אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם סין מייצאת דפלציה? רינת אשכנזי, כלכלנית ראשית הפניקס בית השקעות | צילום: תומי הרפז

האם סין מייצאת דפלציה?

כשיצאה סין מסגרי הקורונה חששו רבים שהתפרצות הביקושים תביא להתפרצות אינפלציונית שתזלוג גם לשאר העולם. השנה התהפך המצב, ובשל המשברים שפוקדים את כלכלת סין, התגבר החשש שהיא תייצא לעולם דווקא דפלציה. בשני המקרים זה לא קרה במדינות המפותחות, וככל הנראה זה גם לא יקרה בישראל

19.02.2024, 14:43 | רינת אשכנזי

כשהעולם התבשר על כך שבייג'ין מוכנה לפתוח את גבולותיה אחרי מגפת הקורונה, הוא אומנם נשם לרווחה, אך רבים חששו שזינוק חד בביקוש הסיני, שהיה "כבוש" במהלך הסגרים ויתפרץ עם הסרתם, ויוביל להתייקרות הסחורות והמוצרים השונים ומהלך כזה רק "יחמם" את סביבת האינפלציה, "החמה" ממילא.

כשנה ורבעון חלפו מאז פתיחתה הדרמטית של סין והיום ניתן להודות במידה רבה של ענווה –"הדרקון האסיאתי" שוב מתעתע בכלכלנים. לא זו בלבד שהפריצה הכלכלית הגדולה לא התממשה, סין המשיכה לשקוע בבעיות ענף הנדל"ן והאשראי, משקי הבית המשיכו לחסוך במקום לצרוך, הצמיחה המשיכה לקרטע והרשויות המשיכו לשדר לעולם המערבי שבבית "עסקים כרגיל".

סין רחוקה שנות אור מלייצא אינפלציה. בחודש ינואר, המחירים לצרכן בסין ירדו בקצב השנתי המהיר ביותר מזה 15 שנים, ואיבדו כ-0.8%, בעוד המחירים ליצרן ירדו בכ-2.5% בהסתכלות שנה מול שנה. להיפך, בשווקים תוהים האם בשנת 2024 היא תייצא דפלציה ואם כן, באיזו מידה זו תסייע להפחתת הריביות ברחבי העולם. לראיה, מחירי היצוא הסיני אכן ירדו לאחרונה בקצב המהיר ביותר מאז המשבר הפיננסי של שנת 2008, מה שמצביע על כך שהיצואנית הגדולה בעולם מתחילה לשלוח דפלציה החוצה למדינות שנאבקות באינפלציה גבוהה.

חשוב להדגיש כי הערכות השוק מדברות על יכולת מוגבלת לגרום לירידה חדה של מחירים בעולם המפותח, בעוד רבים חושבים שלדפלציה סינית עשויה להיות השפעה משמעותית על השווקים המתעוררים, במיוחד אלה שיש להם קשרי מסחר ענפיים מול בייג'ין.

רינת אשכנזי כלכלנית ראשית הפניקס בית השקעות,  צילום: תומי הרפז רינת אשכנזי כלכלנית ראשית הפניקס בית השקעות | צילום: תומי הרפז רינת אשכנזי כלכלנית ראשית הפניקס בית השקעות,  צילום: תומי הרפז

בעוד סין מהווה כ-16.5% וכ-20.8% מסך היבוא של ארה"ב ואירופה בהתאמה, רובו מוצרי ביניים ומוצרי השקעה המשמשים לייצור. לפי הערכות של וול סטריט, עבור ארה"ב, חלקו של היבוא הסיני בסך צריכת הסחורות בארה"ב הוא פחות מ-5 אחוזים, בעוד הסחורות מהוות כ-40 אחוזים מסל הצריכה, מה גם שהכוח הדפלציוני הגדול ביותר במחירי הסחורות בארה"ב היה כלי רכב משומשים, שאין להם שום קשר לסין". Capital Economics תוקפים את הבעיה מזווית אחרת, כשלדעתם יצוא סיני זול יגביר את התלונות בקרב יצרנים מערביים על תחרות בלתי הוגנת ופרוטקציוניזם יגבר.

ומהי השפעה של סין על ישראל? בשנת 2023 ישראל יבאה כ-40.8 מיליארד שקל מסין, המהווים כ-13% מסך היבוא. עיקר היבוא הוא מכונות, ציוד חשמלי ואלקטרוני, טקסטיל, כימיקלים, גומי ופלסטיק. מהתבוננות על סל המוצרים במדד המחירים לצרכן, ניתן לזהות כי שני סעיפים שרגישים יותר ליבוא מסין הם סעיף הטקסטיל וההלבשה המכוניות החדשות. כ-87% מהטקסטיל וההלבשה של ישראל מיובא מחו"ל, בעוד המשקל שלהם בסל הצריכה של הלמ"ס עומד על כ-2.3%. הסעיף השני הוא מכוניות חדשות, משקלן במדד עומד על כ-2% ולפי נתוני מאקרו, בשנת 2022 כ-8% מסך יבוא הרכבים היו מתוצרת סין. חשוב לציין כי באופן כללי, לא כל שינוי במחירי היבוא מתורגם לשינוי תואם במחירים לצרכן, אך קשה להגדיר במדויק מהו מקדם התמסורת לגבי סין.

לפיכך, בדומה להערכות לגבי ארה"ב, נראה כי לדפלציה בסין השפעה ישירה מוגבלת על כלל המחירים בישראל. עם זאת, חשוב לזכור שישראל היא כלכלה קטנה ופתוחה וככזו, היא חלק מאקו-סיסטם כלכלי שלם שעדיין קשור קשר הדוק עם כלכלת סין.

הכותבת היא כלכלנית ראשית בחברת הפניקס בית השקעות

המידע מסופק ע"י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת הפניקס בית השקעות בע"מ (להלן: "הפניקס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עלולות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.

תגיות