אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדוע רשות החברות לא פרסמה דו"ח על דירקטוריון נמל אשדוד מיכל רוזנבוים יו"ר רשות החברות על רקע נמל אשדוד | צילומים: גדי קבלו, אלעד מלכה

בלעדי

מדוע רשות החברות לא פרסמה דו"ח על דירקטוריון נמל אשדוד

כמעט שנה שוכבת ברשות החברות טיוטת דו"ח ביקורת חיצוני על דירקטוריון הנמל. פרטי הבדיקה שנחשפים לראשונה מצביעים על התערבות חריגה במינויים, עקיפת ההנהלה בעבודה מול הוועדים והזנחת נושאים אסטרטגיים. נמל אשדוד: הטענות מופרכות

24.01.2023, 06:00 | יובל שדה

דו"ח ביקורת חיצוני שהוזמן על ידי רשות החברות לבחון את התנהלות נמל אשדוד נותר על שולחנה של מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים מבלי שתקדם אותו במשך יותר מ־10 חודשים, וזאת למרות ממצאים מטרידים שעלו ממנו. טיוטת הדו"ח שהגיעה ל"כלכליסט" חושפת טפח לכאורה מהמתרחש בתוך החברה הממשלתית שמהווה את אחד משערי הכניסה העיקריים של סחורות לישראל.

נמל אשדוד, היחיד שעדיין בבעלות המדינה וברציפיו נפרקים כ־35% מהמטענים המגיעים לישראל, הוא מונופול הפסדי הסובל מחוסר יציבות שאופיינה בחילופי מנכ"לים, אי־איוש משרות בכירות והכנה לקויה לתחרות. לפני כשנה ושלושה חודשים החליטו ברשות החברות, אז תחת מ"מ מנהל הרשות ומנכ"ל האוצר דאז רם בלינקוב, לבדוק את הדברים ולבחון את תקינות הממשל התאגידי בנמל. באוקטובר 2021 יצא מכתב מטעם רשות החברות ליו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, אורנה הוזמן־בכור ולמנכ"ל משה (שיקו) ז'אנה, שכותרתו "בדיקה וביקורת מיוחדת בחברת נמל אשדוד". הבדיקה ביקשה לבחון, בין היתר, את מעורבות הדירקטוריון בנושאי כוח אדם, קביעת סדר היום בדירקטוריון וסוגיות נוספות. הבדיקה הסתיימה כבר בחודש מרץ אשתקד, אך המסמך כאמור נשאר במשרדי רשות החברות מבלי שייצא אפילו למבוקרים.

רשות החברות שכרה את פירמת רואי החשבון MBT־מבט כיועצים לטובת הבדיקה, רואה החשבון ומבקר הפנים שהיה אחראי עליה הוא קובי אברהם. לאחר שהמסמך התקבל ברשות החברות, הוא היה אמור לעבור להתייחסות הדירקטוריון והנהלת נמל אשדוד – אך זה מעולם לא קרה. במרץ 2022, במקביל להגעת המסמך המדובר למשרדי הרשות, החליפה מיכל רוזנבוים את רם בלינקוב ונכנסה לתפקיד מנהלת רשות החברות. מאז עברו כבר יותר מעשרה חודשים, והרשות עוד לא העבירה את ממצאי הבדיקה להתייחסות המבוקרים. יתרה מכך, באותם עשרה חודשים התרחשו אירועים משמעותיים בנמל שייתכן והיו מתנהלים אחרת, או כלל לא קורים, במידה והרשות הייתה מתייחסת לממצאים שעולים מהמסמך, כמו למשל עזיבתו של המנכ"ל ז'אנה לאחר עימות מתוקשר עם יו"ר הנמל הוזמן־בכור.

בשנה האחרונה הוגשו מספר בקשות חופש מידע, בין השאר על ידי "כלכליסט" והתנועה לחופש המידע לטובת קבלת הדו"ח, אך ברשות ענו כי "הבדיקה בשלב טיוטה לפני קבלת התייחסות החברה".

