אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כרמל תשווק בירה: תתחרה בטמפו ובקוקה קולה בירה סטלה ארטואה. יקבי כרמי מחזקת עם אלכוהול | צילום: Nadya So / Shutterstock

כרמל תשווק בירה: תתחרה בטמפו ובקוקה קולה

יקבי כרמל, המובילה בשוק היין, חתמה על מזכר עם מבשלת AB InBev להפצת לף, קורונה, סטלה ארטואה והוגרדן. כבר יש לה דריסת רגל בענף הברים עם בירות אחרות

21.06.2023, 06:02 | נורית קדוש

יקבי כרמל (כרמל קורפ) פועלת כדי להיכנס לשוק הבירה, זאת כשנה לאחר שהתמזגה עם כלל משקאות והפכה לציבורית.

החברה, המובילה במכירות שוק היין, חתמה השבוע על מזכר הבנות עם AB InBev, מבשלת בירה בינלאומית, להפצת ארבעה מותגי בירה: קורונה, סטלה ארטואה, לף והוגרדן, שמופצות היום בישראל על ידי חברת תימקו. יקבי כרמל מחזיקה גם ב־30% מחברת המשקאות הקלים יפאורה, המשווקת את מותגי שוופס, RC קולה, תפוזינה ומותג המים המינרלים עין גדי.

ביקבי כרמל אמנם ציינו כי בשלב זה אין כל ודאות כי המשא ומתן עם מבשלת הבירה יושלם בהצלחה וייחתם הסכם מחייב, אך מדובר בצעד משמעותי עבור החברה, שנועד גם לבסס אותה כמתחרה משמעותית לחברה המרכזית (קוקה קולה ישראל) ולטמפו.

שוק המשקאות, על כלל הקטגוריות, נשלט בידי החברה המרכזית וטמפו. הראשונה משווקת את המשקאות הקלים של קוקה קולה ופריגת, מים מינרליים של נביעות, מגוון מותגי בירה, ובהם קרלסברג וטובורג, יינות של יקב תבור ומותגי האלכוהול של IBBL.S. טמפו משווקת מותגי משקאות קלים, ובהם פפסי וג'אמפ, מגוון מותגי מים מינרליים, בירה גולדסטאר, הייניקן ועוד, יינות של ברקן ומגוון רחב של משקאות חריפים.

באוגוסט האחרון התמזג מותג היין הוותיק יקבי כרמל, שהשליטה בו נמכרה לפני עשור לקרן קדמה, עם כלל משקאות, והוא נכנס לבורסה לניירות ערך בתל אביב כחלק מהחברה הציבורית. בבסיס המיזוג של יקבי כרמל עם כלל משקאות, הפועלת בשוק המשקאות הקלים והמים, עמדה הכוונה ליצור קבוצת מזון ומשקאות משמעותית, שתוכל להתעצם באמצעות התחייבות בעלת השליטה להשקעה עתידית של כ־300 מיליון שקל.

כבר ב־2021 עשתה החברה צעד ראשוני לכניסה לשוק הבירה, כשהחלה לשווק את מותגי הבירה קרומבכר, ג'מס ואלכסנדר, אשר העניקו לה דריסת רגל בשוק חיי הלילה. החברה ראתה בשוק הבירה הזדמנות לצמיחה, והחלה לבחון שיתופי פעולה נוספים לשיווק והפצה של מותגי בירה מובילים ומוצרים נוספים בשוק הקר (מקומות בילוי) על בסיס פלטפורמת ההפצה שלה.

את שנת 2022, במהלכה העלתה מחירים, חתמה החברה הממוזגת עם עלייה של 11.8% במכירות, שהסתכמו ב־275.8 מיליון שקל, אך עם מעבר להפסד נקי של 4.1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 10.2 מיליון שקל ב־2021. זאת בעקבות זינוק חד בהוצאות מימון, בין היתר מהשלמת המיזוג.

אלא שכבר ברבעון הראשון השנה ניתן לראות שיפור חד שבא לידי ביטוי בזינוק של 26% במכירות, שהסתכמו ב־109.7 מיליון שקל. זאת בעיקר בזכות עיתוי חג הפסח, לקראתו מזנק הביקוש למותג תירוש שמייצרת החברה. הפסח חל השנה ברבעון הראשון, בעוד אשתקד חל ברבעון השני.

את הרבעון חתמה החברה עם עלייה של 58% ברווח הנקי, שטיפס ל־14.8 מיליון שקל, לעומת 9.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת למרות שחיקה ברווחיות הגולמית ל־32.2%, לעומת 33.7% ברבעון המקביל אשתקד, ובזכות זינוק ברווחיות התפעולית ל־15.9%, לעומת 11.8% בתקופה המקבילה אשתקד, זאת בין היתר בעקבות רישום רווחי יפאורה בגובה 4 מיליון שקל, שלא נכללו ברבעון המקביל אשתקד. ההערכות הן כי ביטול מס הסוכר במרץ האחרון יוביל כבר ברבעון הנוכחי לשיפור הרווחיות של יפאורה, ובהתאם גם לזו של כרמל קורפ.

תגיות