אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס כלכלה ירוקה

מנהל רשות המסים: "לא תהיה דרך אחרת אלא להטיל מס נסועה"

ערן יעקב אמר את הדברים בכנס כלכלה ירוקה של כלכליסט. לדבריו: "בחוק ההסדרים פתחנו את השער למס גודש ובתפיסה העתידית בה הכביש הוא משאב כלכלי - לא תהיה דרך אחרת ממס נסועה, בדגש על הפן הטכנולוגי ונושא הפרטיות. זו הדרך הכי נכונה לבטא את השפעתו הכוללת של כלי הרכב"

27.06.2022, 10:37 | תומר הדר

מדינת ישראל נמצאת בימים אלה לפני מספר שינויי מיסוי משמעותיים, בעיקר בתחומי הרכב והתחבורה. לדוגמה, מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בינואר הקרוב מ-10% ל-20%. עד כמה המיסוי בישראל עונה על ההגדרה "ירוק"? על סוגיה זו עונה ערן יעקב, מנהל רשות המסים, בכנס כלכלה ירוקה של כלכליסט.

לדברי יעקב: "מיסוי הוא כלי להכוונת מדיניות ואנו עושים זאת שנים, זה מתבטא באבזור בטיחות ברכב. בעולם הסביבתי למשל, אנו התווינו עוד בשנת 2008 קשר בין מס ובין זיהום, כיום מס הוא פונקציית זיהום מכלי רכב בישראל, הוא מתייחס לחמישה מזהמים שונים שקשורים לדרכי נשימה, פחמימנים וכו'. זה קשור לבריאותנו וזה היבט אחד, של רכב. אבל כלכלה ירוקה היא יותר מכך, אנו נתנו למשל פחת מואץ למתקנים פוטו וולטאים כדי לעודד התקנה, יש לנו תנאים טובים למי שמתקין תאים כאלה על גגות, וזה מעניק הטבות מס. אנו התחלנו לפני עשור תהליכים בנושא השמנים המינראליים, הם מייצרים זיהום משמעותי ואנחנו יצרנו תמריץ לאיסוף של השמנים, אריזה שלהם, הפיכה לנוזל בעירה וגם שיווקו. בנושא המוסכים למשל - יש להם מתקנים למיחזור של שמנים ובזה כלי המיסוי מוכיח את עצמיו מעל שני עשורים".

אתה מסיים קדנציה של חמש שנים, שלושה שרי אוצר, בקדנציה שלך מה המהלך הכי משמעותי שהובלתם?

יעקב: "שום שר לא מנע מאיתנו מדיניות כלכלית ירוקה ואני אסיר תודה על כך. זה לא רק זה, בכל מקום שתיגעו תראו שכלי המס נתן מענה. הדבר הכי משמעותי הוא המיסוי הירוק שאנו רואים את אותותיו גם כיום - באירופה אמרו על מיסוי הרכב הזה שהוא שאפתני מדי אבל כיום מדינות רבות לומדות מה עשינו. לצד מהלך זה עשינו גם מהלכים אשר מאפשרים יותר ויותר כלכלה ירוקה אבל אנו עדיין מפגרים אחר מדינות אחרות בעולם באנרגיה חלופית".

המס על רכב חשמלי עולה בעוד כחצי שנה מ-10% ל-20%. האם זה המועד הנכון?

יעקב: "ראשית אנו במסים נמוכים מאוד על רכב חשמלי ביחד למס על רכב רגיל. כבר אנו מוטבים באופן משמעותי לרכב חשמלי וטוב שכך, מוטל על רכב חשמלי מס של 10% ובעתיד יש לקיים שיח. כיום קשה להשיג רכיבים לכלי רכב, יש חסמים רבים בנושא ואני מאמין שלפי מה שמסתמן לא יהיה שינוי משמעותי בנושא זה עד אמצע השנה הבאה. אני לא נכנס להמלצה על מס לרכב חשמלי אך ברמה העולמית יש בעיית היצע - ואז יהיה בעולם עודף היצע, כך זה קורה. בענף הרכב העולמי עושים תוכניות עבודה לאורך זמן ולדעתי יהיה בעתיד מצב הפוך, נמצא עצמנו במצב שונה ולמרות בעיית ההיצע - מדינת ישראל מתהדרת ב-6.9% רכב חשמלי בסך היבוא - ביחס לשנה קודמת שם היה 2.9% רכב חשמלי".


ערן יעקב, מנהל רשות המסים, צילום: אוראל כהן ערן יעקב, מנהל רשות המסים | צילום: אוראל כהן ערן יעקב, מנהל רשות המסים, צילום: אוראל כהן


אם הטבת המס לרכב חשמלי תיפגע - היבוא יפגע?

יעקב: "העולם משתנה, טכנולוגיה נהיית יותר זמינה. טכנולוגיה בתחילת דרכה היא יקרה ואז היא מוזלת. הכלכלה העולמית משתבשת בגלל אוקראינה ועלינו יהיה להסתכל על כך באופן מפוכח".

מס הנסועה יפגע יותר ברכב החשמלי - אתה בעד?

יעקב: "בכלי הרכב המס המשמעותי, בנושא הבלו - ככל שאתה נוסע יותר אתה משלם יותר על דלק. מס נסועה נותן ביטוי ספציפי לגודש, לזמן שנוסעים, אפשר להרכיב נוסחה שנותנת מענה מדויק לשימוש בכלי הרכב. בחוק ההסדרים פתחנו את השער למס גודש ובתפיסה העתידית בה הכביש הוא משאב כלכלי - לא תהיה דרך אחרת ממס נסועה, בדגש על הפן הטכנולוגי ונושא הפרטיות. זו הדרך הכי נכונה כדי שנסועה תבטא את השפעתו הכוללת של כלי הרכב".

בנושא הבלו - שר האוצר מתכנן להוריד את הבלו – מה דעתך על כך?

יעקב: "לא אכנס להחלטותיו של שר האוצר שהן נכונות במיוחד בסביבה אינפלציונית עולמית. מדינת ישראל בסביבת ארבעה אחוזי אינפלציה ושר האוצר רוצה למתן את עלות המחייה כאן וזה חשוב. בעולם מדינות מפחיתות מיסוי על בלו בגלל הסביבה האינפלציונית".

למפעלים יש הטבות על גז טבעי, אבל מתברר שהוא לא כה ירוק - מה דעתך בנושא?

יעקב: "ראשית אנו נותנים הקלות למי שעובר לאנרגיית השמש. יש המון אתגרים והמדינה שמה דגש על יעדים קדימה שהם שאפתניים בעולם המעבר לאנרגיה ירוקה - ועד אז CNG הוא טוב למשל מפחם. כמי שהיה חלק ממתווה הגז אני רואה שללא גז האינפלציה היתה יותר כבדה. למדינת ישראל יש מזל אמיתי שהתאפשר לה מקור אנרגיה זמינה שישאר כאן לפחות עשור ואני חושב שעלינו להודות על שיש לנו את העצמאות האנרגטית. לכל אחד יש את התבונה להבין מה המשמעות של דבר כזה. במדינות אחרות, למשל גרמניה, יש תלות במשאבים שונים וגרמניה היא דוגמה למדינה שבנתה על אנרגיית רוח -ואז מצאה עצמה ללא רוח- ולכן אני מאמין שדרכנו היא הנכונה".

תגיות