אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חנ"י נגד נמל אשדוד: תתייעלו או שניקח את רציף התבואה מסוע הגרעינים בנמל אשדוד | רענן כהן

חנ"י נגד נמל אשדוד: תתייעלו או שניקח את רציף התבואה

מנכ"ל חברת נמלי ישראל מאשים את נמל אשדוד בפריקה איטית ומאיים לספח את רציף 21. נמל אשדוד: חנ"י בורחת מאחריותה לכשלים במערכת

23.03.2023, 06:00 | יובל שדה

חברת נמלי ישראל (חנ"י) מציבה אולטימטום לנמל אשדוד, וקובעת שאם הנהלת הנמל לא תקצה כוח אדם נוסף לפריקת תבואה – היא תפעל לכך שהרציף "יוחזר" אליה ותעביר אותו למפעיל חיצוני "יעיל יותר". האולטימטום מופיע במכתב חריף וחריג ששלח מנכ"ל חנ"י איציק בלומנטל למנכ"ל בפועל של נמל אשדוד אלי בר יוסף. בנמל אשדוד דוחים את הטענות, וקובעים כי מדובר בניסיון של בלומנטל לזרוק אחריות על הנמל, למרות שהליקויים נמצאים תחת אחריותו. חנ"י היא החברה הממשלתית המחזיקה בתשתית הנמלים בישראל.

המכתב, שכותרתו היא "ליקויים קשים בפריקת גרעיני מאכל ומספוא ברציף 21 בנמל אשדוד", מתייחס לקצב פריקת התבואה בנמל. לפני כשלושה חודשים השיקו חנ"י ונמל אשדוד יחדיו מסוע גרעינים באורך 2.5 קילומטר שהושקעו בו 250 מיליון שקל מכספי שתי החברות. המסוע נועד לאפשר פריקה יעילה יותר של גרעינים.

בלומנטל כותב כי למרות השקת המסוע, בחודשיים הראשונים לפעילותו נפרקו בו רק ארבע אוניות גרעינים בהיקף של כ־170 אלף טון, בזמן שבממגורות חיפה נפרקו 12 אוניות גרעינים בהיקף של כ־430 אלף טון, פי שלושה. בלומנטל מאשים את נמל אשדוד בכך שהם לא מקצים מספיק כוח אדם לפריקה ושתקלות טכניות וחוסר מיומנות מובילים לפריקה איטית של תבואה. לפי בלומנטל, דברים אלו מהווים הפרה של ההסכם, והוא דורש כי הנמל יפעל לכך שתבואה תיפרק 24 שעות ביממה. בלומנטל מסיים את המכתב בכך שאם הנמל לא מסוגל לעמוד בדרישה זו, אז יש להשיב את הרציף לחנ"י שתעביר אותו למפעיל אחר יעיל יותר. בלומנטל היה מנכ"ל נמל אשדוד בטרם מונה למנכ"ל חנ"י.

הפער בין היקף הפריקה בין חיפה לאשדוד אינו חדש, ולפי נתוני רשות הספנות והנמלים ב־2022 נפרקו 85% ממטעני הגרעינים במתקנים הממוקמים במפרץ חיפה (ממגורות חיפה, מספנות ישראל ונמל חיפה) ואילו רק 15% מהגרעינים נפרקו באשדוד.

נמל אשדוד מסרו בתגובה: "המכתב נשלח כדי לנסות ולהסיט את העובדה שחנ״י התבקשה על ידי ועדת הכלכלה להכין תוכנית לשיפוץ הממגורה, הנמצאת בפיגור תכנוני. הממגורה לא מסוגלת לקלוט באופן אפקטיבי את ההספק של המסוע החדש. חנ"י לא דאגה לחבר בין המערכת האנאלוגית המיושנת של הממגורה למערכת דיגיטלית חדישה ולא תכננה ושיקמה את המסילה המושבתת בממגורה. נמל אשדוד שינע בחודשיים האחרונים היקף גרעינים המקביל ל50% מההיקף בכל 2022, תוך קיצור זמני המתנת האוניות בחצי. ראוי שמנכ"ל חנ"י יעסוק באחריותו על פיתוח הממגורות ובכתיבת מכתבי סרק".

תגיות