אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אנבידיה במצב קשה, אבל המנכ''ל אופטימי מתמיד מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג | באדיבות אנבידיה

אנבידיה במצב קשה, אבל המנכ''ל אופטימי מתמיד

אחרי שהרווחים נחתכו בחצי והמשקיעים נטשו, מהמר ג'נסן הואנג על שלושה תחומים - בינה מלאכותית, רובוטיקה ומכוניות אוטונומיות. "זה שוק של מיליארד דולר שיכפיל את עצמו בכל שנה", אמר כשהוא מכוון לתחום המכוניות האוטונומיות

21.09.2022, 21:08 | רפאל קאהאן

אנבידיה הפכה לאחת מיקירות עולם השבבים בשנים האחרונות. מחברה שהתמקדה בתחום צר של פיתוח שבבים גרפיים - תחום אותו למעשה די המציאה. כעת היא שואפת להפוך למקבילה של אינטל בעולם המטאוורס, הרובוטיקה ומחשוב-העל. את מה שאינטל עשתה למחשבים אישיים, אנבידיה רוצה לעשות לכל התחומים האלה. אבל הדרך לשם רצופה בבעיות, מגיפות, מלחמות, אסונות טבע וגם ירידה בביקוש למוצר הבסיס שלה, הכרטיסים הגרפיים לגיימינג. החברה פרסמה לפני כחודש את הדוח הרבעוני הקשה בתולדותיה.

המכירות קרסו בגלל הירידה בביקושים בשוק ה-PC, היא נאלצה להוריד את המחירון של מלאי הכרטיסים הגרפיים שלה שהצטברו במחסני המפיצים, ביניהם כרטיסי הדגל שלה כגון ה-RTX3090 ו-3080. הרווחים נחתכו בחצי והחברה כיום מדממת. והמשקיעים נטשו אותה - ממניה שהייתה שווה כ-280 דולר במרץ שעבר - כיום היא נסחרת בכ-135 דולר וזה שיפור לעומת השבוע שעבר, לפני הכרזותיה אמש (ג') בכנס GTC השנתי שלה בו היא מציגה את כל הפיתוחים והחידושים הטכנולוגיים שלה.

שלושה תחומים שמניעים את החברה עשויים להיות התוכנית הנכונה לטווח ארוך. אבל מדובר בהימור, גם אם המנכ''ל והמייסד השותף שלה, ג'נסן הואנג, נראה בטוח מאוד בחזון שלו. "אנחנו מאמינים בשימוש בבינה מלאכותית ברובוטיקה ובמכוניות אוטונומיות", ענה הואנג היום (ד') לשאלת כלכליסט במסיבת עיתונאים מקוונת, "זה שוק של מיליארד דולר שיכפיל את עצמו בכל שנה", הוסיף תוך שהוא מתייחס לשבבי המכוניות האוטונומיות.

ראיית העולם בשבב הנהיגה האוטונומית של אנבידיה, צילום: אנבידיה ראיית העולם בשבב הנהיגה האוטונומית של אנבידיה | צילום: אנבידיה ראיית העולם בשבב הנהיגה האוטונומית של אנבידיה, צילום: אנבידיה

מה ההבדל בין הגישה של אנבידיה למכונית האוטונומית לבין הגישה של מובילאיי?

"הפילוסופיה שלנו בתחום הרובוטיקה (בניגוד למתחרים) מתבססת בעיקר על שימוש במנגנוני למידה עמוקה. הפלטפורמות שאנחנו מפתחים בין היתר לחישוב מקומי ובענן שלנו יועדו להתמודד עם היקף עצום של נתונים. אנחנו לא משתמשים בשבבים שעברו התאמה ידנית לראיית מכונה או Lidar כדי שיזהה את הסביבה. השבב שלנו מסוגל להתמודד עם סביבת הרכב בסיוע מערכות בינה מלאכותית - וזה מה שהשבב שלנו כולל".

הואנג הוא מאמין גדול בבינה מלאכותית. כל פלטפורמות החברה המוצעות ללקוחותיה שכולם ארגונים או חברות ענק - למעט בשוק הכרטיסים הגרפיים שם היא מוכרת למשתמשי קצה - עושות שימוש ב-AI. המוצרים שלה כוללים את פלטפורמת NVIDIA IGX - שילוב של חומרה ותוכנה שתאפשר להפעיל יישומי בינה מלאכותית רב בהתקני מחשוב קצה ולפתח מערכות אוטונומיות בטוחות, מאובטחות ומונעות באמצעות AI לתעשיות רגישות כגון ייצור, לוגיסטיקה ובריאות.