מנהלת רשות החברות רוזנבוים מנועה מלעסוק בעניינים שקשורים להפרטת נמל אשדוד, עקב שירותים עסקיים שסיפק בן זוגה, אלי קמיר, לנמל המפרץ, נמל מתחרה המופעל על ידי חברה סינית בחיפה. אולם, לאחרונה ביקשה רוזנבוים להחזיר לתחום אחריותה את הפרטת נמל אשדוד, וזאת בטענה שהסדר ניגוד העניינים שנערך לה בנוגע להפרטת נמל אשדוד, הינו גורף ורחב יתר על המידה. שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' שם לעצמו כמטרה להפריט את נמל אשדוד. בעוד כחודשיים ידרש להכריע האם להאריך את כהונתה של יו"ר הנמל הוזמן־בכור בשנה נוספת.

לטובת הבדיקה של MBT־מבט יועצים ורו"ח אברהם, בוצעו לדבריו בדיקות ושיחות עם יו"ר הוזמן־בכור, מנכ"ל החברה דאז ז'אנה ועובדים אחרים. כמו כן, במסגרת הבדיקה נסרקו פרוטוקולים של ועדות הדירקטוריון, חומרים נלווים, נהלי עבודה ועוד. פרקי טיוטת הדו"ח עוסקים באופן ספציפי במעורבות הדירקטוריון בנושאי כוח אדם, הממשק של הדירקטוריון עם עובדי החברה וועד העובדים, תכנית תגמול עובדים בכירים והליך איתור יועמ"ש לנמל. לטיוטת הדו"ח מצורף נספח "חסוי" שעוסק בסוגיות של מעורבות הדירקטוריון בנושאי כוח אדם בהליכי משמעת.

בכל הקשור לסוגיות כוח אדם, מצוין כי דירקטוריון החברה החליט ב־2018, ביוזמת היו"ר הוזמן־בכור, כי יש להביא בפניו אישור פרטני לאיוש של כל משרה. "כל מכרז לגיוס כוח אדם יובא לאישור ועדת כוח אדם ומינהל לפני פרסומו", לשון ההחלטה. לפי טיוטת הדו"ח, החלטה זו נעשתה בדיון שעסק בסוגיות בתקציב וללא דיון בו נשמעו "גורמי הנהלה מחד וחברי הדירקטוריון מצד שני".

בטיוטת הדו"ח מצוין עוד כי "מסקירת פרוטוקולים של ועדת כוח אדם והדירקטוריון בין השנים 2019–2021 נמצא כי הדירקטוריון מעורב ומאשר איוש של כל משרה ומשרה בנמל" וכי החלטה זו הובילה לכך ש"שיעור מהותי של משאבי הדירקטוריון הופנו לטובת העיסוק בנושאי כוח אדם, באופן שמספר דירקטורים התריעו על הזנחת נושאים אסטרטגיים". כמו כן, נכתב כי המעורבות של הדירקטוריון מתבטאת בכך שלא בהכרח ניתן מענה מלא לדרישות ההנהלה לאיוש משרות, ובין השאר מובאת דוגמה בה הדירקטוריון סירב לקלוט עובדים חדשים לטובת תפעול ציוד חדש, וזאת למרות שהובא מומחה חיצוני לניהול סיכונים שעמד מאחורי חשיבות העניין והתריע כי אי־גיוס תהפוך את הציוד החדיש לפיל לבן.

בטיוטת הדו"ח עולה כי העיסוק של הדירקטוריון בסוגיית כוח האדם יצר מצבים בהם דירקטוריון החברה עקף את ההנהלה ביודעין ופעל ישירות מול ועד העובדים. בין השאר, טיוטת הדו"ח מכילה דוגמאות בכל הקשור לתנאי העסקה והתערבות בהליכי משמעת מול עובדים וזאת "תוך פגיעה במשילות ההנהלה והחלשת כוחה מול נציגות העובדים... בחוסר סבירות לכללי ממשל תאגידי ולהסכם הקיבוצי". לפי טיוטת הדו"ח, אחת מההתערבויות הללו אף יצרה לחברה חשיפה לתביעה משפטית.

