אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"על חברות ישראליות למצוא את הדרך לשתף פעולה עם השוק המקומי ביפן" קאתי מאטסואי | צילום: אלכס קולומויסקי

ועידת טוקיו

"על חברות ישראליות למצוא את הדרך לשתף פעולה עם השוק המקומי ביפן"

אמרה קאתי מאטסואי, שותפה כללית ב-MPower Partner בוועידת העסקים ישראל-יפן של כלכליסט בטוקיו. "האקוסיסטם הישראלי מציג הזדמנות נדירה למשקיעים יפנים, יש עלייה במספר ההשקעות ובסכומים המושקעים", אומרת ענת תילא צ'רני, שותפה מנהלת באריסטגורה

30.05.2023, 09:34 | מאיר אורבך

"חייבים לעשות הכל לשילוב של חברות ישראליות בשוק המקומי", כך אמרו משתתפי הפאנל בוועידת העסקים ישראל-יפן של כלכליסט בטוקיו. בפאנל בהנחיית סופי שולמן השתתפו, קאתי מאטסואי, שותפה כללית, MPower Partner, ויווק מאהאג'ן, סמנכ"ל טכנולוגיות, פוג'יטסו הירו מורי, מנהל מרכז הפיתוח, טושיבה ישראל, קייג'ו אאוגי, ראש יוזמת החדשנות, קבוצת Dentsu ענת תילא צ'רני, שותפה מנהלת, אריסטגורה. "אני מנסה מאוד למצא חברות מקומיות וטכנלוגיות חדשניות לשילוב בחברות כאן ביפן", אומרת קאתי מאטסואי, שותפה כללית, MPower Partner. יש בישראל 90 נציגיות יפניות של חברות מובילות ויש פעילות רבה של השקעות ורכישה של חברות ישראליות על ידי חברות יפניות", אומרת ענת תילא צ'רני, שותפה מנהלת, אריסטגורה.

קאתי מאטסואי, היית בעבר בראש גולדמן זאקס. מה שונה התעשיה של יפן בשנים האחרונות?

התחלתי לעבוד כאנליסטית בשוק היפני אחרי בועת השיכון שהיתה כאן בעבר ושנים סבלה מדיפלציה עד שהכל קרס. תחום המשילות היה בעבר לא איכותי ביפן. באף חברה לא היה דירקטור חיצוני, והיתה בעיה קשה של גיוון, ועל זה אנחנו עובדים קשה. בעבר לא היו דירקטורים חיצוניים, וכיום יש דירקטורים חיצוניים בכל חברה. בעבר לא היו הצבעות בדירקטוריונים השונים בכלל, וכיום יש הצבעות כחלק טבעי מהפעילות. תחום הגיוון המגדרי השתנה משמעותית בשנים האחרונות, ויש הבנה שזה קריטי להצלחה ולחדשנות. אמנם, עדיין אין מספיק נשים, אבל מספר הנשים המועסקות גדול יותר כמעט מכל מדינה מערבית.

מימין קאתי מאטסואי, ענת תילא צרני, ויווק מאהאגן, הירו מורי וקייגו אאוגי, צילום: אלכס קולומויסקי מימין קאתי מאטסואי, ענת תילא צרני, ויווק מאהאגן, הירו מורי וקייגו אאוגי | צילום: אלכס קולומויסקי מימין קאתי מאטסואי, ענת תילא צרני, ויווק מאהאגן, הירו מורי וקייגו אאוגי, צילום: אלכס קולומויסקי

ענת תילא צ'רני מאריסטגורה: אנחנו קרן שמשקיעה בשלבים מוקדמים מגובה על ידי משקיעים יפנים בלבד, ואנחנו מסייעים להם להצליח בשוק המקומי. יזמים ישראלים שינוי את דרך המחשבה שלהם, וכיום הם מתעסקים גם עם השוק האסייתי. החל מ-2015, בעיקר בזכות המאבקים בין סין לארצות הברית. כיום יפן הופכת להיות שוק מרכזי עבור חברות ישראליות בתחומים של רובוטיקה, קלימהטק, טכנולוגיות למבוגרים ועוד.

