אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחיר שתשלם יצרנית הבדים אבגול בעקבות העברת הייצור מרוסיה לארה"ב מפעל אבגול. כושר הייצור השנתי המקסימלי של החברה הגיע בסוף 2021 ל־174.5 אלף טונות | צילום: יח"צ

המחיר שתשלם יצרנית הבדים אבגול בעקבות העברת הייצור מרוסיה לארה"ב

אבגול מעבירה קו ייצור מרוסיה לארה"ב בהשקעה של 90 מיליון דולר, לאחר שהעריכה שזה יעלה לה ברוסיה 70 מיליון דולר וכבר השקיעה 14 מיליון דולר בבניית המבנה עבורו. העלות העודפת מהעברת קו הייצור צפויה להסתכם ב־34 מיליון דולר

10.12.2022, 20:43 | אמיר פרגר

חברת אבגול, שמייצרת בדים לא ארוגים, החליטה להגביר את פעילותה בארה"ב ולהקים במפעלה בצפון קרוליינה קו ייצור במקום זה שתכננה להקים ברוסיה.

קו הייצור החדש יוקם במפעל שבו כבר פועלים חמישה קווי ייצור בהספק של 78 אלף טונות בשנה, וייוצרו בו 20 אלף טונות נוספים. להערכת אבגול, עלויות ההקמה והציוד יסתכמו ב־90 מיליון דולר, שמהם שילמה כבר 19 מיליון דולר כמקדמות עבור הציוד (רובם עוד כשהקמת הקו היתה צפויה ברוסיה), והקמתו צפויה להסתיים ברבעון הרביעי של 2024.

ההחלטה על הקמת קו הייצור ברוסיה התקבלה על ידי אבגול בפברואר 2021 ועלות הקמתו הוערכה אז ב־70 מיליון דולר, מהם כבר השקיעה 14 מיליון דולר בהקמת המבנה. בחודש שעבר היא הודיעה כי לנוכח הקשיים ביצוא ויבוא חומרי גלם וציוד וכן ביצוע פעולות במט"ח בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, היא חדלה מהקמת הקו ופועלת לאתר שימוש חלופי למבנה. ההחלטה על הקמת קו הייצור בארה"ב נובעת מהדומיננטיות של השוק האמריקאי עבור אבגול ויכולתו לספוג את תוספת הייצור, ומרצונה לשמור בו על מיקומה בעוד חלק מהמתחרים כבר רכשו מכונות ייצור מתקדמות מקבילות, וכן לאור היתרונות שבהקמתו בצמוד לקווי ייצור אחרים.

העלות העודפת מהעברת הייצור מרוסיה לארה"ב מגיעה ל־34 מיליון דולר: 14 מיליון דולר שכבר הושקעו במבנה ברוסיה, והערכת עלות של 90 מיליון דולר להקמה בארה"ב לעומת 70 מיליון ברוסיה. העלות היקרה יותר בארה"ב מושפעת מהתייקרות עלויות הבנייה והמימון, עלות נוספת בשינוע הציוד שנרכש ברובו באירופה והשקעה נוספת באוטומציה של המערכות כדי לחסוך בעלויות כוח אדם, שיקרות יותר בארה"ב.

כושר הייצור המקסימלי השנתי של אבגול הגיע בסוף 2021 ל־174.5 אלף טונות, כך שקו הייצור החדש צפוי להעלות את כושר הייצור ב־11% ואת היקף הייצור בארה"ב מ־45% ל־50%.

הרחבת פעילות הייצור בארה"ב מתכתבת עם היקפי המכירות של אבגול בשווקים השונים, כאשר השוק בצפון אמריקה הוא המרכזי בפעילותה והכנסותיה ממנו ברבעון השלישי הגיעו ל־59 מיליון דולר, המהווים 54% מכלל הכנסותיה. רוסיה היא השוק השני בחשיבותו, וההכנסות בה הגיעו ל־13 מיליון דולר - 12% מהכנסות החברה, אך ירידה של 32% ביחס ל־19 מיליון דולר שנרשמו ברבעון המקביל וטרם המלחמה בין רוסיה ואוקראינה. הכנסותיה של אבגול ממכירת מוצריה בדרום אמריקה ובסין היו 11 ו־10 מיליון דולר בהתאמה ובישראל 4 מיליון דולר.

