אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם החשמליות יצילו את שוק הרכב הישראלי ממיתון? יונדאי איוניק 6 | צילום: יצרן

גלגל חמישי

האם החשמליות יצילו את שוק הרכב הישראלי ממיתון?

מנתוני הרבעון הראשון של איגוד יבואני הרכב עולה כי כמו כל כלכלת ישראל, גם שוק המכוניות בדרך למיתון. היבואנים מוכרים פחות וצריכים לכוון למי שיכולים להרשות לעצמם - העשירים. עשירי ישראל אוהבים חשמליות, המיתון יגיע אליהם אחרונים, ומסתמן שזה חבל ההצלה של היבואנים

12.05.2023, 08:21 | תומר הדר

בימים אלה "חוגגים" יבואני הרכב היווצרות של מציאות חדשה בשוק הרכב הישראלי, מציאות בה אלה שיש להם זיכיון מוצלח של רכב חשמלי נחשק חוגגים כל הדרך אל הבנק ויבואנים שאין להם כזה צריכים לאכול את הכובע או לעלות על מטוס לסין בהקדם. נתוני איגוד יבואני הרכב שמסכמים את ארבעת החודשים הראשונים של השנה מבהירים זאת היטב.

לפי האיגוד, בארבעת חודשי השנה הראשונים של 2023 נמסרו בישראל 19,882 חשמליות שמהוות 15.9% מסך המכירות בישראל, זאת לעומת 17,100 היברידיות המהוות 13.6% מהמכירות. איגוד יבואני הרכב אינו מכמת באופן דומה את נתוני השליש הראשון של 2022, אבל אין עוררין על כך שבשנה שעברה היקף מכירות הרכב החשמלי בישראל היה נמוך בהרבה – ואילו בשנת 2021 אפסי.

לצד השיח של יבואני הרכב על התנפלות הציבור על המכוניות החשמליות ניתן לשמוע בחדרי חדרים כבר שיח על מצב חדש - בו הלקוחות אינם מתנפלים, מצב בו אפילו להיטי המכירות של היבואנים הסינים נאלצים לצאת במבצעים, ובאופן כללי, הלקוחות כבר לא ממהרים להגיע לאולמות התצוגה.

לפי נתונים שחשפו מספר יבואני רכב בפני "כלכליסט", חלק משמעותי ממכירות הרכב החדש בישראל מבוצע בהלוואות - ועליית הריבית עושה את שלה ויוצרת מצב שכמעט ולא הייתה התנפלות לקוחות על מכוניות חדשות עד סוף חודש מרץ – ובחודש אפריל החלה ירידה ניכרת במכירות.

יונדאי איוניק 6, צילום: יצרן יונדאי איוניק 6 | צילום: יצרן יונדאי איוניק 6, צילום: יצרן

בניגוד למכוניות הרגילות - בעלות מנועי הבעירה הפנימית, הביקוש לחשמליות לא נרגע מכמה סיבות. ראשית, מקדם החדשנות עדיין שם. השבוע הושקה בישראל יונדאי איוניק 6 והציבור הסתער על סוכנויות המכירה כמעט ברגע שההזמנות נפתחו. הערכות פנימיות מדברות על צבר הזמנות של מאות יחידות תוך פחות או יותר יממה. בקצה השני של המתרס, לפני כשבועיים הושקה בישראל MG 4 החדשה – וגם כאן הצפי מדבר על כמות הזמנות נאה. ל-MG יש קלף מעניין בשרוול: היא זולה יותר ממתחרותיה ולפי הצהרות היבואן גם ספורטיבית. ליונדאי אין קלף, היא פשוט הדבר החדש.

שנית, יבואני הרכב מדברים על "הפרדת המוץ מן התבן" בכל הקשור למעמד סוציו אקונומי. כלומר, עשירים קונים יותר חשמליות – והמיתון מגיע אליהם אחרונים. מחקר שפרסם לאחרונה משרד התחבורה אודות פיזור רכבים חשמליים בארץ קבע שמספרם הגדול ביותר בישראל – 12,063 מכוניות, נמצא בתל אביב.