כמו כן, "נמצא כי קיימת מעורבות ישירה ובלתי מידתית בענייני עובדים". חלק זה של טיוטת הבדיקה מתייחס לעיסוק יתר לכאורה של כמה דירקטורים, ביניהם יו"ר ועדת הביקורת לשעבר נאווה זקן ונציג העובדים בדירקטוריון יוסי אלבז, במכרזים ובתלונות עובדים. עוד נכתב כי הדירקטוריון "נכנס בנעלי ההנהלה" והיה מעורב בנושאים כמו אישורי נסיעות לחו"ל של עובדים ומעורבות יתר בהליכי רכש "הבאה לידי ביטוי בכניסה לסמכויות הנהלה מחד ודרישה לפיקוח יתר מאידך".

טיוטת הדו"ח מתייחסת גם לעימות בין ההנהלה לדירקטוריון על מהימנותם של נתונים תפעוליים, אירוע שנכתב עליו בעבר ב"כלכליסט". אירוע זה כלל ניסיון התערבות של מנהלת הדירקטוריון במדד תפעולי בכדי לשנות את התגמול שניתן לאחד מהסמנכ"לים, וזאת בניגוד להוראות חוזר רשות החברות בנושא. לכך יש להוסיף שנכון למועד כתיבת טיוטת הדו"ח, התגמול לבכירים לשנת 2018 שולם באיחור ובשנים 2019 ו־2020 כלל לא שולמו. כמו כן, טיוטת הדו"ח מתייחסת לעיכוב במינוי יועמ"ש קבוע לנמל למרות דרישות חוזרות מצד רשות החברות, עיכוב שמי שנושא לכאורה במרבית האחריות אליו (23 חודשים) הוא דירקטוריון החברה.

לאורך טיוטת הדו"ח חוזרת שוב ושוב הטענה כי דירקטוריון החברה בראשות הוזמן־בכור אינו סומך על ההנהלה ומתערב בהחלטותיה מעבר לגבול הסביר, גם בתקופת המנכ"ל איציק בלומנטל וגם בתקופת ממשיכו משה ז'אנה. דברים אלו מתכתבים עם העזיבות המתוקשרות של השניים, שלוו בחילופי האשמות הדדיים עם הוזמן־בכור. יחד עם עזיבתו של ז'אנה, בשנה האחרונה הנהלת הנמל ספגה גל עזיבות בכירים, ונכון להיום לא מונה לז'אנה מחליף. כל הדברים הללו מתרחשים בעוד נמל אשדוד הוא נמל ממשלתי, היחיד בישראל, לא רווחי שנאלץ להתמודד מול תחרות גוברת מצד הנמלים הפרטיים החדשים. הממצאים העולים לכאורה מטיוטת הדו"ח מצביעים כי בזמן שהשוק והמתחרים השתנו ללא היכר, בדירקטוריון החברה עסקו בעיקר בסוגיות כוח אדם.

תגובת רשות החברות הממשלתיות: "ברשות החברות מתקיימות מעת לעת בדיקות בחברות הממשלתיות, כמו גם בנמל אשדוד. בשלב זה, הונחה טיוטא ראשונית בלבד בפני הגורמים המקצועיים ברשות, אשר מטפלים בטיוטא. טיוטא זו טרם הוצגה למנהלת הרשות ואף טרם הועברה לגורמים הרלוונטיים בנמל להתייחסותם. מנהלת הרשות מקפידה ביתר שאת לפעול בהתאם להסכם ניגוד העניינים שנקבע לה ובתיאום מלא עם הייעוץ המשפטי".

תגובת נמל אשדוד: "מעולם לא קיבלנו טיוטת דו"ח ומכאן שהטענות מופרכות ואינן מוכרות לנו לחלוטין"

תגובת יוסי אלבז: "אני לא קיבלתי לידיי שום מסמך ולכשאקבל אוכל להתייחס לטענות. מה גם שלא נשאלי ע"י אותו רו"ח שום שאלה ולכן תמוה בעיניי שכך כותבים דו"חות על נושאי משרה בכירים מבלי לפנות למבוקר ומבלי לקבל את תגובתו. הדבר מצביע על מהימנות אותו דו"ח שנכתב ללא ידיעתי ומבלי שנשאלתי דבר עליו."



תגיות