אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אכזבה בתע"א מעמדת שר האוצר במחלוקת על חריגות השכר יו"ר ועד התעשייה האווירית יאיר כץ | צילום: עמית שעל, אבי מועלם

אכזבה בתע"א מעמדת שר האוצר במחלוקת על חריגות השכר

בפגישה מכרעת עם סמוטריץ' קיוו בתע"א שהוא יקבל את עמדתם להחיל מתווה שבו יאושר קידום עובדי החברה בתמורה לגיבוש מודל שכר חדש, אך הוא יישר קו עם אנשי משרדו

07.01.2024, 06:15 | יובל אזולאי

פגישה של ההנהלה וועד העובדים של התעשייה האווירית עם ראשי משרד האוצר בעניין חריגות השכר בחברה הסתיימה בסוף השבוע בלי תוצאות, תוך התבצרות הצדדים בעמדותיהם. בעקבות המבוי הסתום גורמים בתע"א, שנמצאת בבעלות ממשלתית מלאה, מדווחים על אכזבה ואי ודאות באשר לקידומם המתוכנן של אלפי עובדים משורותיה בשנה הקרובה ותוך העלאת שכרם באלפי שקלים.

בין תע"א לאוצר מחלוקת ארוכה סביב לחריגות לכאורה בשכרם של כמה אלפים מתוך כ־15 אלף עובדי החברה במהלך השנים האחרונות ולפי הערכות הן מסתכמות במאות מיליוני שקלים. הניסיונות עד כה ליישב את המחלוקת נכשלו, כשברקע דרישת האוצר מתע"א להחיל בחברה מודל שכר חדש שיחליף את המודל הנוכחי שעל בסיסו היא מתגמלת את עובדיה.

מודל השכר הנוכחי של תע"א מיושן, גובש לפני כחמישה עשורים ואינו עונה על הצרכים העדכניים של שוק העבודה ולא על צרכיה של תע"א, שפועלת בשווקים תחרותיים בארץ ובעולם ונמצאת בנחיתות לעומת חברות פרטיות שמגייסות לשורותיהן עובדים חדשים.

ברקע היעדר מודל שכר עדכני וסחבת בהסדרת חריגות השכר בחברה ניכר שאגף הממונה על השכר מאבד סבלנות כלפי תע"א בנושא והבהיר ליו"ר ועד העובדים שלה, יאיר כץ, כי לא יאשר את הקידום המתוכנן של עובדיה בשנה הקרובה.

באותה הפגישה, שהוגדרה מכרעת, ביקשו כץ ויו"ר החברה עמיר פרץ משר האוצר בצלאל סמוטריץ' את התערבותו ליישוב המחלוקות עם הממונה על השכר אפי מלכין. כץ תלה את יהבו בסמוטריץ' והניח על שולחנו מתווה עם אבני דרך לתקופה של שנתיים שעל בסיסו יגובש מודל שכר חדש בתע"א בתמורה להסכמת האוצר לקידום של עובדים בחברה במהלך פרק זמן זה.

בין תע"א לאוצר יש מחלוקת ארוכה סביב חריגות לכאורה בשכרם של כמה אלפים מתוך כ־15 אלף עובדי החברה בשנים האחרונות, ולפי הערכות הן מסתכמות במאות מיליונים

גם פגישה זו לא הובילה להתקדמות שלה ייחלו כץ ופרץ. לאכזבתם, סמוטריץ' יישר קו עם הדרג המקצועי במשרדו ובתעשייה האווירית רואים בסירוב האוצר לאשר את קידום העובדים "סנקציה על חריגות השכר מהשנים הקודמות ומנוף לחץ על החברה שנועד לדחוק בה לגבש מודל שכר חדש", כפי שאמר בכיר בחברה ל"כלכליסט".

בשיח שבין הצדדים גורמים באוצר לא מסתירים את אי אמונם בכוונותיה האמיתיות של תע"א בקשר לרפורמה שנחוצה במודל העסקת העובדים. כראייה לכך הם מביאים את התמסמסות המהלכים בנושא בשנים האחרונות בתירוצים שונים, ממשבר הקורונה ועד המשבר הפוליטי במדינה. בתע"א, שמייצרת מל"טים וחימושים מסוגים שונים המשמשים את צה"ל במלחמה, לצד טילי החץ, חוששים כי עצירת הקידומים תקשה עליה לשמור על עובדים שמחוזרים מצד חברות אחרות, כמו אלביט מערכות הפרטית.

כץ אמר ל"כלכליסט" כי עובדי החברה לא יפגעו באספקת צרכיו השוטפים של צה"ל אך הוסיף כי הוא בוחן את המשך מהלכיו אל מול האוצר ויכנס בימים הקרובים את מועצת העובדים כדי לדון בנושא. באוצר אומרים כי כל בקשה שתע"א תגיש בקשר לקידום של עובדים תבחן באופן מקצועי ומדגישים כי הממונה על השכר מלכין אינו מתנגד לקידומים אלה ובלבד שלא יביאו להעמקת חריגות השכר הקיימות.

תגיות