בנוסף, בשוק המוסדי יש חברות שרוצות לעבור לרכב חשמלי מסיבות תדמיתיות. באופן כללי ישראלים נוטים לרכוש מכוניות בהתאם למנטליות עדרית בלי לבדוק יותר מדי את המוצר שהם קונים – בנוסף, עבור רבים מהם דעת הקהל קובעת. כלומר, יש לקוחות שברגעים אלה ממש סבורים שרוב המכוניות שנמכרות בישראל חשמליות – למרות שמדובר על פחות מ 20%.

כמו כל מדינת ישראל, גם שוק הרכב נכנס למיתון, ולכן יבואני הרכב יהמרו על מה שהם יכולים למכור טוב ללקוחות שאינם מושפעים מהמיתון הקרב - כלומר, חשמליות.

מלכת החשמליות. טסלה 3 , צילום: יצרן מלכת החשמליות. טסלה 3 | צילום: יצרן מלכת החשמליות. טסלה 3 , צילום: יצרן

השבוע פורסמו על ידי רשות המסים נתוני יבוא רכבים לארבעת חודשיה הראשונים של השנה, ומהם עולה תמונה ברורה: עד כה, יובאו ארצה השנה 88,175 מכוניות, לעומת 90,200 מכוניות אשתקד, באפריל יובאו רק כ-18 אלף מכוניות, בזמן שבאפריל אשתקד יובאו כ-28 אלף מכוניות. מטבע הדברים, בחודשים הקרובים נראה שינוי בתמהילי היבוא למה שהיבואנים יודעים שהלקוחות יכולים להרשות לעצמם בתקופת מיתון - ולא כי הרכבים זולים, אלא שהלקוחות עונים על הכלל של "הפרוטה מצויה בכיס והולכים בעקבות הטרנד".

מצב זה צפוי לייצר בחודשים הקרובים עלייה במסירות הרכב החשמלי, אבל לא בהכרח מסיבות של דאגה לאיכות הסביבה - אלא יותר בגלל שעיקר מיקוד יבואני הרכב יהיה במי שנחשב יותר חסין מיתון. והחגיגה תהיה כאן ככל הנראה לזמן מוגבל.

בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על הרכב החשמלי מ–20% ל–35%. יבואני הרכב יעשו את מה שהם תמיד עושים: ישחררו מאות אלפי מכוניות ממכס בתעריפי 2023 לפני עליית מס הקנייה ואז ימכרו אותם ללקוחות במחירים היקרים. עובדתית, גם כיום אצל חלק מהיבואנים ניתן עדיין למצוא מכוניות ששוחררו ממכס אשתקד, אבל מה יקרה כאשר מחירי הרכב החשמלי יעלו בתחילת 2024? האמת היא שלאף אחד, גם לא ליבואנים, אין מושג כיצד המהלך ישפיע. גורמים המקורבים למשרד האוצר מדגישים שהגירעון התקציבי אינו מאפשר אפילו דיונים בנושא ביטול עליית המס על הרכב החשמלי – ומעבר לכך - הלקוחות שרוכשים את החשמליים לא בדיוק משתייכים לשכבות האוכלוסייה החלשות, והמספרים מוכיחים שהצרכנים בישראל מעדיפים לשלוף את הארנק למראה הרכב החשמלי "הנכון", כך שכנראה שגם עליית מחיר לא תרתיע את הקונים.

מה יקרה אחרי 2024? מתווה המס לרכב חשמלי של רשות המסים תקף עד שלהי 2024, לאחר מכן אף אחד לא באמת יודע מה יקרה, אך הפתרון שיוצג על ידי מדינת ישראל יכלול ככל הנראה הטלת מס זה או אחר על נסועה. עד שזה יקרה, הציבור בישראל בכל מקרה יורגל למצב בו חשמליות יהיו מכוניות לעשירים.

תגיות