזי ההכשרה שפעלו קודם לפרסום המכרז ולפיכך יש בכך כדי להצביע על כך שהמכרז "נתפר" למידותיהם.

בית המשפט דחה את העתירה ופסק כדלקמן:

ההלכה הנוהגת עימנו תוחמת את גדר ההתערבות בהחלטותיה של ועדת מכרזים לאותם המקרים שנתקיימה בהם אחת מעילות הביקורת השיפוטית הפוסלת את ההחלטה, או כאשר נפל בהליך המכרז פגם מהותי הפוגע בעקרונות היסוד של דיני המכרזים. הלכה זו תואמת את הכלל הרחב הנקוט בדין המינהלי לפיו בית המשפט אינו נכנס בנעלי הרשות ואינו קובע מהי ההחלטה שהוא היה מקבל בנסיבות האמורות, אלא הוא בוחן אם החלטת הרשות נתקבלה כדין ומשיקולים ענייניים, ואם מצויה היא במיתחם הסבירות.

אודליה פורר-ויצמן, צילום: יח"צ אודליה פורר-ויצמן | צילום: יח"צ אודליה פורר-ויצמן, צילום: יח"צ



בנסיבות הנדונות בית המשפט לא מצא כל מקום להתערב בהוראותיהם של סעיפי המכרז שביטולם התבקש וממילא לא נמצא מקום לבטלם. נפסק כי כלל סעיפי המכרז, לרבות סעיפי תנאי הסף ולרבות הסעיפים שעניינם קביעת ניקוד האיכות, מעלים כי כולם כוללים הוראות סבירות, ענייניות ההכרחיות למכרז. לא נמצא בתנאי הסף דבר המצביע על חריגה ממתחם הסבירות המצדיק התערבות בהם, ואף לא נמצא דבר בשיטת הניקוד לקביעת איכות ההצעות אשר מצדיק התערבות בהוראות המכרז בעניין זה. כך בייחוד בהינתן העובדה שנושא מתן ניקוד ברכיבי איכות ביצוע, ובנוגע להיקף הניסיון הקודם הנדרש, הוא בגדר "הגרעין הקשה" של עבודת המכרזים שההתערבות בו היא מצומצמת.

בנוגע לטענות בדבר "תפירת המכרז" נפסק כי אין ממש בטענת העותרת כי המכרז אינו שוויוני, כי נערך באופן שמעדיף את המרכזים שפעלו קודם למכרז או כי "נתפר" על-פי מידותיהם.

בבסיס טענה זו, עומדת הנחת-יסוד מוטעית, כי עקרון השוויון מחייב את עורך המכרז להתחשב בנתוני הרקע שיש לכל מציע ומציע, בעת קביעת הוראות המכרז; דהיינו: לקבוע תנאים שונים למציעים שונים, על מנת להביאם לנקודת פתיחה שווה. נקבע שההליך המכרזי לא נועד לשם כך; אין לדרוש מעורך המכרז להעמיד את כל המשתתפים בו בנקודת פתיחה זהה, ו'לאזן' בין נתוני הרקע שלהם.

אין לדרוש מעורך המכרז כי יציב את כל המשתתפים בנקודת זינוק זהה, ככל שהדבר נוגע לנתוני רקע שהינם חיצוניים למכרז. אין לקבל טענות כלפי המכרז, אשר משמעותן אינן אלא עיצוב מחדש של תנאי המכרז.

לסיכום, בתי המשפט יטו להתערב במקרה בו ניסוחם של תנאי המכרז אינם ענייניים, סבירים או מידתיים, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם היותה של הרשות גוף ציבורי.

משרדנו מתמחה בדיני המכרזים, לרבות עריכת מכרזים בכל התחומים.

ניתן לפנות אלינו בנושא מכרזים לכתובת הדוא"ל: odelia.furer@md-lawoffice.com

מאת אודליה פורר-ויצמן, עו"ד ונוטריון, שותפה דובר - משרד עורכי דין

d&b – לדעת להחליט

תגיות