אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהפך: בזכות הסרטונים - אינסטגרם עקפה את טיקטוק במספר ההורדות מנכ"ל מטא מארק צוקרברג. זיהה את האיום בצמיחת טיקטוק | צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

מהפך: בזכות הסרטונים - אינסטגרם עקפה את טיקטוק במספר ההורדות

הפלטפורמה הסינית היתה ההשראה של יריבתה האמריקאית לפיצ'ר סרטוני הווידיאו רילז, אבל כעת מאבדת משתמשים. נקודות החוזק שנותרו לה: משך השהייה בפלטפורמה וההכנסות ממכירות בטיקטוק שופ שהגיעו ל־4 מיליארד דולר ב־2023

09.03.2024, 18:31 | אלינור אולקוט, פייננשל טיימס

אינסטגרם עקפה את טיקטוק במספר ההורדות בשנה שעברה, זאת לאחר שפלטפורמת שיתוף התמונות האמריקאית התחזקה בזכות העתקת פיצ'ר סרטוני הווידיאו הקצרים של יריבתה הסינית.

מספר ההורדות הכולל של אינסטגרם זינק ב־20% ב־2023 להיקף של 768 מיליון לעומת שנה קודם לכן, זאת לפי חברת הנתונים סנסור טאוור, ובכך היא הפכה לאפליקציה עם מספר ההורדות הגלובלי הגדול ביותר. ההורדות של טיקטוק שבבעלות בייטדאנס שבסיסה בבייג'ינג עלו ב־4% בלבד ל־733 מיליון במהלך אותה תקופה.

הנתונים הללו מראים כי פלטפורמת שיתוף התמונות של מטא זוכה להצלחה בטרגוט משתמשים חדשים, זאת לאחר שהמנכ"ל מארק צוקרברג זיהה את הצמיחה של טיקטוק כאחד האיומים הגדולים ביותר על אימפריית המדיה החברתית שלו. ב־2020 אינסטגרם הציגה את הפיצ'ר רילז, שמאפשר למשתמשים לחלוק קליפים קצרים, ובכך העתיקה את הפיצ'רים הוויראליים של טיקטוק בגזרת הווידיאו שמשכו אליהם מיליוני צרכנים בני דור ה־Z.

"אינסטגרם עקפה את טיקטוק בהיקף האימוץ של האפליקציה בשנים האחרונות, בזכות הפופולריות של פיצ'ר הרילז שלה ביחד עם פיצ'רים ופונקציות שהם חלק מהמורשת הקודמת שלה", ציין אברהם יוסף, מנהל בכיר בסנסור טאוור.

במקביל, ישנם גם סימנים לכך כי קצב הצמיחה של טיקטוק נכנס למגמת קיפאון לראשונה מאז הוצגה ב־2016. מספר המשתמשים החודשיים הפעילים של אינסטגרם הגיע ל־1.47 מיליארד, עם עלייה של 13 מיליון ברבעון האחרון של 2023, כך לפי נתוני סנסור טאוור. מספר המשתמשים הפעילים של טיקטוק הגיע ל־1.12 מיליארד, עם ירידה של 12 מיליון בשלושת החודשים האחרונים של השנה.

בה בעת, לטיקטוק יש יתרון בריתוק המשתמשים, ומעל מיליארד משתמשי טיקטוק הפעילים נשארים זמן רב יותר בפלטפורמה. כך, המשתמשים בילו 95 דקות בממוצע בטיקטוק ברבעון האחרון של 2023, זאת בהשוואה ל־62 דקות באינסטגרם, 30 דקות ברשת החברתית X ו־19 דקות בסנאפצ'ט.

מרק שמוליק, אנליסט בברנשטיין, אמר כי אינסטגרם ממשיכה לרגש משתמשים בזכות פיצ'ר סרטוני הווידיאו, מה שאומר כי "לקבוצה הבאה של משתמשי טיקטוק פוטנציאליים אין תמריץ לעבור". הוא הוסיף כי גם משפיענים נמשכים יותר ויותר לאינסטגרם. עבור יוצרי התוכן הללו, אומר שמוליק, טיקטוק היתה מקום מועדף לזכות בו בהצלחה ויראלית מיידית, בעוד היריבה האמריקאית היא פלטפורמה טובה יותר כדי לעשות כסף מעוקבים.

בעוד טיקטוק צמחה במהירות בזכות אלגוריתם שמציע למשתמשים קליפים שמטרגטים את ההעדפות שלהם עם תוכן ויראלי אחר, מטא השקיעה סכומי כסף גדולים בשנה שעברה בבינה מלאכותית כדי לחזק את מערך ההמלצות שלה. סמנכ"לית הכספים של מטא סוזן לי אמרה בחודש שעבר, כי אינסטגרם "מתקדמת באופן משמעותי בהגדלת האטרקטיביות של תכנים מומלצים".

אינסטגרם גם הרוויחה מהמדיניות של בייטדאנס המאפשרת למשתמשים להוריד סרטוני וידיאו מסומנים של טיקטוק שאותם הם יכולים לחלוק בפלטפורמות מדיה חברתית שונות, פיצ'ר שנועד במקור כדי לקדם את החשיפה של האפליקציה הסינית.

אחד ממקורות החוזקה של בייטדאנס הוא המסחר המקוון, בזכות טיקטוק שופ, שמאפשרת למכור מוצרים המשווקים דרך סרטונים. לפי סנסור טאוור, בייטדאנס הכניסה למעלה מ־4 מיליארד דולר באמצעות רכישות שהתבצעו באפליקציה בשנה שעברה לעומת 143 מיליון דולר לאינסטגרם. ב־2023 טיקטוק שופ הכניסה 1.1 מיליארד דולר בארצות הברית, זאת לפי נתונים פיננסיים שלה שנבדקו על ידי "פייננשל טיימס". עד כה, ב־2024, טיקטוק שופ רשמה 500 מיליון דולר בהכנסות ברוטו ממכירת מוצרים בארצות הברית.

מטא וטיקטוק לא הגיבו לפניית "פייננשל טיימס".

תגיות