ברבעון השלישי התייצבו הכנסותיה של אבגול על 110 מיליון דולר - ירידה של 13% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, שנובעת מצמצום פעילות המפעל ברוסיה וההאטה בכלכלה העולמית בחודשים האחרונים. ואולם, הרווח הגולמי עלה ב־31% ל־18 מיליון דולר, בעיקר הודות לפער בגובהו של מדד חומרי הגלם בין מועד קביעת מחיר המכירה ובין מועד רכישתם, כשבניכוי השפעת המדד היתה נרשמת ירידה של יותר מ־50% ברווח הגולמי בשל הקיטון בהיקף המכירות והתייקרות עלויות הייצור בשל האינפלציה. הרווח התפעולי הגיע ל־8.6 מיליון דולר לעומת 4.7 מיליון דולר ברבעון המקביל, ובעקבות זאת הגיע הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל־5.5 מיליון דולר, בעוד ברבעון המקביל הוא הסתכם במיליון דולר.

במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה הגיעו ההכנסות של אבגול ל־324 מיליון דולר - 3% פחות מאשר בתקופה המקבילה. הרווח הגולמי של החברה זינק ב־46% ל־58 מיליון דולר, ובעקבותיו הרווח התפעולי הגיע ל־31 מיליון דולר לעומת 12 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב־2021. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב־23 מיליון דולר, בעוד בתקופה המקבילה הוא הסתכם בפחות מ־2 מיליון דולר.

בכל הנוגע להוצאות המימון שלה, אבגול נהנתה מהפרשי שער חיוביים בעקבות היחלשות השקל כתוצאה משיערוך של אג"ח החברה (סדרה ג') שלא גודרו למטבע הפעילות שלה - דולר אמריקאי. סדרות האג"ח שהנפיקה הן בריבית קבועה ואינן צמודות למדד, ולכן לא מושפעות מהשינויים במדד ובריבית.

הבדים שאבגול מייצרת משמשים בעיקר כחומרי גלם לשוק ההיגיינה, לייצור חיתולים, תחבושות לנשים, מוצרים רפואיים ומגבונים, כשלאחר התפרצות הקורונה החלה לייצר ולמכור גם בדים המשמשים לייצור מסכות, חלוקים ומוצרים רפואיים אחרים. נכון לסוף 2021, אבגול העריכה את חלקה בשוק ההיגיינה העולמי בכ־9%, ומרבית מכירותיה הן ליצרנים ולמפעלים המייצרים את המוצר הסופי. ענקיות החיתולים פרוקטר אנד גמבל וקימברלי קלארק הן הלקוחות העיקריות שלה והיו אחראיות ב־2021 על 36% ו־21% מהכנסותיה, בהתאמה.

אבגול נהנתה מהזינוק בביקושים למוצרי היגיינה לאחר התפרצות הקורונה, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות שלה הגיע ב־2020 ל־37 מיליון דולר - כפול 3 מהיקפו ב־2019. ואולם, בעקבות התייצבות המגפה ודעיכתה בהמשך הדרך ובשילוב עם התפרצות האינפלציה ושיבושים בשרשראות האספקה, ב־2021 הרווח נסוג ל־8 מיליון דולר בלבד.

מיקוד המכירות של אבגול בצפון אמריקה וההחלטה על הגברת הייצור בארה"ב בולטים על רקע החלטתה של יצרנית בדים לא ארוגים אחרת, עלבד, לצמצם את פעילותה בה ולמכור את מפעל הייצור שלה בצפון קרוליינה (עלבד תמשיך בפעילות הייצור במפעל כשוכרת). עם זאת, פעילותה של עלבד בארה"ב התמקדה בייצור ושיווק מגבונים ומוצרי חיטוי כמוצר סופי ולא בייצור בדים לא ארוגים כפי שמבצעת אבגול במפעלה בצפון קרוליינה. בנוסף, עלבד סבלה מקשיים עקב סכסוך עם ספק מקומי שהתבססה עליו למכירת מוצריה ללקוחות הסופיים.

אבגול, שבעלת השליטה בה היא אינדורמה התאילנדית (66%), נסחרת כיום באחוזת בית לפי שווי של 571 מיליון שקל. מתחילת השנה איבדה מניית אבגול 28% משווייה, בעוד מדד ת"א־All Share שבו היא נכללת ירד ב־20%. מנכ"ל החברה טומי ביורנמן צפוי לסיים את תפקידו במאי 2023 לאחר מעט פחות משנתיים בתפקיד וכשנתיים נוספות כסמנכ"ל מכירות, שיווק וחדשנות בחברה. הוא צפוי לכהן כמנכ"ל ונשיא התאגיד הפיני Suominen שעוסק גם הוא בייצור בדים לא ארוגים.

תגיות