אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש אישר ייצוגית נגד פולקסווגן בנוגע ל"פגם במכלול בורר ההילוכים" מפעל הרכבה של פולקסווגן בגרמניה | צילום: רויטרס

פרסום ראשון

ביהמ"ש אישר ייצוגית נגד פולקסווגן בנוגע ל"פגם במכלול בורר ההילוכים"

מההחלטה עולה כי מכלול בורר ההילוכים מותקן במספר דגמים מתוצרת פולקסווגן שיובאו לישראל בין השנים 2019-2015. השופטת קבעה כי על הנתבעות "לגלות לרוכש על פגם שידוע להן באחת ממערכות הרכב גם אם אין מדובר בתקלה בטיחותית"

24.01.2024, 14:46 | ליטל דוברוביצקי

בית המשפט המחוזי מרכז אישר השבוע ניהול תביעה ייצוגית בגין טענה לקיום פגם במכלול בורר ההילוכים המותקן במספר דגמי רכב מתוצרת פולקסווגן, שיובאו לישראל בין השנים 2019-2015.

החלטת בית המשפט ניתנה לאחר שבשנת 2019 הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד היבואנית הרשמית בישראל של קבוצת פולקסווגן, צ'מפיון מוטורס וכנגד היצרנית Volkswagen AG - חברה גרמנית לייצור כלי רכב.

עניינה של הבקשה הוא בטענה לקיום פגם במכלול בורר ההילוכים המותקן במספר דגמי רכב מתוצרת פולקסווגן, שיובאו לישראל בין השנים 2019-2015, פגם הדורש על פי טענת המבקשים את החלפת הבורר ואשר יש בו פוטנציאל על פי הנטען לסכנה בטיחותית. נטען כי בזמן הנסיעה נדלקה לפתע נורת אזהרה והערה, שנעלמה תוך מספר שניות Error Service vehicle in p position.

המבקש הבין שהוא נדרש להעביר באמצע הנסיעה את תיבת ההילוכים לפארקינג. עוד נטען כי המבקש המיוצג על ידי עוה"ד פנחס מיכאל אור, דוד מזרחי וד"ר אלעד אופיר טען כי פנה למוסך מורשה שם נאמר לו כי זו בעיה ידועה של רכבי פולקסווגן.

ביולי 2019, לאחר תום תקופת האחריות נמסרה למבקש הצעת מחיר לתיקון מכלול בורר ההילוכים בסכום של כ-5,000 שקל. נטען כי המבקש נדרש לשלם סכום של 2,183 שקל ונמסר לו כי עלות השתתפות היצרנית בתיקון המכלול היא 70% ושעליו לשלם היתרה והתיקון בוצע. נטען כי התקלה בבורר ההילוכים היא שגורמת להופעת ההודעה. עוד טענו המבקשים כי בשל תקלה זו גם קיימת אפשרות להוציא את המפתח מהרכב כאשר ידית ההילוכים מצויה במצב נסיעה או במצב ניוטרל, דבר שעלול לגרום לרכב להתדרדר.

המבקשים עתרו להצהיר כי הנתבעות הפרו את חובת האחריות כלפי חברי הקבוצה וכן להורות לנתבעות לבצע ריקול ולהאריך את תקופת האחריות לעשר שנים ממועד שיווק הרכב, וכן לחייב את הנתבעות לפצות את כלל חברי הקבוצה.

מנגד טענו הנתבעות כי טענת המבקשים - כאילו הוצגה במהלך הנסיעה הודעת חיווי הדורשת מהנהג להעביר באמצע הנסיעה את תיבת ההילוכים ל"פארקינג" - שגויה. נטען כי נוסח הודעת החיווי שהופיעה הוא "שלב להילוך חניה בטרם יציאתך מהרכב. אנא פנה לשירות". עוד נטען כי תפקוד הרכב אינו מושפע כלל מהתקלה.

עוד טענו הנתבעות כי טענת המבקשים שניתן לשלוף את המפתח ממתג ההנעה על אף שידית ההילוכים אינה במצב "חניה" כך שהרכב עלול להתדרדר, לוקה בכשל מהותי, כי התדרדרות הרכב קשורה בהצטברות נסיבות נדירות וחריגות, הנובעות ממחדלי הנהג שלא הפעיל את האמצעים הדרושים להבטחת יציבות הרכב. סכנת ההתדרדרות אינה תוצאה ישירה של שליפת המפתח. משכך, נטען, לא הוכיחו המבקשים קשר סיבתי בין התקלה לסיכון הנטען.

השופטת חנה קיציס החליטה לאשר את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית כתביעה ייצוגית והמשמעות היא כי כעת יחל להתנהל הליך משפטי בתביעה הייצוגית. השופטת קבעה בהחלטתה כי "המשיבות (פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס -ל.ד) טוענות שהתקלה אינה עניין מהותי ושהרכבים תקינים, בטוחים לנסיעה, איכותיים ולא נגרעה מהם כל תכונה רלוונטית. לטעמי המשיבות חייבות לגלות לרוכש על פגם שידוע להן באחת ממערכות הרכב גם אם אין מדובר בתקלה בטיחותית, וגם כאשר פגם זה אינו גורע מהאפשרות להשתמש ברכב לייעודו. גם איני מקבלת את הטענה לפיה אם היו מגלים לרוכש פוטנציאלי כי נמכר לו רכב חדש עם פגם באחת מן המערכות בו הוא כלל לא היה רואה בכך אי התאמה, והוא היה שווה נפש בקשר לליקוי זה".

השופטת קבעה כי הקבוצה בשמה תנוהל התובענה כייצוגית היא "כל בעל רכב/חוכר מסוג פולקסווגן גולף, פולקסווגן ג'טה, פולקסווגן ביטל, סקודה אוקטביה, סיאט לאון ואאודי שיוצר על ידי פולקסווגן ושיובאו לישראל ושנת ייצורו 2015-2019 ואשר מותקן בו מכלול בורר הילוכים". השופטת קבעה דיון מקדמי במאי.

מצ'מפיון מוטורס נמסר: "הטענה בתביעה עוסקת בחיווי שווא שעשוי להופיע למשך שניות בלוח המחוונים. צ'מפיון מוטורס לומדת את ההחלטה שמהווה החלטה דיונית מקדמית בתיק, ותגיב כמקובל בבית המשפט".

עו"ד פינחס מיכאל אור עו"ד פינחס מיכאל אור עו"ד פינחס מיכאל אור

עו"ד פינחס מיכאל אור, בא כוח המבקשים מסר בתגובה: "ההחלטה היא אמירה ברורה, בתפקיד ביהמ"ש לחנך ולהתוות דרך שיש דין ודין בישראל. החוק בישראל מחייב במקרים מעין אלו יידוע של הצרכנים וביצוע קריאת שירות לתיקון התקלה אולם הנתבעות במקרה זה כלל לא טרחו לעשות זאת, על אף שהתקלה מוכרת וידועה לחברת פולקסווגן העולמית כבר 6 שנים, ועל אף שבארה"ב ובמדינות אחרות בעולם בוצעו קריאות שירות כמתבקש והוצעו פיצויים לצרכנים אשר תיקנו את התקלה על חשבונם".

תגיות