או את ה-Jetson Orin Nano, מערכת על מודול (SoM - System-on-Modules) להטמעת יכולות AI ומחשוב מתקדמות בהתקני קצה (Edge AI) כמו ברובוטים ומכשירי IoT. אלה פלטפורמות שמאפשרות להפעיל יכולות בינה מלאכותית בהתקנים מקומיים בלי להזדקק לחיבור אינטרנט רציף. כלומר זו למעשה המקבילה של מערכת שבבים של מחשב - בדיוק מה שאינטל הביאה לעולם המחשבים האישיים. כדי להמחיש את הרעיון, אנבידיה חשפה את הרובוטים הרפואיים של לקוחותיה שעושים שימוש בשבבים האלה.

אבל כאמור, זה לא רק רובוטים, גם מכוניות אוטונומיות הן חלק עיקרי מהמהלך שנחשף בכנס. הואנג אפילו שיגר עקיצה למובילאיי שחברה ליצרנית המכוניות הסינית ג'ילי, והודיע שחברה בת של ג'ילי - זיקר - שמפתחת את המכונית החשמלית האוטונומית של הקבוצה בחרה בפלטפורמה של אנבידיה. מה זה אומר על שאר עסקיה של מובילאיי מול ג'ילי? לא ברור, אבל סביר להניח שמובילאיי ששולטת עדיין על החלק הארי בעולם השבבים למכוניות לא תיפגע מכך כל כך מהר. מובילאיי היא כמובן חברה של אינטל, הגם שהאחרונה מנסה להרחיק אותה קצת החוצה ואף מתכננת לה הנפקה, מהלך שגם הוא עדיין לא ברור.

עם זאת לאנבידיה יש עוד מתחרים בתחום, קוולאקום היא שחקנית חדשה שצפויה להיכנס חזק יותר לעולם שבבי המכוניות וכך גם הורייזן רובוטיקס הסינית. בנוסף חברות כמו ג'נרל מוטורס או טסלה מייצרות לעצמן את שבבי הרכב. טסלה היא דוגמה לא מרשימה שכן מערכות הנהיגה האוטונומיות שלה הראו אמינות נמוכה בכל הקשור לשמירה על הנהגים שמחליטים לסמוך ב-100% על המכונית במקום לשמור את העיניים על הכביש. אבל מובילאיי היא אגוז שיהיה קשה מאוד לשבב ה-DRIVE Thor של אנבידיה לפצח, למרות שהשבב של מובילאיי פחות חזק מזה של אנבידיה הוא גם יותר זול. שניהם לא יהיו זמינים לפני 2025, כך שעדיין לא ברור מי מהן יצליחו לשכנע יותר לקוחות לסמוך על הפתרון שלהן.

הנדבך השלישי, מחשוב-על מתבטא בעיקר בעולם המטאוורס של אנבידיה או שמו שהוא מכונה אצלה אומניברס. היא חברת התשתית העיקרית כיום שמציעה פתרון מלא למטאוורס או לרעיונות המציאות הווירטואלית - שכן בינתיים אף אחד לא ממש עשה עם זה משהו קונקרטי. באנבידיה מנסים שני כיוונים. האחד, המטוורס העסקי או Omniverse Cloud בשפה העסקית שלה. פלטפורמה שמספקת ללקוחות את התשתית הנחוצה להקמה של עולמות וירטואליים. בינתיים תסריט השימוש שהוצג כולל הקמה של "תאומים דיגיטליים" למקומות או מערכות פיזיות.

כך למשל חברה הקימה תאום וירטואלי של עיר כדי לדמות בסביבה הזו שינויים אורבניים ואת ההשפעה שלהם על חיי התושבים; חברת קמעונאות גדולה הציגה תאום וירטואלי של חנויות ובסיוע משקפי AR של חברת מג'יק ליפ, הם בדקו, למשל, האם המוצרים מסודרים באופן המיטבי על המדפים. נציג החנות המצויד במשקפיים מביט על המדף בחנות הפיזית ורואה את ההשוואה לסידור האופטימלי בחנות הוירטואלית. ההדמייה מאפשרת גם לבחון אופנים שונים של סידור המוצרים ברחבי החנות, המרחק האופטימלי בין תצוגות, המרחק שהלקוחות יידרשו לצעוד והמוצרים שבד"כ נאספים יחד.

