אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הטכנולוגיה שמקצרת את זמן הבניה בישראל בניית מגדל ויתניה תל אביב | צילום: דורון סהר

הטכנולוגיה שמקצרת את זמן הבניה בישראל

חדשנות בענף הבניה - לראשונה בישראל יבנה מגדל המשרדים ויתניה תל אביב, באמצעות טכנולוגיה שתאפשר הקמת גרעין המגדל בשליש מהזמן המקובל כיום

14.09.2023, 13:48 | בשיתוף חברת ויתניה

בימים אלה מיושמת במגדלי "ויתניה תל אביב" טכנולוגיה ייחודית שפותחה על ידי חברת GBG GLEITBAU SALZBURG האוסטרית. הטכנולוגיה מאפשרת הקמת גרעין המגדל במהירות הגבוהה פי שלש מהמקובל כיום, וזאת באמצעות מערכת "טפסות", הפועלת בסיוע בוכנות הידראוליות המעלות את המערכת למעלה על פני הבטון המתקשה.

המגדלים הראשונים בישראל בהם מיושמת הטכנולוגיה, הם מגדלי פרויקט "ויתניה תל אביב" הסמוך למחלף לה גארדיה ומגדל המשרדים TOHA 2 על ציר יגאל אלון.

הפרויקט של חברת ויתניה, הנבנה באמצעות טכנולוגיית "התבנית המחליקה", כולל 3 מגדלים בני כ-40 קומות. המיועדים לעירוב שימושים: משרדים, מסחר, אולם תצוגה, שטחי ציבור ודירות מגורים. מדובר בפרויקט המרכזי בכניסה הדרומית למע"ר של תל אביב, בנגישות גבוהה לנתיבי איילון ולקו הרכבת הקלה. המתחם יכלול בסה"כ 125,000 מ"ר שטחי משרדים, 10,000 מ"ר שטחי מסחר וכן 130 דירות וחניונים תת קרקעיים.

באמצעות השימוש במערכת "התבנית המחליקה", ניתן להתקדם בבניית גרעין המגדל שגובהו כ 180 מטר, בקצב בניה של 1.5- 2 מטרים ביום. זאת בעוד בבנייה סטנדרטית, התקדמות הבנייה הינה בקצב של כ 10- 15 מטר בחודש. במילים אחרות, במקום לבנות את גרעין המגדל בכ 12 חודשים, תוכל החברה לסיים את בנייתו בכ 4 חודשים בלבד!

עופר זיו מנכ"ל ויתניה , צילום: דורון סהר עופר זיו מנכ"ל ויתניה | צילום: דורון סהר עופר זיו מנכ"ל ויתניה , צילום: דורון סהר

"השימוש בטכנולוגיה זו בארץ אמנם בוצע בעבר בהקמת מגדל הפיקוח בנתב"ג, ובארובות חדרה, אולם, ביצוע הקמת מגדל משרדים מורכב הרבה יותר" אומר אילן שובה מנהל פרויקט "ויתניה – תל אביב", שם מתבצעת הבניה באמצעות התבנית המחליקה. "בהקמת מגדל משרדים ובוודאי במגדל עם עירוב שימושים כמו בפרויקט שלנו (מסחר, משרדים ומגורים) הצורה ההנדסית של הגרעין שונה. זה לא פיר גדול ללא מחיצות, אלא גרעין גדול מאוד עם מחיצות ,פירי מעליות, פתחים גדולים וקטנים למעברי מערכות ופתחי דלתות הדורשים חיזוק ע"י פירטי זיון נוספים כנגד רעידות אדמה.

הרעיון שעומד מאחרי השיטה הוא התרוממות מערכת הטפסות בעזרת מגבהים הידראוליים שנסמכים על גבי הבטון המתקשה. כך נוצר מעגל של התקשות שכבת בטון לרמה מספקת על מנת שתתבצע הגבהה של המערכת באופן הידראולי לצורך יציקת שכבת בטון חדשה. קצב ההתקדמות תלוי כמובן בסוג הבטון ובקצב הכנת ברזל להמשך היציקה, אך כאמור מדובר ב כ 1.5- 2 מטרים בממוצע ליום עבודה מבחינת ההספק.

בניית מגדל ויתניה  תל אביב, צילום: דורון סהר בניית מגדל ויתניה תל אביב | צילום: דורון סהר בניית מגדל ויתניה  תל אביב, צילום: דורון סהר

בסופו של דבר על פי הקצב הזה, מדובר במערכת שמרימה מגדל משרדים, בשליש מהזמן בו הוא היה מתרומם לגובה בטכנולוגיית הבניה הנפוצה.

עפר זיו, מנכ"ל חברת ויתניה :"ויתניה חותרת לחדשנות ומצויינות בכל תחומי הבניה, החל מזיהוי ובחירת העסקאות הנכונות עבורה להקמת פרויקטים שיהוו נקודת ציון באזור בו הם נבנים שימת דגש מיוחד על איכות הבניה בשטח, כולל איתור טכנולוגיות הבניה היעילות והחדשנויות ביותר.

באמצעות קיצור הליכי הבניה, אנחנו מצליחים לסיים את הבניה מוקדם יותר ולהנות מתזרים ותשואה גבוהים יותר".

אילן שובה, מנהל הפרויקט מוסיף: "אין ספק שהיתרון בשימוש בטכנולוגיה החדשה מבחינת חיסכון בזמן הבניה הוא משמעותי מאוד. אם מסיימים את הקמת הגרעין מוקדם , ניתן גם להאיץ את הכנסת המערכות המורכבות בו, בשלבים מוקדמים יותר כגון חדרי המדרגות והמעליות. קיצור זמן הבניה בפרק זמן כה רב, משמעותי מאוד ובסופו של דבר מביא לחיסכון גדול בעלויות".

בשיתוף חברת ויתניה

d&b – לדעת להחליט

תגיות