האקוסיסטם הישראלי מציג הזדמנות נדירה למשקיעים יפנים, והם מתחילים לגלות את זה. יש עלייה במספר ההשקעות ובסכומים המושקעים. רואים מספרים חזקים מאוד מבחינת ישראל וארצות הברית. יש בישראל שורה של יזמים שגדלו בצבא ויוצאים חזקים מאוד. יש את חברות המסחור של האוניברסיטאות השונות, אשר מוציאות תחת ידיהן חברות משמעותיות דוגמת מובילאיי.

ויווק מאהאג'ן, סמנכ"ל טכנולוגיות, פוג'יטסו: אתה מייצג את פוג'יטסו ופתחתם משרד חדש בישראל מה הביא אתכם לזה?

פוג'יטסו מבינה עכשיו שטכנולוגיה היא המרכז, והיא הכי משמעותית עבורה. יש לנו כיום כבר מובילות טכנולוגית ובחרנו להתמקד בתחומי מחשוב שונים אשר יקדמו אותנו. לא מספיק לנו להיות חברת הטכנולוגיה המובילה ביפן. אנחנו בתחרות קשה מאוד מול העולם, ואם אתה לא יכול להציג משהו חדש וכח רב לאומי אתה בבעיה.

יש לנו משרדי פיתוח ביפן ספרד סיליקון וואלי ועוד מקומות בעולם, ולכן היה חשוב לנו להתחבר לישראל ולהקים כאן משרד משמעותי. כיום יש לנו משרד קטן עם חוקרים מקומיים אבל זה יעלה משמעותית בתקופה הקרובה. אנחנו עובדים עם כל המחקרים שיש כיום, וזה תחום שעדין לא מקבל את המיקוד הגדול.

הירו מורי, מנהל את הפעילות של טושיבה בישראל, אתה כבר לא מעט שנים בישראל ומחפש חברות. מה הניסיון שלך ומה הדברים הכי מרגשים שראית כאן?

טושיבה היא קונצרן תעשייתי גדול מאוד עם ניסיון רב. היו לי מעל ל-600 פגישות בזמן שעבדתי בישראל, ועוד עשרות של הצעות לפעילות שיווק בישראל. לדוגמא, תחום הסייבר, תחום שמטריד אותנו מאוד, וישראל עוזרת לנו. בתחומי האקלים ושינויי מזג האוויר, אנחנו מחפשים שותפים. אני אופטימי לגבי שיתופי הפעולה עם חברות סטארט אפ. נרשמה הצלחה גדולה מאוד בשילוב של הטכנולוגיות.

קאייגו אאוקי מדנטסו: יש לנו בישראל פעילות משמעותית מאוד, ואנחנו משיקים כיום פעילות של חברות ישראליות בכל העולם. יש לנו אתגרים לא מעטים, ויש הבדלים לא קטנים בינינו, אבל אני חש שיש הזדמנות ליצור אלופים בתחומם, שיעזרו לגשר על הבדלי הדעות והתרבות. אנחנו רוצים להתחבר לחברות פינטק. יש תחושה שיכולים להיות מספרים טובים יותר לסחר בין ישראל לעולם.

"יש לנו עשר השקעות שונות שבהן השקענו וחלק גדול מהן נשים. ישראל היא מדינה שבה אנשים רוצים ללמוד, והמסע קדימה הוא ברמה של בין אנשים וחיבור טוב יותר בין הדורות", אומרת קאתי. הפער הגדול ביותר הוא של חברות סטארט אפ אשר מנסות להתחבר לתאגידי הענן היפני. חברות היי טק ישראליות מנסות להשתלב בתהליכים האלה. אני מציעה לבדוק את האפשרויות, ומחפשת שותף מקומי איכותי. בעבר היתה אמונה שישראלים לא יודעים לבנות חברות גדולות ורק ליצור טכנולוגיה.


תגיות