גם חברות כגון Siemens AG, RIMAC Group, ו-WPP - חברת שירותי השיווק הגדולה ביותר בעולם הצטרפו לניסויים במטאוורס. כך למשל סימנס, שהודיעה כבר מוקדם יותר השנה על שיתוף פעולה עם אנבידיה לפיתוח יישומי מטאוורס תעשייתיים, כלומר להקים העתקים וירטואלים של מפעלים ולדמות את הפעולה שלהם בעולם האמיתי. עבור חברה כמו סימנס זה מאפשר למשל לתכנן מראש תשתיות ייצור מבלי שתצטרך להתעסק עם ההתאמה שלהן במפעל בנוי.

ויש גם נקודה ישראלית בעולם המטאוורס, מערכת התקשורת המהירה שמשמשת להעברת כמויות המידע העצומות כדי להפעיל את העולמות הווירטואליים של אנבידיה היא למעשה פיתוח של הסניף הישראלי שלה ביקנעם. מרכז הפיתוח הישראלי (מלאנוקס לשעבר) מונה כיום כ-3,000 עובדים והפך לאחד מהחשובים באסטרטגיית הצמיחה של אנבידיה.

בין הפיתוחים הישראליים: NVIDIA Spectrum-3 שמספק את הקישוריות לרשת, שבבי רשת ConnectX-7 וכמעט כל מערך התקשורת נתונים של פלטפורמת ה-Omniverse Cloud Computer שהוא למעשה מחשב העל שמהווה את המנוע שמריץ את ההדמיות במטאוורס.

אבל מבחינה עסקית, החברה צריכה להתמודד עם עולם משתנה במהירות. כיצד אתה מתכנן לבצע זאת?

"חוק מור מת - הרעיון שאפשר להכפיל את העוצמה של שבב בכל שנה ולחלק את מחירו בחצי כבר לא רלוונטי יותר בימינו. מחיר של לוח סיליקון היום הרבה יותר יקר מאשר בשנה שעברה. העלויות שלנו גדלו מאוד אבל באותה נקודת מחיר של שנה שעברה, המוצר שאנחנו מספקים השנה הרבה יותר חזק. מחירי השבבים בעבר היו זולים הרבה יותר - למשל שבב אנבידיה 280 (אחד משבבי הגרפיקה הראשונים של אנבידיה) - אבל כיום בנקודת המחיר המקבילה משנה שעברה הערך שאנחנו מספקים הרבה יותר גבוה".

מהן הסכנות העיקריות לעסק שלך? מה גורם לך לנדודי שינה?

"מבחינתי הנושאים הסביבתיים, כמו גם מגיפת הקורונה, המלחמה באירופה עם הזינוק במחירי האנרגיה והאינפלציה, הם לא אלה שמדירים שינה מעיניי. אלה דברים שאין לנו שליטה עליהם. אבל נוכחתי לזהות ששוק המחשבים מצטמק ושהמכירות של השבבים הגרפיים שלנו יפגעו - החלטנו על תרופה מרה - כלומר לשים את הפעילות הזו בהקפאה. בזמן הזה האצנו את הפיתוחים השונים שלנו שהצגנו השנה, ניסינו לצמצם את עלויות התפעול של השבבים תוך שימור הגידול בעוצמת הפעולה. היעד שלנו הוא לסייע ללקוחות לחסוך בעלויות".

הואנג כאמור נראה אופטימי מתמיד. במהלך מסיבת העיתונאים הוא ענה לכל השאלות מכלי תקשורת מקומיים כמו גם מענקיות מדיה. הוא טרח אף להאריך את סשן השו''ת בחצי שעה - אירוע חריג מאוד בעולם הקורפורייט העסקי האמריקאי שבו כל דקה מזמן הבכירים מחושבת מראש בקפדנות. אבל יכול להיות שהוא טורח כי הוא יודע שהמצב לא ברור, שהדרך העסקית שאותה טווה לחמש השנים הקרובות מסוכנת, ושהוא צריך להצית את הדמיון של הגיקים וחובבי הטכנולוגיה כדי לאפשר לו להמשיך. המטאוורס הוא עדיין רעיון מאוד בוסרי. אבל זה חזון סביר, למרות שמטא למשל הותקפה על אימוצו ושכרגע אין שום יישום מעשי לעולמות וירטואליים, גם לא בעולמות העסקיים. עם זאת אפשר להזכיר שגם אפל לא ניצחה ביום אחד. הבעיה של אנבידיה והואנג תהיה להחזיק במספיק עוצמה כלכלית כדי לאפשר לעצמה את היכולת להשלים אותו - וזה כבר משהו שאף אחד לא יכול לחזות בימינו.






תגיות