אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד האוצר נגד רגב: "המחיר של הוצאת נת"ע מהמטרו עלול להיות כבד מאוד" שרת התחבורה מירי רגב והקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: יואב דודקביץ, שאול גולן

משרד האוצר נגד רגב: "המחיר של הוצאת נת"ע מהמטרו עלול להיות כבד מאוד"

הממונה על התקציבים והחשב הכללי שלחו מכתב לשרת התחבורה ובו הם מזהירים מהשלכות ניסיונה להעביר את פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן מאחריות החברה הממשלתית נת"ע

07.05.2023, 14:33 | יובל שדה

הממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס והחשב הכללי יהלי רוטנברג שלחו היום (א') מכתב לשרת התחבורה רגב שבו הם מזהירים מהשלכות ניסיונה להעביר את פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן (המטרו) מאחריות החברה הממשלתית נת"ע.

במכתב מציינים גרדוס ורוטנברג את חשיבות פרויקט המטרו וטוענים כי מדובר בפרויקט התשתית החשוב בישראל שצפוי להסיע בשיאו מדי שנה כ-600 מיליון איש. "הפרויקט צפוי לשפר בצורה משמעותית את המרחב כולו במספר רב של היבטים, כך שישפיע על מרחב גוש דן ועל מדינת ישראל כולה, והתועלת המשקית המוערכת ממנו הינה כ-30 מיליארד שקל בשנה", כתבו גרדוס ורוטנברג.

בדיון שקיים היום ראש הממשלה נתניהו עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה רגב התבטא שר האוצר גם הוא נגד העברת האחריות על הפרויקט מנת"ע.

לפי בכירי האוצר, נת"ע קיבלה את האחריות להקים את המטרו במסגרת החלטת ממשלה וזאת לאחר עבודת מטה שכללה את משרד התחבורה ומומחים חיצוניים שלקחה מספר חודשים, וקבעה כי יש לשנות את המבנה הארגוני של נת"ע כדי שהקמת פרויקט המטרו תהיה בראש סדרי העדיפויות של החברה. גרדוס ורוטנברג מוסיפים כי "העברת הפרויקט כולו לידי חברה אחרת, ללא היערכות ועבודת מטה הוא שינוי מהותי ביותר, בעל משמעות גדולה, אשר יש לתת עליה את הדעת ולבחון אותה לעומק טרם קבלת החלה. מחיר הטעות להחלטה כאמור, ללא חשיבה מוקדמת וביסוס מקצועי עלול להיות כבד מאוד. כמו כן, עצם ההצהרה על שינוי זה, יכולה להביא לאי ודאות בקרב הגורמים השונים המעורבים בפרויקט וגם בכך יש כדי להשפיע על אופן התקדמות הפרויקט".

כזכור, שרת התחבורה מירי רגב הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה להוציא את פרויקט המטרו מאחריות חברת נת"ע שמקימה את קווי הרכבת הקלה בגוש דן, וזאת בתואנה שהחברה לא עמדה בתקציבים ובלוחות הזמנים בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה. לרגב אין סמכות להחליט על כך לבדה, והיא צריכה לשנות לשם כך החלטת ממשלה. כמו כן, המהלך לא תואם מול האוצר והשר בצלאל סמוטריץ', וזאת אף שהמטרו נחשב לפרויקט משותף של משרדי האוצר והתחבורה.

מאוחר יותר, יצא דירקטוריון נת"ע בראשות מיה ליקוורניק נגד הצהרת השרה. במכתב, שיצא בשם כל הדירקטוריון וכותבו אליו גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים, נכתב כי דירקטוריון והנהלת החברה קיבלו את ההודעה "כרעם ביום בהיר" וכי מדובר ב"החלטה שגויה מעיקרה אשר תגרום נזק למדינת ישראל ולתושביה". עוד נכתב כי הצהרת השרה עלולה להשתמע כ"חוסר אמון מוחלט בחברה, החל מהדירקטוריון שלה, מנהליה ועד לאחרון עובדיה".

הרכבת התחתית של גוש דן, שזכתה לכינוי "המטרו", היא פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל, ועלות ההקמה המוערכת שלו היא כ־150 מיליארד שקל. המטרו צפוי לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב - מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקוה במזרח - ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב־40 מיליארד שקל בשנה.


תגיות