אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל תהיו ילדים מתלהבים: כדאי להפעיל שיקול דעת לפני אימוץ של טרנד טכנולוגי שאול אולמרט | צילום: אוראל כהן

יומנו של סטארט-אפיסט

אל תהיו ילדים מתלהבים: כדאי להפעיל שיקול דעת לפני אימוץ של טרנד טכנולוגי

חברות רבות הצטרפו לחגיגת ה-NFT, למשל, ולאחר כמה חודשים מצאו את עצמן בלי כסף ובלי הייפ. גם ההתלהבות הנוכחית סביב מחוללי טקסטים ותמונות מבוססי בינה מלאכותית עשויה להסיט חברות ממסלולן הנכון, אבל החברה שלי החליטה לקחת את הריזיקה. שיהיה לנו בהצלחה

03.01.2023, 14:27 | שאול אולמרט

רוב הסטארט-אפים מתחילים את דרכם במה שמכונה ״שלב הפיתוח״. עובדים על מוצר ראשוני ובמהלך הזמן שעובר עד שהוא פוגש את השוק מתבססים על מחקרים, על ראיונות עם לקוחות פוטנציאליים, על הערכות ועל תחושות בטן. בשלב הזה, כמו גם בשלבים מאוחרים יותר, חשוב מאוד להאזין לרחשי השוק. לעקוב אחר מתחרים, לקרוא ניתוחים ותחזיות של מומחים, ולנסות להעריך לא רק מה קורה בשוק היום, אלא גם מה עתיד להגיע. בשלב המבלבל הזה, סיגנלים המגיעים מהשוק הם מקורות המידע העיקריים שעומדים לרשותנו, אבל הם עלולים להיות גם מאוד מבלבלים.

לפני כשנתיים התחלנו לפתח את המוצר שלנובחברת פיגי - מערכת ליצירת תוכן מהטלפון הנייד. בערך באותו זמן החל באזז חזק בשוק סביב ״כלכלת היוצרים״ וספציפית סביב מוצר חדש שתפס תאוצה וזכה לעניין עצום ממשקיעים ומחברות מובילות בשוק - עמוד תוכן אישי המכונה לינקאינביו.

חברת לינקטרי, המאפשרת למשתמשי קצה לבנות בקלות עמוד אישי ולקשר אליו מעמוד הביו שלהם ברשתות חברתיות, צברה פופולריות מהירה וגייסה לא פחות מ-162 מיליון דולר בשווי חברה של כמעט שני מיליארד דולר. הפופולריות הגואה של המוצר שלהם גרמה להרבה מאוד חברות ללכת בעקבותיהם וגם אנחנו מיהרנו לבדוק את האפשרות לקפוץ על העגלה. חלק מהמשקיעים שלנו הסבו את תשומת לבנו למגמה המסתמנת וחלקם אף גרסו שאנחנו צריכים להתרכז בלאפשר למשתמשי המוצר שלנו לייצר לינקאינביו משל עצמם ולעזוב את כל שאר היכולות הנוכחיות של המוצר שלנו.

כיום, פחות משנה לאחר גיוס ההון המונומנטלי של לינקטרי, הודיעה החברה על צמצום של 17% בכוח האדם שלה ולפי הערכות מומחים השווי הריאלי שלה הוא פחות ממחצית מהשווי שנקבע לה בחודש מרץ. זה לא אומר שכלכלת היוצרים מתה או שאין מקום בשוק לסוג המוצר הזה - מערכת ליצירת לינקאינביו - אבל זה כנראה אומר שאם היינו באמת עוזבים הכול והולכים אחרי המגמה באותו רגע היינו היום נאלצים לחשב מסלול מחדש. מפתה לנהור אחר הכוכב המנצנץ בשמי השוק ברגע נתון, אבל צריך גם לזכור שמגמות לעתים נעלמות באותה מהירות שבה הן צצות.

עוד במהלך תקופת הפיתוח שלנו, צץ טרנד נוסף שהפך בין לילה לשיחת היום בתעשייה - ה-NFT. מדובר בחתימה דיגיטלית המזהה קובץ מסויים כ״ מקורי״ ומאפשרת למכור אותו. מיד צצו סלבריטיז שהפיקו קבצים דיגיטליים ״מקוריים״ מתמונות של עצמם, או יוצרים אלמוניים שהכינו תמונה של קוף ומכרו אותה במיליוני דולרים משל הייתה הקנבס המקורי שעליו שירטט דה וינצ׳י את המונה ליזה.

