אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדי הלחימה בעזה הגיעו גם ליצרני הרכב הסיניים מכוניות חדשות בנמל אילת | צילום: ירון שרון

ניתוח

הדי הלחימה בעזה הגיעו גם ליצרני הרכב הסיניים

חוסר שביעות הרצון של סין מהמלחמה של ישראל בחמאס מחלחלת גם ליצרני הרכב. ל"כלכליסט" נודע כי אחד מהיצרנים הגדולים בסין החליט לצמצם את היקף ההקצאות שתיכנן לשלוח לישראל בחצי כמעט

15.11.2023, 09:56 | תומר הדר

עמדתה של ממשלת סין במלחמה בין ישראל והחמאס והשפעתה על יצרני הרכב הסיניים מתחילה לתת את אותותיה: ל"כלכליסט" נודע כי אחד מיצרני הרכב הגדולים בסין שנערך לשלוח כ-3,000 מכוניות לישראל בעוד מספר שבועות החליט לצמצם את היקף ההקצאות בכמעט חצי. גורמים בנמלי ישראל אישרו כי אכן התקבלה הודעה לפריקה מצומצמת יותר ולהכנת שטח קטן יותר לאחסון המכוניות.

מהלך כזה בו יצרן סיני "חותך" את כמויות המכוניות שהקצה ליבואן הישראלי נחשב נדיר: בדרך כלל יצרני רכב לא מתערבים בסכסוכים אזוריים מכיוון שמדובר בנושא מסחרי נטו. מה גם שיצרני הרכב הסינים רואים בישראל סוג של פלא: מדינה שתושביה לא מקפידים על איכות גימור, רק על מחיר זול, מה שאפשר ליצרנים בלתי מוכרים לנגוס תוך שנתיים בנתחי שוק בהיקפים של עשרות אחוזים, להשתלט על שוק הרכב החשמלי באמצעות BYD שמובילה את שוק מכירות הרכב החשמלי כיום ולייצר חדירת שוק, בלי מאמץ יתר לבניית מותג.

מסיבה זו שלל מותגי רכב סינים עטו על ישראל, החל ב- XPENG ועד ל-NETA שטרם החלו לשווק. אבל בסופו של דבר, הממשל הסיני הוא בעל המילה האחרונה בכל הקשור ליצוא בגלל מידת הריכוזיות הגבוהה ובגלל שחלק מיצרני הרכב הסיני נשלטים על ידי הממשל הסיני.

לצמצום הקצאות של מכוניות סיניות לישראל יכולות להיות כמה סיבות. ראשית: הממשל הסיני אינו מסתיר את עמדתו בסכסוך ונמנע מגינוי של החמאס. קיצוץ של הקצאות לישראל יכול לנבוע ישירות מדרישה של הממשל לאותת לגופים עסקיים בישראל ש"חגיגת המחירים הנמוכים הסתיימה כי הממשלות שלנו לא חברות". מעבר לכך, מעורבותה הניכרת של ארה"ב במלחמה תיתן את אותותיה במוקדם או במאוחר בשוק הרכב הישראלי: הרבה מעבר לזירה המקומית, ארה"ב מודעת היטב לשליטה שיש לסין במשאבי טבע המשמשים ליצור סוללות לרכב חשמלי, באמצעי ייצור זולים ולהצפת שוק הרכב הישראלי ברכבים סינים. יתכן שבארה"ב לוחצים נגד חתימה על הסכם סחר חופשי עם סין, מה שימנע צמצום של שולי הרווח על רכב סיני. מעבר לכך, סביר להניח שהממשל האמריקאי ידרוש מישראל להגביל את נוכחות הרכבים הסינים בארץ.

לממשל האמריקאי יש יכולת להשפיע על רכש צבאי , מתוצרת סין. כיום ניתן לראות בבסיסי צה"ל רכבים של צ'רי (בהם בוצע שינוי של מערכת הניווט והמדיה כדי שאלה לא ישמשו לריגול) ובעתיד הלא רחוק ייצא לדרך מכרז מכוניות הרס"נים שחלק ממכוניות הליסינג שישתתפו בו יהיו חשמליות, מה שיפתח כנראה פתח להשתתפות של רכבים סינים.

חסימת כניסת יצרנים סינים למכרזים של המדינה, ביטול פוטנציאלי של חתימת הסכם סחר חופשי וגם החלטה של הממשל הסיני "לצנן" יחסים עם ישראל עשויים בהחלט לצמצם היקפי משלוחים לישראל - לפחות בחודשים הקרובים.


תגיות