אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המושבים שפורקו, הטנדר היפני ומס התרנגולות: הסיפור המוזר מאחורי קנס העתק של פורד פורד קונקט | צילום: פורד

המושבים שפורקו, הטנדר היפני ומס התרנגולות: הסיפור המוזר מאחורי קנס העתק של פורד

בשבוע שעבר נודע כי פורד שילמה קנס של 365 מיליון דולר כדי לסגור פרשה במסגרתה הואשמה כי ניסתה להונות את רשויות המס. לפי ההאשמות, פורד ייבאה טנדרים מתורכיה עם מושבים לנוסעים מאחור שפורקו מיד עם הגעתם לארה"ב, על מנת להימנע מתשלום מס מוגדל על יבוא טנדרים. מאחורי המס המוגדל הזה עומד סיפור מוזר שהתחיל בשנות ה-60 ונשאר רלוונטי גם בימינו

21.03.2024, 09:29 | תומר הדר

בשבוע שעבר הודיע משרד המשפטים האמריקאי כי פורד שילמה קנס של לא פחות מ-365 מיליון דולר - אחד הגדולים ששילם יצרן רכב לארה"ב בשנים האחרונות - כדי לסגור פרשה בה הואשמה כי ניסתה להונות את רשויות המס. פורד הכחישה את ההאשמות, אבל מה שמעניין כאן הוא הסיפור שמאחורי.

על פי משרד המשפטים האמריקאי, בשנים 2013-2009 ייצרה פורד בתורכיה טנדרים מסחריים מדגם קונקט (שמיובאים גם לישראל) וייבאה אותם לארה"ב כשהם מצוידים ב"מושבי צעצוע", כלומר מושבים פשוטים לנוסעים מאחור. כאשר הטנדרים הגיעו לארה"ב, המושבים האלה פורקו מהם תוך דקות והם הפכו לרכבים מסחריים. למה לפורד לעשות דבר כזה? כי בעוד המס על יבוא רכב מסחרי מאירופה לארה"ב עומד על 25%, המס על מכוניות נוסעים עומד על 2.5% בלבד.

מדוע זה כך? התשובה טמונה במה שבארה"ב מכנים "מס התרנגולות". בשנת 1964 הנשיא האמריקאי דאז, לינדון ג'ונסון, הטיל מס בגובה 25% על תרנגולות שיובאו לארה"ב מאירופה. זאת, בתגובה למס דומה שהטילה אירופה על יבוא תרנגולות אמריקאיות לשטחה. אולם, לאחר זמן קצר ג'ונסון הרחיב את המס וכלל בו גם ברנדי, עמילן וטנדרים. להטלת המס על הטנדרים היתה סיבה: המיקרובוס של פולקסווגן הלך וצבר פופולריות ואיים על יצרני הרכב האמריקאים, שהטנדרים שלהם נראו והרגישו מגושמים ביחס לפולקסווגן הנמרץ. על טנדרים יפנים - אף אחד אז לא שמע. עם השנים המיסוי על תרנגולות וברנדי בוטל, אבל מס של 25% על כל טנדר שמיוצר מחוץ לארה"ב עודנו קיים בשל חדירת הטנדרים היפנים לשוק.

כתוצאה מהשארת מס התרנגולות, יצרני הרכב היפנים שאין להם טנדרים שמיוצרים בארה"ב החליטו להתחכם, כל אחד בדרכו: כך למשל, יצרנים כמו איסוזו ייצרו את הטנדרים מחוץ לארה"ב אך הרכיבו את הארגז על קרקע אמריקאית; אבל היצרנית שלקחה את ההתחכמות לקיצון היתה סובארו: היצרנית היפנית הקטנה הציגה בשלהי שנות ה-70 את הבראט, טנדר קטן שזכה לפופולריות משמעותית בשלושה שווקי יעד: אוסטרליה וארה"ב, שם הוא נודע כטנדר למטרות הנאה; וישראל, כאן הוא הפך לטנדר עבודה לחקלאים.

סובארו בראט, צילום: Subaru סובארו בראט | צילום: Subaru סובארו בראט, צילום: Subaru

בדומה ליתר התוצרת היפנית, גם בארה"ב הבראט, שמחירו מלכתחילה היה נמוך למדי, נדרש לשאת במס התרנגולות. הפתרון של סובארו (שלכאורה אומץ על ידי פורד) היה ביזארי לחלוטין: בחלקו האחורי של הבראט הותקנו שני מושבי פלסטיק קלילים שפנו נגד כיוון הנסיעה, מה שהפך אותו מטנדר חייב במס למכונית נוסעים. העובדה שהמושבים היו גבוהים מעט מגג הטנדר, שהנוסעים בכלל פנו לאחור ושבמקרה התהפכות הנוסעים כנראה לא יצליחו לצאת מהתאונה בהליכה לא ממש הטרידה את סובארו בשנות ה-80. לישראל, אגב, הקונפיגורציה הזו לא הגיעה בגלל שיקולי חיסכון ופרקטיות: מי שקנה בישראל טנדר עבודה לא היה צריך מושבים שפונים נגד כיוון הנסיעה.

מדוע פורד נקנסה וסובארו לא? ראשית, בשל רוח הזמנים: כשסובארו התקינה מושבים בטנדר שלה אי שם בשנות ה-70 וה-80 הממשל התייחס לכך בסלחנות מסוימת ובחצי קריצה שכן הטנדר לא ממש איים על פורד ושברולט. בנוסף, בעוד בטנדרים של פורד המושבים פורקו כשהגיעו לארה"ב, בטנדרים של סובארו הם נשארו במקומם לטובת מי שרצה להשתמש בהם למטרות דיג או סתם הנאה, אם כי תוך סכנה מוחשית לבטיחות.

תגיות