בין השאר, הוקמו קרנות להשקעה ביצירות NFT, אלפי חברות רשמו נכסים דיגיטליים שבבעלותם בבורסות למכירת NFT והשוק כולו היה כמרקחה. לכמה חודשים. בסופו של דבר, קרנם של המטבעות הדיגיטליים ירדה, השוק כולו התאזן וההייפ המטורף סביב NFT דעך גם הוא. אלפי חברות שבנו את העסק שלהן על המגמה הזו נותרו עם שברי כלי בידם (לצד כמה שהצילחו, כמובן) ולנו היה מזל גדול שהשכלנו לא לנהור אחרי המגמה.

הצורך לזהות מגמות בהתהוות ולרכוב עליהן הוא טבעי וחשוב. אסור לעצום עיניים אל מול מה שקורה בשוק- במיוחד בשלבים המוקדמים שבהם עדיין אין לנו משובים מלקוחות. עם זאת, חשוב לדעת גם לא להיסחף ולזכור שלא כל מה שנוצץ הוא באמת זהב. הדוגמאות של לינקאינביו ו- NFT ממחישות את זה.

לעומת הדוגמאות האלו, לפני כמה חודשים החל לסחוף את התעשייה גל חדש - והפעם נראה, לפחות מבחינתנו, שמדובר באזעקת אמת. השימוש בטכנולוגיית GPT והזמינות של פרוטוקולים פתוחים לשימוש על ידי חברות כמו openAI מאפשר שימוש במנועי בינה מלאכותית כדי לייצר במהירות טקסטים, תמונות וקטעי וידאו על בסיס מחרוזת טקסט, שזכו לכינוי הכולל Generative AI.

כמו במגמות הקודמות שהצגתי, גם כאן אלפי חברות החלו לבנות מחדש את המוצרים שלהן בין רגע סביב המגמה הלוהטת החדשה וגם כאן חלק מהמשקיעים שלנו החלו ללחוץ עלינו לרכוב על הגל במהירות. ואולם, הפעם, בניגוד לשתי המגמות הקודמות, נראה שאכן יש כאן פוטנציאל ענק מבחינתנו ואנחנו ממהרים לנסות ולהטמיע את השימוש בטכנולוגיה הזו במוצר שלנו, שבינתיים כבר הושק ויצא משלב הפיתוח.

למה במקרה הזה כן ובמקרים קודמים לא? התשובה הפשוטה היא שאנחנו מרגישים שכאן הפוטנציאל וההתאמה לחזון שלנו גבוהים בהרבה. איך יודעים? איך אפשר לזהות מתי זה הייפ ומתי זה הדבר האמיתי? אין לכך כללים. זה שילוב של תחושת בטן, נאמנות למיקוד ולחזון המקורי של החברה, ניסוי וטעייה, ובסופו של דבר קבלת החלטה על איזה מין עסק אתה רוצה שיהיה לך.

אנחנו לוקחים את ההימור הזה מתוך תחושה שהוא נכון לנו. בפוסט הבא שלי אציג את השימוש שאנחנו עושים בטכנולוגיה החדשנית הזו וסביר להניח שלאורך זמן המוצר שלנו עוד ישתנה ויקבל כיוונים חדשים. סביר גם שבעוד כמה חודשים תצוצנה מגמות חדשות, חלק מהמשקיעים שלנו ישבעו בפנינו שצריך לעזוב הכל ולהתרכז רק בהן ואנחנו שוב נעמוד בפני הדילמה: האם להמר על המגמה המסתמנת או להישאר נאמנים לדרכינו.

כאמור, אין כאן תשובה נכונה. צריך לבחור בזהירות ולהבין לעומק שזה שמשהו מקבל כותרות ועניין לא הופך אותו בהכרח לנכון, ויותר מכך - לא בהכרח לנכון עבורנו. אבל אם לאחר החשיבה, הבדיקות, הניסויים והתהיות התחושה שנשארת איתנו היא שהדבר הזה הוא ה-דבר ב-ה׳ הידיעה, צריך לקחת את הסיכון ולנווט את הספינה בעקבותיו. סטארט-אפ הוא אחרי הכל מעבדת ניסויים וצריך לקחת סיכונים וללכת בעקבות מה שהאמונה והמחקר שלנו מצביעים עליו ככיוון הנכון מבחינתנו. איפה בדיוק עובר הגבול הדק שבין האזנה לרחשי השוק לנהירה עיוורת אחר מגמות? לזה, לצערי, אי אפשר לבנות אלגוריתם.


תגיות