אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניסיונות המיזוג של ארקיע בדרך לבורסה קרסו שוב מימין: אבי, ג'ו ורפי נקש, בעלי השליטה בארקיע. החברה זקוקה להון חדש | צילום: טל שחר

ניסיונות המיזוג של ארקיע בדרך לבורסה קרסו שוב

השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס דיווח כי המו"מ למיזוג עם ארקיע התפוצץ. על פי הערכות, ארקיע לא הצליחה להגיע להבנות עם עובדיה, שמחזיקים ב־30% ממניות החברה

21.08.2023, 06:42 | יובל אזולאי

התפוצץ המשא ומתן למיזוג של חברת התעופה ארקיע עם השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס שהיה אמור להפוך אותה לציבורית.

לאחר חודשים של מגעים, טכנופלס דיווחה על הפסקת המו"מ עם ארקיע. על רקע הדיווח לבורסה על קריסת המגעים מניית טכנופלס צנחה ב־14%. בארקיע סירבו למסור תגובה וכך גם בטכנופלס שבשליטת מואנד ריאן ובניהולה של המנכ"לית דינה שרעפי.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", המגעים למיזוג החלו בסוף 2022 לפי שווי חברה של 130-120 מיליון שקל. על פי הערכות, המו"מ למיזוג קרס לאחר שארקיע נקלעה למבוי סתום במגעים שקיימה עם נציגי עובדיה, שמחזיקים ב־30% ממניות החברה. שאר המניות מוחזקות בידי האחים נקש.

ברקע של כל אלה עמד רצונה של ארקיע לקיים את המיזוג לפי שווי חברה גבוה יותר, של כ־200 מיליון שקל ובאופן שמביא בחשבון את ההתאוששות הניכרת של חברות התעופה מאז הסרת מגבלות הקורונה.

טכנופלס נסחרת לפי שווי של 28 מיליון שקל. לפי מתווה העסקה, ארקיע היתה אמורה להחזיק 60% מהחברה הממוזגת באופן שיאפשר לה להגדיל את חלקה ל־75% בהתאם לעמידה באבני דרך שייקבעו. חרף אותן הבנות, הצדדים לא הצליחו להתקדם לקראת חתימה.

ארקיע ראתה במיזוג עם טכנופלס מהלך שיכניס אותה לבורסה ויאפשר לה לפתח את פעילותה תוך הרחבת צי המטוסים שברשותה.

בנוסף, ארקיע זקוקה להון חדש שיאפשר לה לקבל מהמדינה מקדמות על כרטיסי טיסה למאבטחים שמלווים את טיסותיה בארץ ובעולם לתקופה של כ־20 שנה קדימה. המתחרות, אל על וישראייר, כבר קיבלו מקדמות כאלה.

המשמעות של קריסת המו"מ היא שארקיע תצטרך להתמזג עם חברה אחרת כדי להיכנס לבורסה. מגעים שקיימה בעבר למיזוג עם אל על ועם ישראייר קרסו אף הם. בתחילת 2021 ארקיע ניסתה להתמזג עם השלד הבורסאי קנזון אך גם מאמצים אלה עלו בתוהו.

אלה ימים טובים לחברות התעופה. בתחילת החודש אל על דיווחה כי הרבעון השני של השנה היה הטוב ביותר שלה מאז הפרטתה לפני 20 שנה. החברה בניהולה של דינה בן טל גננסיה רשמה ברבעון הכנסות של כ־630 מיליון דולר, עליה של 22% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ישראייר, המנוהלת בידי אורי סירקיס, תפרסם את דו"חותיה לרבעון השני בימים הקרובים. את הרבעון הראשון של השנה היא חתמה עם שיא בהכנסות, שהסתכמו ב־94 מיליון דולר.


תגיות