אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משפחת יניב במגעים למכור 50% מחברת פריניב לגרין לנטרן מפעל פריניב | צילום: גיל נחושתן

בלעדי

משפחת יניב במגעים למכור 50% מחברת פריניב לגרין לנטרן

חברת המיצים המשפחתית מנהלת משא ומתן עם הקרן בניהולו של ריצ'י האנטר ושותפיו בשווי של 120 מיליון שקל. לפני כשנה ניהלה החברה משא ומתן עם חברת תנובה לרכישת 51% מחברה תמורת 100 מיליון שקל - אך מו"מ זה לא הניב פרי

01.02.2023, 06:00 | נורית קדוש

קרן גרין לנטרן בדרך לשוק המשקאות. ל"כלכליסט" נודע כי הקרן, בראשות ריצ'י האנטר, במשא ומתן מתקדם לרכישת 50% מיצרנית המיצים הטבעיים פריניב לפי שווי מבוקש של כ־120 מיליון שקל.

בקרן גילו עניין בפריניב כבר לפני כשנה, עת ניהלה יצרנית המשקאות משא ומתן עם תנובה, שבחנה את רכישת השליטה בה (51%), לפי שווי של 100 מיליון שקל. כשבתנובה החליטו שלא לרכוש את פריניב, הביע הנטר עניין, אך הדבר לא הבשיל לכדי משא ומתן. לאחרונה, החלו הצדדים לנהל מו"מ לרכישתה והמחלוקת העיקרית ביניהם נוגעת לשווי.

ברקע לקידום העסקה, הערכות בענף המשקאות, כי הביטול הצפוי של מס הסוכר, שהוטל על ידי הממשלה הקודמת בינואר 2022, והוביל לירידה כמותית של 11.6% במכירות כלל המשקאות הקלים בשנה החולפת וירידה כמותית של 9% במכירות המשקאות הטבעיים, יביא החל מהשנה לעלייה במכירות.

על פי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט", שוק המשקאות הקלים חתם את 2022 עם עלייה של 14.2% במכירות הכספיות שהסתכמו ב־2.8 מיליארד שקל. זאת, במקביל לירידה כמותית במכירות, בעקבות הטלת מס בגובה 1 שקל לליטר משקה קל ו־70 אגורות לליטר משקה דיאט או משקה טבעי. העלייה הושגה מתוספת המס, שהזניק את מחירי המשקאות המוגזים מכ־6.5 שקל לכ־9 שקל לבקבוק 1.5 ליטר. קטגוריית המשקאות הסחוטים, שמחירם גבוה משמעותית מזה של המשקאות הקלים, רשם קפאון בשנת 2022 במונחים כספיים ומכירותיו הסתכמו ב־202.5 מיליון שקל, בדומה ל־2021. זאת לאחר צמיחה של 6% ב־2021, שקדמה לה צמיחה של 13% ב־2020.



פריניב, חברה משפחתית שייסדו לפני 3 עשורים בני הזוג אורלי ואשר יניב ממושב דבורה בחבל התענכים בעמק יזרעאל. החברה, המתמחה בפיתוח וייצור מיצים טבעיים, המשווקים הן לשוק הקמעונאי והן לשוק המוסדי, מעסיקה כ־100 עובדים ומנוהלת על ידי עידו יניב, בנם של בני הזוג. החברה מתאפיינת בפיתוח חדשנות מוצרית ומציעה אלטרנטיבת מחיר למותגים היקרים יותר: פרימור ופריגת של החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה ישראל).

את שוק המשקאות הסחוטים מוביל מותג פרימור של חברת גן שמואל, עם נתח שוק כספי של 57.6%. פריניב, החברה השניה בקטגוריה, אחזה ב־2022 בנתח שוק של 21.7% ואילו פריגת של החברה המרכזית, במקום השלישי עם 20.3% מהמכירות. זאת אחרי שבשנה שעברה העמיקה פריניב את אחיזתה בקטגוריה עם רכישת השליטה (51%) בחברת קשת מיצים לפי שווי של 4 מיליון שקל. הרכישה העלתה את המכירות של פריניב לכ־100 מיליון שקל בשנה.

במסגרת פיתוח החדשנות המוצרית, חתמה פריניב לפני כשנה וחצי על הסכם עם בלו טרי, לפיתוח מיץ טבעי המכיל עד 30% פחות מרמת הסוכר הקיימת היום במיצים. בלו טרי פיתחה טכנולוגיה להפחתה סלקטיבית של סוכר מנוזלים טבעיים וממיץ תפוזים סחוט טבעי בפרט. הטכנולוגיה המיועדת להיות מותקנת במפעלי סחיטת מיצים, והותקנה במפעל פריניב, כפיילוט לטובת שיווקו למפעלי יצור מיצים וחומרי גלם למיצים טבעיים בעולם.

שנה קודם לכן, ניהלה החברה מו"מ עם יצרן מיצים בדובאי, על פעילות משותפת לאריזה ושיווק מיצים סחוטים מישראל במפעל בדובאי תחת מותג פריניב, אך עד כה לא נרשמה התקדמות בנושא. במקביל לפעילותה בשוק המקומי, שהורחבה לאחרונה גם לשיווק מים בטעמים, פריניב גם מייצאת את תוצרתה לארה"ב, צרפת, רוסיה וסקנדינביה.

גרין לנטרן, שבבעלות ריצ'י האנטר ושותפיו, דני בן רעי ויוסף אליאש, פועלת בעיקר בתחום המזון ומחזיקה במחצית מחברת גד ומחברת הגלידות פלדמן. הקרן שותפה יחד עם דיסקונט קפיטל בחברת הפטריות מרינה. לפני כשנה רכשה החברה את השליטה (51%) בחברת הנקניקים יחיעם, ולאחר מכן חתמה על מזכר הבנות לרכישת 50% מיצרנית הטופו משק ויילר. בנוסף, מחזיקה הקרן בשליטה ברשת חדרי הכושר הולמס פלייס וחתמה לאחרונה על הסכם לרכישת 50% מחברת מותגי האופנה 911 בעלת רשת סטורי.

תגיות